Gå til innhold

Hva betyr Cecum på norsk?

Anbefalte innlegg

Gjest Aviaana
Skrevet

Ja jeg har en dårlig ordbok, ti tri trans. Noen som kan fortelle meg hva Cecum tilsvarer på norsk?

Skrevet

men finnes det et norsk ord for dette?.

Da jeg var på skrivestue mener jeg at vi krev det coecum og at det betød en bestemt del av tarmen.

Mer husker jeg ikke.....

Skrevet

Tror ikke vi har et godt norsk ord på dette, men det er iallefall første del av tykktarmen. Det er den delen som blindtarmen sitter på. Selve blindtarmen heter appendix.

Skrevet

Tror ikke vi har et godt norsk ord på dette, men det er iallefall første del av tykktarmen. Det er den delen som blindtarmen sitter på. Selve blindtarmen heter appendix.

Nei, appendix er blindtarmsvedhenget, coecum er selve blindtarmen

http://no.wikipedia.org/wiki/Blindtarm

Skrevet

Nei, appendix er blindtarmsvedhenget, coecum er selve blindtarmen

http://no.wikipedia.org/wiki/Blindtarm

Aahh, ja selvfølgelig. Er alt for lenge siden jeg har lest om gastro nå. Bare blitt så vant til å omtale appendix som blintarmen. Skulle vel egentlig funnet frem bøkene og frisket opp litt igjen ja...

Skrevet

Aahh, ja selvfølgelig. Er alt for lenge siden jeg har lest om gastro nå. Bare blitt så vant til å omtale appendix som blintarmen. Skulle vel egentlig funnet frem bøkene og frisket opp litt igjen ja...

Det er nok like vanlig å snakke om appendix som blindtarmen, kanskje mer vanlig..?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...