Gå til innhold

Må man ha egenkapital for å starte for seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har lyst til å drive butikk, da jeg ellers ikke har noen fantastiske grunderider.

Er det noen som vet noe om dette?

Matbutikk kjede, klesbutikk eller noe annet....

MEN jeg vil tjene penger.

Skrevet

Vel - om du ikke har egenkapital, så må du låne penger. Så da må du ha en skikkelig god plan for at noen skal ville stille opp og låne deg pengene. (Om du ikke har noe du kan stille som sikkerhet da.)

Gjest Persille
Skrevet

Jeg kan si deg med en gang, at du ikke kommer til å tjene noe særlig penger de første tre årene (minst). Det du derimot kommer til å gjøre er å jobbe utrolig mye, slite, sove lite, og bli overmannet av frustrasjonene som hoper seg opp.

Og ja, du må ha egenkapital. Om du i hele tatt skal få noen til å låne deg noe som helst, så må du ha en ytterst god plan, og i tillegg være villig til å risikere noe selv.

Skrevet

Jeg kan si deg med en gang, at du ikke kommer til å tjene noe særlig penger de første tre årene (minst). Det du derimot kommer til å gjøre er å jobbe utrolig mye, slite, sove lite, og bli overmannet av frustrasjonene som hoper seg opp.

Og ja, du må ha egenkapital. Om du i hele tatt skal få noen til å låne deg noe som helst, så må du ha en ytterst god plan, og i tillegg være villig til å risikere noe selv.

Det er vel mange som starter opp som tjener en årslønn pr år de første årene?

Egenkapital betyr det at du da må være fylt 40 og ha nedbetalt en stor del av hus, med mindre du har noen rike slektninger?

Skrevet

Få noen til å lære deg hvordan du lager hjemmesider. Det er fremdeles marked for det. Averter i lokalavisen og ha eksemplene klare. En bekjent hadde ikke et øre da hun startet og kunne leve av det to år senere.

Gjest Persille
Skrevet

Det er vel mange som starter opp som tjener en årslønn pr år de første årene?

Egenkapital betyr det at du da må være fylt 40 og ha nedbetalt en stor del av hus, med mindre du har noen rike slektninger?

Nei, det er ikke mange som gjør det.

Jeg kjenner ganske mange som driver selvstendig, både innen it, restaurant/kafé, barnehage, lys & elektronikk, butikk - i det hele tatt, og ingen har tatt ut lønn første året, noen få minimalt andre året, og de fleste har ikke tatt ut noen ting før 3. året.

Egenkapital betyr enten det du skrev, eller selg/pantsett det du har for å starte opp.

Alternativt kan du jo starte veldig smått, så du kan tjene opp kapital underveis. F.eks om du skal selge drops, kan du starte på ditt eget kjøkken fremfor å bygge produksjonskjøkken.

Men å kjøpe et lokale koster penger, å leie koster penger - og det går jo en mnd bare på å sette det i stand sånn som du vil ha det.

Da jeg startet bhg måtte jeg jo investere noen hundretusen for å få bygget den som jeg ville ha den - sånn er det bare.

Skrevet

Nei, det er ikke mange som gjør det.

Jeg kjenner ganske mange som driver selvstendig, både innen it, restaurant/kafé, barnehage, lys & elektronikk, butikk - i det hele tatt, og ingen har tatt ut lønn første året, noen få minimalt andre året, og de fleste har ikke tatt ut noen ting før 3. året.

Egenkapital betyr enten det du skrev, eller selg/pantsett det du har for å starte opp.

Alternativt kan du jo starte veldig smått, så du kan tjene opp kapital underveis. F.eks om du skal selge drops, kan du starte på ditt eget kjøkken fremfor å bygge produksjonskjøkken.

Men å kjøpe et lokale koster penger, å leie koster penger - og det går jo en mnd bare på å sette det i stand sånn som du vil ha det.

Da jeg startet bhg måtte jeg jo investere noen hundretusen for å få bygget den som jeg ville ha den - sånn er det bare.

Men jeg må leve første året og(og ha noe å leve av).....

Gjest Persille
Skrevet

Ja, da må du bygge deg opp egenkapital i forkant, og leve av sparepenger.

Gjest Persille
Skrevet

Alternativt kan du jo ha en ekstrajobb, i en butikk, på bensinstasjonen el.

Skrevet

Alternativt kan du jo ha en ekstrajobb, i en butikk, på bensinstasjonen el.

Takk for svar Persille. Men jeg vet faktisk om noen som har startet opp butikk i kjede, og de tar ut lønn. Men de har selvfølgelig lån også. Når jeg tenker meg om så tror jeg at jeg kjenner til et til eksempel. Dette var butikker som var drevet før av andre, som vel derfor også hadde et kundegrunnlag.

Gjest Persille
Skrevet

Takk for svar Persille. Men jeg vet faktisk om noen som har startet opp butikk i kjede, og de tar ut lønn. Men de har selvfølgelig lån også. Når jeg tenker meg om så tror jeg at jeg kjenner til et til eksempel. Dette var butikker som var drevet før av andre, som vel derfor også hadde et kundegrunnlag.

Men det er jo ikke det samme som å starte opp noe selv. Da overtar du driften av noe - jeg snakker om å bygge opp noe fra grunnen av, starte noe eget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...