duffen Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 ja, det er jo bare ett av 9 mulige kriterier, en trenger bare 5 av 9 ifølge DSM iallfall. Er blitt behandlet for eupf. gjennom flere år. Har aldri følt behov for selvskading av noe slag.Enste og beste hjelp for meg,har vært samtalebehandling,og følelsen av å bli _sett_ og tatt på alvor. Sliter i tillegg med angst/depresjon.Der har jeg et stykke igjen å gå....... 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 17.1.2007 den 9.14): Nei, ikke nødvendigvis. Under en lunch med meget erfarne terapeuter stilte jeg en gang spørsmålet om noen hadde hatt en "underarmsrisper" uten eupf/borderline. Av de ca 10 som var til stede, var det en psykolog som hadde hatt en pasient. Det må bemerkes at dette var før selvskading ble moderne blant umoden ungdom. Er selvskading tegn på umodenhet? Anonymkode: 06da6...b16 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er selvskading tegn på umodenhet? Anonymkode: 06da6...b16 Kanskje? At en ikke klarer å bruke mer hensiktsmessige strategier for mestring? Anonymkode: 6efe2...405 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 9. juli Skrevet 9. juli Jeg fikk ikke noen PF diagnose. Det har blitt stilt spørsmål, men de spm har hatt behandleransvar over tid har ment at jeg ikke har det. Skårte heller ikke spesielt høyt på eupf da jeg ble utredet. Imidlertid ble jeg emosjonelt ustabil under depresjon. Umodenhet? Det handler vel i så tilfelle om umodne mestringsstrategier. At man ikke har klart å finne, og bruke riktige verktøy - om jeg skal si det litt flåsete. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. juli Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (På 8.7.2026 den 0.02): Er selvskading tegn på umodenhet? Anonymkode: 06da6...b16 Nei tegn på psykisk smerte. Anonymkode: 1f4e4...9f3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei tegn på psykisk smerte. Anonymkode: 1f4e4...9f3 De fleste med psykisk smerte selvskader ikke. Anonymkode: 06da6...b16 0 Siter
nachnoo Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei tegn på psykisk smerte. Anonymkode: 1f4e4...9f3 Begge deler. Psykisk smerte kombinert medi umoden kommunikasjon. 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli (endret) Kommunikasjom? Noen.bruker det nok som et språk, men jeg tror ikke det gjelder alle. Selvforakt, selvstraff, rus fra endorfiner, konkretisere indre smerte for seg selv… Med det mener jeg ikke at selvskading blir mer moden. Endret 11. juli av FjellOgDalar 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli nachnoo skrev (På 10.7.2026 den 12.28): Begge deler. Psykisk smerte kombinert medi umoden kommunikasjon. Jøss, anerkjenner du virkelig at psykisk smerte finnes? Anonymkode: 432b6...f96 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.