Gå til innhold

Skattespørsmål igjen...Pernille?

Anbefalte innlegg

Skrevet

JEg lurer på - jeg skal melde inn at jeg har betalt skatt for en organisasjon. - og de som jeg har betalt skatt for bor i ulike kommuner.

Dette har jeg gjort:

Laget en oversikt over arbeidsgiveravgift - lønn og skatt etc . for hver person. Jeg har alle data om dem

Så har jeg summert all skatten og betalt inn den

Det samme har jeg gjort med arbeidsiveravgiften

Nå skal jeg sende sånn terminskjema - med fordeling til de ulike kommunen - så langt skjønner jeg og det er en enkel sak.

MEN hvor kommer det frem at det er "Per Hansen" sin skatt det gjelder?

Hva skal jeg gjøre overfor han?

Jeg tenkte å lage lønns- og trekkoppgave -slik jeg fyller ut for hånd - det er ikke fler enn 7 personer.

Skal kopi av dette også da sendes vedkommendes skattekommune?

Syns det er rart at man ikke skal skrive HVEM skatten er betalt inn for.

Gjest Persille
Skrevet

Nei, du skal ikke skrive det på termin-skjemaet, det skriver du på LTo-skjemaet.

Jeg stusser over dette jeg også, men det er sånn det er.

Du betaler en totalsum for alle ansatte seks ganger i året, og på når du så skriver Lønns- og trekkoppgaven (LTO), så skriver du hvor mye hver har fått.

Men betaler du pensjon for dem også? Er organisasjoner pålagt det?

For i såfall skal ikke den summen være med i bruttolønnen, den skal i en egen pensjonspost - men, det skal likevel betales arb.giveravgift tror jeg.

Skal ikke være lett :)

Jeg tror egentlig ikke det er meningen at vanlige folk skal skjønne dette :)

Skrevet

Nei, du skal ikke skrive det på termin-skjemaet, det skriver du på LTo-skjemaet.

Du betaler en totalsum for alle ansatte seks ganger i året, og på når du så skriver Lønns- og trekkoppgaven (LTO), så skriver du hvor mye hver har fått.

For i såfall skal ikke den summen være med i bruttolønnen, den skal i en egen pensjonspost - men, det skal likevel betales arb.giveravgift tror jeg.

Lurer på hvorfor jeg kalte deg Pernille - - - hehhe

Vel takk - men det LTO-skjemaet - hvor skal jeg sende det? :)

Gjest Persille
Skrevet

Det skal sendes Oslo Kemnerkontor.

Men kan du ikke levere det på altinn da? Det gjorde jeg i år, og det var jo superlett.

Skrevet

Nei -ingen pensjonspoeng eller sånn - håper jeg - det er snakk om sekretærjobb og styrehonorarer - betlaer det ut en gang i året bare, så det skulle jo ikke vært noe hokus pokus men det er det jo likevel...

JEg skal jo selv ha "nytte" av over 18000,- kroner som er betalt i skatt for meg - det VIL jeg ha på skatteseddelen min - mulig jeg må føre det opp selv da?

Skrevet

Det skal sendes Oslo Kemnerkontor.

Men kan du ikke levere det på altinn da? Det gjorde jeg i år, og det var jo superlett.

Jeg fikk ikke tilgang - så jeg skjønte ikke en dritt - det stod kun personnummer man kunne logge inn på - fant ikke fram jeg. Men om du viser meg hvor jeg skal gå inn - så gjør jeg GJERNE det! :)

Gjest Persille
Skrevet

Nei -ingen pensjonspoeng eller sånn - håper jeg - det er snakk om sekretærjobb og styrehonorarer - betlaer det ut en gang i året bare, så det skulle jo ikke vært noe hokus pokus men det er det jo likevel...

JEg skal jo selv ha "nytte" av over 18000,- kroner som er betalt i skatt for meg - det VIL jeg ha på skatteseddelen min - mulig jeg må føre det opp selv da?

Jo, jeg er ganske sikker på at alle har krav på minst to prosent pensjon...

Men uansett, du skriver opp bruttolønn, skattetrekk, og feriepengegrunnlag - og så melder du det på LTO, og så sjekker de det opp mot det du har betalt på terminoppgaven, og totalsummen skal samsvare.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg fikk ikke tilgang - så jeg skjønte ikke en dritt - det stod kun personnummer man kunne logge inn på - fant ikke fram jeg. Men om du viser meg hvor jeg skal gå inn - så gjør jeg GJERNE det! :)

Du logger inn mer personnummeret ditt, og én av kodene som står nederst på selv-angivelsen og skattekortet ditt.

Da får du tilgang til alle dine skjemaer der inne.

Og når du kommer inn, så ser du oppi venstre hjørne, der er det et rullgardinvindu hvor du ser alle du har lov å melde for.

Jeg mener å huske at du må registrere at du får melde for det firmaet ved å legge inn org.nr - men jeg er litt usikker. Mulig det kommer automatisk?

Men det ser du.

Og på forsiden, under hovedskjemaer eller noe sånt, så er det et rulletekstvindu på midten, der du kan velge "mest vanlige oppgaver" eller noe sånt - der ligger det LTO-skjemaer.

Når du fyller ut det for firmaet, får du opp vedlegg på venstre side - og da lager du ett vedlegg for hver person du skal melde for.

Skrevet

Du logger inn mer personnummeret ditt, og én av kodene som står nederst på selv-angivelsen og skattekortet ditt.

Da får du tilgang til alle dine skjemaer der inne.

Og når du kommer inn, så ser du oppi venstre hjørne, der er det et rullgardinvindu hvor du ser alle du har lov å melde for.

Jeg mener å huske at du må registrere at du får melde for det firmaet ved å legge inn org.nr - men jeg er litt usikker. Mulig det kommer automatisk?

Men det ser du.

Og på forsiden, under hovedskjemaer eller noe sånt, så er det et rulletekstvindu på midten, der du kan velge "mest vanlige oppgaver" eller noe sånt - der ligger det LTO-skjemaer.

Når du fyller ut det for firmaet, får du opp vedlegg på venstre side - og da lager du ett vedlegg for hver person du skal melde for.

Takk - jeg har sikkert ikke adgang -men det skal jeg finne ut! :)

Gjest Persille
Skrevet

Takk - jeg har sikkert ikke adgang -men det skal jeg finne ut! :)

Da må den firmaet står registrert på gi deg det, det kan også gjøre via altinn.

:)

Lykke til!

Men - hvor melder du terminoppgaver da? Gjør du det manuelt? For hånd?

Skrevet

Lykke til!

Jeg tenkte å sende inn - -til Oslo Kemnerkontor. Skjemaet fant jeg på Skatteetaten.no som Word-dokument. :)

Gjest Persille
Skrevet

Jeg tenkte å sende inn - -til Oslo Kemnerkontor. Skjemaet fant jeg på Skatteetaten.no som Word-dokument. :)

Ok.

Anbefaler Altinn, veldig enkelt :)

Det er samme stedet du får selvangivelsen mm til, så det er veldig enkelt å forholde seg til. Og så slipper du papirstyret osv - for du kan sende mail til deg selv med kopi av skjemaet du har sendt inn osv. i tillegg til at alt ligger der.

Lykke til :)

Skrevet

Lykke til!

Jeg kom inn på meg og så står det;

RF-1037 Terminoppgave for arbeidsgiveravgift og forskuddstrekk 2006

For å benytte denne tjenesten må du rapportere for en bedrift eller en juridisk enhet (foretak).

Du kan derfor ikke benytte denne tjenesten.

Skrevet

Ok.

Anbefaler Altinn, veldig enkelt :)

Det er samme stedet du får selvangivelsen mm til, så det er veldig enkelt å forholde seg til. Og så slipper du papirstyret osv - for du kan sende mail til deg selv med kopi av skjemaet du har sendt inn osv. i tillegg til at alt ligger der.

Lykke til :)

Jeg kunne gjort det - for det er mitt navn som står i Brønnøysund - men jeg klarer ikke å registrere mobilnummeret mitt på ALtinn - og da får jeg ikke lov. RART

Gjest Persille
Skrevet

Jeg kom inn på meg og så står det;

RF-1037 Terminoppgave for arbeidsgiveravgift og forskuddstrekk 2006

For å benytte denne tjenesten må du rapportere for en bedrift eller en juridisk enhet (foretak).

Du kan derfor ikke benytte denne tjenesten.

Ok - det vil si at noen må gi deg tilgang til den org. du rapporterer for.

Skrevet

Ok - det vil si at noen må gi deg tilgang til den org. du rapporterer for.

hehe - hvor gjøres det da? :) jeg må gi meg selv lov da *s*

Gjest Persille
Skrevet

hehe - hvor gjøres det da? :) jeg må gi meg selv lov da *s*

"• Hva er galt når jeg ikke finner den jeg ønsker å rapportere for?

Du har ikke fått de rettighetene du trenger. Du får tilgang til å rapportere for virksomheter eller andre personer via delegering eller ved å være oppført med en rolle i Enhetsregisteret i Brønnøysund. "

Det er alt jeg finner....

Se på rulleteksten til venstre, velg " - flere valg - ".

Øverst til høyre på neste side står det: "? Hjelp til valg av virksomhet" - klikk på den linken.

Der får du opp et vindu som forklarer hvordan du får de forskjellige tilgangene.

Jeg mener å huske at vi ba om det da vi reg. i Brønnøysund, at vi da krysset av for at jeg hadde diverse rapporteringsmuligheter, og ansvar.

Men jeg ville ringt Brønnøysund og spurt på mandag, det er sikkert noe du kan fylle ut på nettet og sende inn :)

Skrevet

Du kalte henne nok Pernille pga gufset at Pernille og Mr Nelson fra et par sider tilbake :) Skumle typer - verre enn Pompel og Pilt.

Skrevet

"• Hva er galt når jeg ikke finner den jeg ønsker å rapportere for?

Du har ikke fått de rettighetene du trenger. Du får tilgang til å rapportere for virksomheter eller andre personer via delegering eller ved å være oppført med en rolle i Enhetsregisteret i Brønnøysund. "

Det er alt jeg finner....

Se på rulleteksten til venstre, velg " - flere valg - ".

Øverst til høyre på neste side står det: "? Hjelp til valg av virksomhet" - klikk på den linken.

Der får du opp et vindu som forklarer hvordan du får de forskjellige tilgangene.

Jeg mener å huske at vi ba om det da vi reg. i Brønnøysund, at vi da krysset av for at jeg hadde diverse rapporteringsmuligheter, og ansvar.

Men jeg ville ringt Brønnøysund og spurt på mandag, det er sikkert noe du kan fylle ut på nettet og sende inn :)

Takk for all hjelpen - skal ordne det til neste gang. Denne gangen tar jeg det med papir og penn . Bråkjørte til Elkjøp og kjøpt toner til printeren -hehe-

Liker å skrive også jeg da....*s*

Gjest Persille
Skrevet

Takk for all hjelpen - skal ordne det til neste gang. Denne gangen tar jeg det med papir og penn . Bråkjørte til Elkjøp og kjøpt toner til printeren -hehe-

Liker å skrive også jeg da....*s*

Ingen årsak :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...