Gå til innhold

Låne på foreldres hus eller ta opp billån?

Anbefalte innlegg

Gjest 8, 5 % rente
Skrevet

Hei.

Jeg trenger en bil om kort tid og har ikke oppsparte midler. Har 5000 men regner med det går med til forsikring, årsavgift osv.

Har fast inntekt samboer osv.

Jeg har tenkt å låne 20-30.000.

Jeg fikk tilbud om lån med rente på 8,5 % dette forutsatte at det var en kausjonist og det ble ikke tatt pant i bilen. Er dette urente, eller?

Nå har jeg snakket litt med min mor som syns det var fælt å ta opp et så dyrt lån. De har lån på hus med 500.000 ca og det er verdt ca 1,5 så de har litt å gå på. Hun tenker kanskje at de kan låne på huset og at jeg betaler tilbake til dem. Men dette koster vel også en del i gebyrer osv? Må det betales tinglysningsgebyr, gebyr for ny gjeld osv? Hva tror dere dolerne er mest lønnsomt?

Jeg kan nok betale en 1500 - 2000 i måneden og litt ekstra når feriepengene kommer. :)

Skrevet

Rent økonomisk så lønner det seg å låne på huset.

Gebyrene for å ta opp lån er det samme, men i tillegg kommer det tinglysningsgebyr på billånet.

I tillegg er jo renta mye høyere på et billån også.

hidi, the scorpion
Skrevet

Rent økonomisk så lønner det seg å låne på huset.

Gebyrene for å ta opp lån er det samme, men i tillegg kommer det tinglysningsgebyr på billånet.

I tillegg er jo renta mye høyere på et billån også.

Jeg har tatt opp lån på huset flere ganger og trenger ikke å tinglyse det, så lenge jeg ikke låner over lånegrensa!

Hvis jeg lånte en million og har 700000 i gjeld, så kan jeg låne opp til en million mot et lite gebyr,

Har lavt lån på hus av stor verdi. Huset mitt er verdt tre ganger lånet jeg har på det!

Skrevet

Jeg har tatt opp lån på huset flere ganger og trenger ikke å tinglyse det, så lenge jeg ikke låner over lånegrensa!

Hvis jeg lånte en million og har 700000 i gjeld, så kan jeg låne opp til en million mot et lite gebyr,

Har lavt lån på hus av stor verdi. Huset mitt er verdt tre ganger lånet jeg har på det!

Jeg sa jo det at h*n ikke trengte tinglysningsgebyr hvis han lånte på huset.

Men gebyrer for å orden lånet slipper man svært sjeldent unna. Det er som regel kr. 1.500,-

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg sa jo det at h*n ikke trengte tinglysningsgebyr hvis han lånte på huset.

Men gebyrer for å orden lånet slipper man svært sjeldent unna. Det er som regel kr. 1.500,-

OK, sorry!

Gebyr i min bank er mellom 500 og 1000 kroner. I løpet av de årene jeg har bodd her, så har jeg lånt til to biler og full opp-pussing. Lånet mitt er fremdeles under 500.000!

Om ungene mine trengte hjelp, ville jeg ikke nøle med å låne på mitt hus. Men enn må vite at barnet/barna er til å stole på!

Skrevet

Min datter lånte til bil (mye større lån enn det du tenker på) med pant i mitt hus. Lånet behøver ikke tas opp av dine foreldre, det kan stå i ditt navn.

Ta mora di med til banken og snakk med din saksbehandler; det gjorde vi!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...