candyqueen_83 Skrevet 12. januar 2007 Skrevet 12. januar 2007 Fikk lyst på ostekake når jeg leste under her. Men jeg syns alltid kakene er litt for syrlige. Med gele, syrlig ost eller rømme i. Finnes det noen som er litt søtere? Og er ikke så glad i gelelokk på toppen. 0 Siter
Gjest AveM Skrevet 12. januar 2007 Skrevet 12. januar 2007 Ostekake for meg er nettopp det syrlige kombinert med det søte. Må bare si at jeg aldri likte ostekake før jeg fikk en oppskrift her på dol. Det er gelelokk med jordbærsmak. De andre oppskriftene jeg har er med appelsinlokk. Ei jeg kjenner lager ostekake uten gelelokk, så det er jo en smaksak. 0 Siter
flowy Skrevet 12. januar 2007 Skrevet 12. januar 2007 Jeg har en oppskrift på en som er laget med appelsinost og med blåbærsyltetøy på toppen. Den er veldig søt og god. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Skrevet 12. januar 2007 Jeg har en oppskrift på en som er laget med appelsinost og med blåbærsyltetøy på toppen. Den er veldig søt og god. Blåbærsyltetøy? Har jeg aldri hørt om på ostekake før. 0 Siter
flowy Skrevet 12. januar 2007 Skrevet 12. januar 2007 Her kommmer den: Bunn: 225 gram søt havrekjeks (f.eks Bixit, pepperkaker er også godt nå. Mange som har rester) 100 gram smør. Ostemasse: 1 pk appelsin eller sitrongelepulver. 2,5 dl kokende vann 3 dl lettrømme 2 pk Tine ananas eller appelsinost 100 g melis 2 ts vaniljesukker 3 dl kremfløte. Knus kjeksen og bland den med smeltet smør. Klem kjeksblandingen ut i en kakeform på cirka 26 cm. Sett formen kaldt. Løs opp gelepulveret i kokende vann. Avkjøl, men ikke så lenge at geleen begynner å stivne. Rør osten til den har en myk konsistens.Rør sammen rømme, ost, melis og vaniljesukker. Pisk krem av kremfløten og bland de to blandingene sammen. Rør inn den flytende geleen i en tynn stråle helt til slutt. Hell massen over bunnen og la den stå kaldt i kjøleskapet i noen timer. Før servering brer du cirka et halvt glass blåbærsyltetøy over kaken. Nydelig!! 0 Siter
flowy Skrevet 12. januar 2007 Skrevet 12. januar 2007 Blåbærsyltetøy? Har jeg aldri hørt om på ostekake før. Det hadde ikke jeg heller, men det er veldig godt. Virkelig verdt et forsøk. Du kan jo bare pynte med frisk frukt også, uten gele.. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Skrevet 12. januar 2007 Her kommmer den: Bunn: 225 gram søt havrekjeks (f.eks Bixit, pepperkaker er også godt nå. Mange som har rester) 100 gram smør. Ostemasse: 1 pk appelsin eller sitrongelepulver. 2,5 dl kokende vann 3 dl lettrømme 2 pk Tine ananas eller appelsinost 100 g melis 2 ts vaniljesukker 3 dl kremfløte. Knus kjeksen og bland den med smeltet smør. Klem kjeksblandingen ut i en kakeform på cirka 26 cm. Sett formen kaldt. Løs opp gelepulveret i kokende vann. Avkjøl, men ikke så lenge at geleen begynner å stivne. Rør osten til den har en myk konsistens.Rør sammen rømme, ost, melis og vaniljesukker. Pisk krem av kremfløten og bland de to blandingene sammen. Rør inn den flytende geleen i en tynn stråle helt til slutt. Hell massen over bunnen og la den stå kaldt i kjøleskapet i noen timer. Før servering brer du cirka et halvt glass blåbærsyltetøy over kaken. Nydelig!! Takk Tror det er ca samme oppskrift som jeg har, men syltetøyet var nytt 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Skrevet 12. januar 2007 Det hadde ikke jeg heller, men det er veldig godt. Virkelig verdt et forsøk. Du kan jo bare pynte med frisk frukt også, uten gele.. Ja men jeg syns ofte massen i seg selv er for syrlig. Med den sitrongeleen i. Ser for meg at den hadde vært veldig god om den hadde vært litt søtere Men jeg må være forsiktig med baking nå. Slanking på gang 0 Siter
flowy Skrevet 12. januar 2007 Skrevet 12. januar 2007 Ja men jeg syns ofte massen i seg selv er for syrlig. Med den sitrongeleen i. Ser for meg at den hadde vært veldig god om den hadde vært litt søtere Men jeg må være forsiktig med baking nå. Slanking på gang Ja, samme her. Man kan jo bruke hvilken som helst gele. Jeg har prøvd med jordbærgele. Veldig godt, men ikke noe kake på en stund for meg. 0 Siter
Gemini Skrevet 12. januar 2007 Skrevet 12. januar 2007 Ja men jeg syns ofte massen i seg selv er for syrlig. Med den sitrongeleen i. Ser for meg at den hadde vært veldig god om den hadde vært litt søtere Men jeg må være forsiktig med baking nå. Slanking på gang Ostekake og slanking er en dårlig kombinasjon... hehe 0 Siter
Glimtipper Skrevet 12. januar 2007 Skrevet 12. januar 2007 Ja men jeg syns ofte massen i seg selv er for syrlig. Med den sitrongeleen i. Ser for meg at den hadde vært veldig god om den hadde vært litt søtere Men jeg må være forsiktig med baking nå. Slanking på gang Vet du ikke at de kaloriene fra kaker som man har bakt selv ikke teller? 0 Siter
Debra-irl Skrevet 13. januar 2007 Skrevet 13. januar 2007 Denne er jeg veldig glad i. Her er rømme byttet ut med eggedosis og krem. Mmmmmmm. 1 pk kjeks 3-4 ss brunt sukker 150 g smør. Alt smuldres sammen og presses i bunnen av en springform. Alternativt smeltes smøret i stekepannen, rør inn sukker og knust kjeks. (pleier jeg å gjøre) Fyll: 2 pakker gele (appelsin eller sitron f.eks) lages på halve mengden vann, avkjøles. 1 kartong fløte (3 dl) piskes til stiv krem. 2 pk philadelphia. blandes inn i kremen. 2 egg piskes til eggedosis og blandes i ost/kremblandingen. Til sist helles geleen i, i en tynn stråle. Denne blandingen helles over kjeksbunnen, settes kjølig til den har satt seg. Tar ca to timer. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Skrevet 13. januar 2007 Denne er jeg veldig glad i. Her er rømme byttet ut med eggedosis og krem. Mmmmmmm. 1 pk kjeks 3-4 ss brunt sukker 150 g smør. Alt smuldres sammen og presses i bunnen av en springform. Alternativt smeltes smøret i stekepannen, rør inn sukker og knust kjeks. (pleier jeg å gjøre) Fyll: 2 pakker gele (appelsin eller sitron f.eks) lages på halve mengden vann, avkjøles. 1 kartong fløte (3 dl) piskes til stiv krem. 2 pk philadelphia. blandes inn i kremen. 2 egg piskes til eggedosis og blandes i ost/kremblandingen. Til sist helles geleen i, i en tynn stråle. Denne blandingen helles over kjeksbunnen, settes kjølig til den har satt seg. Tar ca to timer. Mmm. Denne hørtes god ut. Skal skrive den opp :=) Takk 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.