Gå til innhold

Hvordan virker Imovane?

Anbefalte innlegg

Gjest siste års student
Skrevet

Skal ha muntlig eksamen til våren på bakgrunn av skriftlig hovedoppgave. Gruer meg noe intens, klarer ikke slappe av uka og dagene før (har hatt to muntlig før den jeg skal ha til våren). Dette har ført til at jeg ikke sover om natten heller.

Tok dette opp med legen min som mente at jeg i uken jeg skulle ha muntlig eksamen skulle jeg ta Imovane for å få slappe av, og få sove. Dette for å slippe at jeg er helt på felgen den dagen muntlig skal være. Har aldri brukt sovemedisin, og lurer selvfølgelig hvordan disse virker både med tanke på hvor fort virkningen inntrer, sover en gjennom hele natten og hvordan er dagen derpå?

4barns mor-77
Skrevet

Heisann.

Jeg har såvidt brukt Imovane, og jeg sovner ganske fort etter at jeg har tatt den. Halvtime ca? Sover da hele natten, med mindre jeg blir vekket av noe, og har aldri vært noe "groggy" dagen derpå.

Men dette kan sikkert være forskjellig fra person til person, som med de fleste andre medisiner.

Skrevet

Heisann.

Jeg har såvidt brukt Imovane, og jeg sovner ganske fort etter at jeg har tatt den. Halvtime ca? Sover da hele natten, med mindre jeg blir vekket av noe, og har aldri vært noe "groggy" dagen derpå.

Men dette kan sikkert være forskjellig fra person til person, som med de fleste andre medisiner.

Sovner helt fint inn, og sover natten igjennom.

Jeg har aldri hatt hang-over, bare en litt ubehagelig ettersmak i munnen.

Jeg hadde ikke vært redd for å ta denne før en eventuell eksamen.

Lykke til!

Skrevet

Det er en "innsovningstablett". Jeg har tatt den med det samme jeg legger meg, og sovner rimelig fort. Sover da hele natten og har ingen ettervirkniger dagen etter. Med unntak av stygg smak i munnen. Det er en bivirkning noen få prosent får. Derfor har jeg nå byttet til et annet merke de få gangene jeg tyr til det.

Skrevet

Heisann.

Bruker imovane og har aldri hatt noen hang over.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Du bør nok teste ut Imovane noen dager før eksamen, så du finner ut hvordan du reagerer.

Jeg kan ikke bruke Imovane fordi jeg blir gående i en døs hele neste dag. Så mitt alternativ er å være søvnløs av og til.

Gjest imovanerikke
Skrevet

Det er en "innsovningstablett". Jeg har tatt den med det samme jeg legger meg, og sovner rimelig fort. Sover da hele natten og har ingen ettervirkniger dagen etter. Med unntak av stygg smak i munnen. Det er en bivirkning noen få prosent får. Derfor har jeg nå byttet til et annet merke de få gangene jeg tyr til det.

Ettersmaken har ikke noe med merket å gjøre.

Skrevet

Kan ha noe å si. Får ettersmak av både imovane og zopiklone, men mindre av imovane. Aner ikke hvorfor.

Skrevet

Nope, det har med virkestoffet zopiclon å gjøre, derfor har jeg byttet til et merke som har zolpidem som virkestoff :) Og det gir ikke ettersmak. Og begge er innsovningstabletter.

Skrevet

Jeg bruker imovane i forbindelse med eksamensperioden og det funker fint på meg

Skrevet

Jeg har selv tatt i bruk melatonin.

Har hatt problemer med å snu døgnrytmen og kan ikke drikke bøtter med kamillete hver kveld.

Melatonin er det hormonet vi produserer naturlig når det blir mørkt og som gjør oss trette. Om vinteren produserer vi mindre av det og enkelte kan bli helt døgnville (som jeg).

Det må skrives ut av en lege, og det finnes omtrent ikke bivirkninger. Melatonin støtter dessuten immunforsvaret og kan ha flere heldige virkninger på kroppen.

Når jeg tar melatonin, tar det en times tid før jeg må krype i seng og det er knalleffektivt på meg. Nesten som å bli slått i panna med et balltre klokken ni). I dag har jeg ikke tatt det, siden jeg valgte å sitte oppe i kveld;-)

Barn og voksne kan bruke samme dosering, men alt fra 1-3 kapsler à 3 mg alt ettersom hvem du er, er anbefalt. Tar man det ca kl 20, blir man garantert passe trøtt mellom 21 og 22.

Det beste av alt, er at man slipper "hangover" og det kan ikke sammenlignes med antihistaminer og benzodiasepiner o.l. (Legen min ville helst at jeg skulle ta vallergan, eller atarax... Haha. Jeg som ikke tåler en halv allergitablett en gang.)

Søk heller om det på nett, fremfor å spørre meg, fordi jeg orker ikke svare mer uansett.

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg har gått på Imovane i korte perioder og vil anbefale denne fremfor f.eks. Vallergan som gir mer hangover. Imovane er som de andre skriver en innsovningstablett. Den mister etter hvert virkningen, men da sover de fleste likevel og sover resten av natta. De periodene jeg virkelig har hatt søvnproblemer har jeg sovet 3 timer på Imovane og da er virkningen over for meg.

Vil anbefale deg å prøve det ut før eksamen sånn at du ser hvordan virkningen blir for deg. Da blir du også klar over ettersmaken den kan gi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...