Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva skal man forvente av en ernæringsterapaut ?

Jeg møtte fastende, skulle drikke glykose under samtalen og det ble målt blodsukker ble målt 4 ganger i løpet av tiden jeg var der, + 2 stk urinprøver.

På forhånd hadde jeg fylt ut en masse skjema over mine spisevaner, hva jeg spiste og hvordan jeg opplevde forskjellig "teser" for riktig /feil skulle krysses ut. Jeg opplyst at jeg var grundig testet ang manglende vitaminer og mineraler og jeg lider ikke av noe mangler her. Merket meg at jeg kunne vel egenltig spart meg å fylle ut de mange sider spørreskjema. Og korrekt nok, vedkommende fortalte at han ikke kunne hjelpe alle, noe som jeg har stor forståelse for.

Resultatet er en kostholdsliste jeg selv kunne ha skrevet, men med noen få matvarer som jeg skulle unngå, hvetemel, poteter ris etc, stivelser.og jeg skulle ha endel tilskudd av mineraler og vitaminer.

Ellers var skrivene jeg fikk, som klippet og limt fra ting jeg selv har funnet på internett, men dette skulle da altså være tilpasset meg???

Billig var det heller ikke

Bør jeg føle meg lurt, eller er det vanalig å pøse på med vitaminer og mineraler når blodprøver viser at det holder fra tidligere.

Må si tilslutt at jeg skal forsøke dette med å unngå nevnte matvarer, men alle mineraler og vitaminer vet jeg ikke om jeg vil ta.. ha anbefaler du ?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26275-skal-jeg-f%C3%B8le-meg-lurt-eller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver ingenting om hvorfor du gikk til ernæringsterapeut...

[email protected]

Beklager dersom det har falt ut, jeg plages med sterk utmatting,(ME), og har/har hatt en del sykdom de siste årene, lavt stoffskifte, astma, KOLS og kreft. JEg ønsker å få mere krefter slik at jeg kan leve litt igjen,

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære pinky.

Det høres ut som ernæringsterapeuten i utgangspunktet har gjort en god jobb med grundig analyse og intervju. På den annen side høres det ut som om du har gode kunnskaper selv og derfor var kanskje forventningene dine enda høyere. Det er en vanskelig oppgave å bestemme en persons ernæringsstatus og eventuelle matvarereaksjoner. Her finnes mange trosretninger og få objektivt gode undersøkelser, bortsett fra sukkerbelastning som du har fått utført. Når det gjelder å bestemme kroppens innehold av mineraler og vitaminer kan man bruke blodprøver, hårprøve og kostintervju. Likevel kjenner jeg ikke til noen sikker metode til å bestemme eksakt hvor mye et menneske trenger i tilskudd. Dette er blant annet avhengig av kroppens opptaksevne av næringsstoffer. Derfor blir den praktiske løsningen å gi et godt multitilskudd fra naturlige råvarer og la kroppen selv ta opp det den mangler. Konklusjonen er at du nok ikke bør føle deg lurt, men skriv tilbake og fortelle hva du ønsker svar på og hva dine forventninger er.

Kjære pinky.

Det høres ut som ernæringsterapeuten i utgangspunktet har gjort en god jobb med grundig analyse og intervju. På den annen side høres det ut som om du har gode kunnskaper selv og derfor var kanskje forventningene dine enda høyere. Det er en vanskelig oppgave å bestemme en persons ernæringsstatus og eventuelle matvarereaksjoner. Her finnes mange trosretninger og få objektivt gode undersøkelser, bortsett fra sukkerbelastning som du har fått utført. Når det gjelder å bestemme kroppens innehold av mineraler og vitaminer kan man bruke blodprøver, hårprøve og kostintervju. Likevel kjenner jeg ikke til noen sikker metode til å bestemme eksakt hvor mye et menneske trenger i tilskudd. Dette er blant annet avhengig av kroppens opptaksevne av næringsstoffer. Derfor blir den praktiske løsningen å gi et godt multitilskudd fra naturlige råvarer og la kroppen selv ta opp det den mangler. Konklusjonen er at du nok ikke bør føle deg lurt, men skriv tilbake og fortelle hva du ønsker svar på og hva dine forventninger er.

Hei og takk for svar.

Det jeg kunne føle meg "lurt" på er vel den uthentinger fra internett som jeg selv hadde gjort på forhånd, og dersom terapeuten hadde "klippet og limt" etter at jeg hadde forlatt stedet og sendt det til meg i etterkant , så kunne jeg vel tro at dette var "enestående" for meg og svelget det. Men men, alt er ikke like lett, og jeg har i ettertid etter konsultasjonen fått svar på MR av hodet, og har vel derfor fått mere svar enn det jeg i utgangspunktet hadde ønsket meg og at timen hos ernæringsperateuten ikke ville få de resultater som jeg i utgangspunktet hadde satt så store håp til. Men etters - takk for utfyllende og fin svar,

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...