Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter ett ar uten menstruasjon oppsokte jeg en gynokolog.(jeg var 18)Jeg hadde hatt store psykiske pakjenninger det aret, og trodde at det var dette som forarsaket amonereen.Han mente, derimot, at jeg har PCOS. Kan man se dette bare ved hjelp av ultralyd? Han malte hormoninnholdet mitt en gang - men ma man ikke gjore det over tid for a fa resultater?

Han mente iallefall at jeg matte ga pa p-piller - noe jeg desverre har sterke bivirkninger av. Na har jeg provd 4 ulike merker. Jeg blir deprimert, opplast i magen, hetetokter, grateanfall og sopp. Det lengste jeg har gatt pa pillen sammenhengende er 8 maneder. Hver gang jeg har sluttet foles det som jeg blir "et nytt menneske". Men legen min mener jeg MA ga pa pillen - alternativet er smerter og storre sjanse for kreft.Er dette slik? Finnes det ikke andre behandlinger av PCOS?

Gar det an a ha cyster pa eggstokkene uten at det er PCOS? Kan cyster komme av psykiske pakjenninger?

Jeg er na 20 ar - har ellers ingen av symptomene til PCOS.

Jeg har hort at a ga ned i vekt hjelper mot PCOS. Jeg er 1,76 og 68 kg, og ser ikke pa meg selv som overvektig - kan dette hjelpe uansett?

Blir veldig takknemlig for svar. (studerer nemlig i utlandet og kvir meg for a forklare dette til en utenlandsk lege)

Vennlig hilsen

student20

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26228-har-jeg-ikke-et-alternativ/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man kan se cyster (PCO) på ultralyd og man kan ved en enkelt hormonprøve se om det er tegn på PCOS. Du behøver ikke p-pille, du kan bruke Provera 10 mg daglig i 12 dager hver eller hver annen måned for å få blødning (og forebygge kreft i livmoren).

PCO har helt karakteristiske cyster. Man får ikke slike av psykiske påkjenninger. Du er normal i vekt og skal ikke forsøke å gå ned.

Led under tema om PCOS

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...