Gå til innhold

Litt søtere ostekake?

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

Fikk lyst på ostekake når jeg leste under her. Men jeg syns alltid kakene er litt for syrlige. Med gele, syrlig ost eller rømme i.

Finnes det noen som er litt søtere? Og er ikke så glad i gelelokk på toppen.

Skrevet

Ostekake for meg er nettopp det syrlige kombinert med det søte. Må bare si at jeg aldri likte ostekake før jeg fikk en oppskrift her på dol. Det er gelelokk med jordbærsmak. De andre oppskriftene jeg har er med appelsinlokk. Ei jeg kjenner lager ostekake uten gelelokk, så det er jo en smaksak.

Skrevet

Jeg har en oppskrift på en som er laget med appelsinost og med blåbærsyltetøy på toppen. Den er veldig søt og god.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg har en oppskrift på en som er laget med appelsinost og med blåbærsyltetøy på toppen. Den er veldig søt og god.

Blåbærsyltetøy? Har jeg aldri hørt om på ostekake før.

Skrevet

Her kommmer den:

Bunn:

225 gram søt havrekjeks (f.eks Bixit, pepperkaker er også godt nå. Mange som har rester)

100 gram smør.

Ostemasse:

1 pk appelsin eller sitrongelepulver.

2,5 dl kokende vann

3 dl lettrømme

2 pk Tine ananas eller appelsinost

100 g melis

2 ts vaniljesukker

3 dl kremfløte.

Knus kjeksen og bland den med smeltet smør. Klem kjeksblandingen ut i en kakeform på cirka 26 cm. Sett formen kaldt.

Løs opp gelepulveret i kokende vann. Avkjøl, men ikke så lenge at geleen begynner å stivne.

Rør osten til den har en myk konsistens.Rør sammen rømme, ost, melis og vaniljesukker. Pisk krem av kremfløten og bland de to blandingene sammen. Rør inn den flytende geleen i en tynn stråle helt til slutt.

Hell massen over bunnen og la den stå kaldt i kjøleskapet i noen timer. Før servering brer du cirka et halvt glass blåbærsyltetøy over kaken. Nydelig!! :)

Skrevet

Blåbærsyltetøy? Har jeg aldri hørt om på ostekake før.

Det hadde ikke jeg heller, men det er veldig godt. Virkelig verdt et forsøk. Du kan jo bare pynte med frisk frukt også, uten gele..

candyqueen_83
Skrevet

Her kommmer den:

Bunn:

225 gram søt havrekjeks (f.eks Bixit, pepperkaker er også godt nå. Mange som har rester)

100 gram smør.

Ostemasse:

1 pk appelsin eller sitrongelepulver.

2,5 dl kokende vann

3 dl lettrømme

2 pk Tine ananas eller appelsinost

100 g melis

2 ts vaniljesukker

3 dl kremfløte.

Knus kjeksen og bland den med smeltet smør. Klem kjeksblandingen ut i en kakeform på cirka 26 cm. Sett formen kaldt.

Løs opp gelepulveret i kokende vann. Avkjøl, men ikke så lenge at geleen begynner å stivne.

Rør osten til den har en myk konsistens.Rør sammen rømme, ost, melis og vaniljesukker. Pisk krem av kremfløten og bland de to blandingene sammen. Rør inn den flytende geleen i en tynn stråle helt til slutt.

Hell massen over bunnen og la den stå kaldt i kjøleskapet i noen timer. Før servering brer du cirka et halvt glass blåbærsyltetøy over kaken. Nydelig!! :)

Takk :) Tror det er ca samme oppskrift som jeg har, men syltetøyet var nytt :)

candyqueen_83
Skrevet

Det hadde ikke jeg heller, men det er veldig godt. Virkelig verdt et forsøk. Du kan jo bare pynte med frisk frukt også, uten gele..

Ja men jeg syns ofte massen i seg selv er for syrlig. Med den sitrongeleen i. Ser for meg at den hadde vært veldig god om den hadde vært litt søtere :) Men jeg må være forsiktig med baking nå. Slanking på gang :P

Skrevet

Ja men jeg syns ofte massen i seg selv er for syrlig. Med den sitrongeleen i. Ser for meg at den hadde vært veldig god om den hadde vært litt søtere :) Men jeg må være forsiktig med baking nå. Slanking på gang :P

Ja, samme her. :) Man kan jo bruke hvilken som helst gele. Jeg har prøvd med jordbærgele. Veldig godt, men ikke noe kake på en stund for meg.

Skrevet

Ostekake og slanking er en dårlig kombinasjon... hehe

Skrevet

Vet du ikke at de kaloriene fra kaker som man har bakt selv ikke teller? ;)

Skrevet

Denne er jeg veldig glad i. Her er rømme byttet ut med eggedosis og krem. Mmmmmmm.

1 pk kjeks

3-4 ss brunt sukker

150 g smør.

Alt smuldres sammen og presses i bunnen av en springform.

Alternativt smeltes smøret i stekepannen, rør inn sukker og knust kjeks. (pleier jeg å gjøre)

Fyll:

2 pakker gele (appelsin eller sitron f.eks) lages på halve mengden vann, avkjøles.

1 kartong fløte (3 dl) piskes til stiv krem.

2 pk philadelphia. blandes inn i kremen.

2 egg piskes til eggedosis og blandes i ost/kremblandingen.

Til sist helles geleen i, i en tynn stråle.

Denne blandingen helles over kjeksbunnen, settes kjølig til den har satt seg. Tar ca to timer.

candyqueen_83
Skrevet

Denne er jeg veldig glad i. Her er rømme byttet ut med eggedosis og krem. Mmmmmmm.

1 pk kjeks

3-4 ss brunt sukker

150 g smør.

Alt smuldres sammen og presses i bunnen av en springform.

Alternativt smeltes smøret i stekepannen, rør inn sukker og knust kjeks. (pleier jeg å gjøre)

Fyll:

2 pakker gele (appelsin eller sitron f.eks) lages på halve mengden vann, avkjøles.

1 kartong fløte (3 dl) piskes til stiv krem.

2 pk philadelphia. blandes inn i kremen.

2 egg piskes til eggedosis og blandes i ost/kremblandingen.

Til sist helles geleen i, i en tynn stråle.

Denne blandingen helles over kjeksbunnen, settes kjølig til den har satt seg. Tar ca to timer.

Mmm. Denne hørtes god ut. Skal skrive den opp :=) Takk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...