Gå til innhold

Er du organdonør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enig med deg. Lett å reagere irrasjonelt når våre kjære dør.

SKjønner jo godt at min redsel for at han skulle skjæres i var irrasjonell. Ville bare ikke at min kjære og fine far skulle skades. Hvor irrasjonelt var ikke det? Han var jo død...

Jeg fikk så mye rare ideer men det var forsåvidt greit nok siden det var jeg som bestemte :o)

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

5

• Åsemor

4

• tellus2000

4

• Gemini

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, både jeg og ongene er det.

Vi trenger heller ikke organene når vi er død, bedre at noen andre får bruk for dem.

Skrevet

Nei det er jeg ikke, vil heller ikke være det. Jeg er meg og deler ikke mine organer med andre.

Men når du er dau er du ikke deg. Du trenger i alle fall ikke organene dine.

Skrevet

Logikken er er klar. Man kan gi fra seg organer når man dør.

Men da en av mine foreldre døde sukket jeg lettet over at det ikke skulle obduseres. Hvorfor? Jo, jeg ville ikke at han skulle skjæres i. Ville ikke ha kroppen hans ødelagt.

Irrasjonelt? JA. Men sterke følelser omkring det? JA!

Gi bort organer? Fornuften min sier JA dette bør du svare JA på. Men hele kroppen roper NEI.

Så jeg tror jeg må si nei...

Hm, da håper jeg heller ikke at du er villig til å ta imot organer.

Skrevet

Logikken er er klar. Man kan gi fra seg organer når man dør.

Men da en av mine foreldre døde sukket jeg lettet over at det ikke skulle obduseres. Hvorfor? Jo, jeg ville ikke at han skulle skjæres i. Ville ikke ha kroppen hans ødelagt.

Irrasjonelt? JA. Men sterke følelser omkring det? JA!

Gi bort organer? Fornuften min sier JA dette bør du svare JA på. Men hele kroppen roper NEI.

Så jeg tror jeg må si nei...

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Håper jeg slipper å ta stilling til det.

Beundrer de som så klart sier de kan være organdonorer. Jeg klarer ikke si like klart ja...

dessverre.

Skrevet

Håper jeg slipper å ta stilling til det.

Beundrer de som så klart sier de kan være organdonorer. Jeg klarer ikke si like klart ja...

dessverre.

Faen, dette hadde jeg glemt. Må se å få gjort det.

Hvorfor skulle du ikke klare det?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Faen, dette hadde jeg glemt. Må se å få gjort det.

Hvorfor skulle du ikke klare det?

Som sagt- fornuften sier klart ja. Men jeg klarer det ikke, for resten i meg sier nei.

Skrevet

Som sagt- fornuften sier klart ja. Men jeg klarer det ikke, for resten i meg sier nei.

Hør på fornuften, ikke følelsene! Ja, jeg er vel en opplysningstidens mann. Decartes og gutta,var det ikke de som holdt på?

Det finnes sikkert et kurs du kan ta for å mestre disse irrasjonelle følelsene. Husk, det er ganske kjipt hvis du en gang må ta imot organer, og ikke er organdonor selv. Jeg hadde i hvert fall fått dårlig samvittighet da.

Gjest bartvik
Skrevet

Men når du er dau er du ikke deg. Du trenger i alle fall ikke organene dine.

Jeg er død når jeg er død, jeg ønsker ikke å leve videre i andres kropp. Jeg synes en skal respektere at noen vil donere organer og andre ikke. Tror egentlig det er blitt så politisk korrekt å si at en vil og derfor sier en det, men det kommer ikke til uttrykk i virkeligheten, for donorkøen er lang

Skrevet

Jeg har sagt til mine nærmeste pårørende at om noen av organene mine kan brukes av andre etter min død, er jeg glad for det.

Men hvordan går man frem for å få slike donorkort?

Skrevet

Jeg er død når jeg er død, jeg ønsker ikke å leve videre i andres kropp. Jeg synes en skal respektere at noen vil donere organer og andre ikke. Tror egentlig det er blitt så politisk korrekt å si at en vil og derfor sier en det, men det kommer ikke til uttrykk i virkeligheten, for donorkøen er lang

Jepp, donorkøen er lang. Jeg synes faktisk ikke folk som ikke er villig til å gi bort organene sine skal få ta imot. At ikke-donorer med god samvittighet tar imot organer i nødsituasjoner er for meg ufattelig.

Du lever heller ikke i andres kropper når du er død. Du ER ikke organene dine.

Skrevet

Jepp, donorkøen er lang. Jeg synes faktisk ikke folk som ikke er villig til å gi bort organene sine skal få ta imot. At ikke-donorer med god samvittighet tar imot organer i nødsituasjoner er for meg ufattelig.

Du lever heller ikke i andres kropper når du er død. Du ER ikke organene dine.

Jeg er neppe villig til å ta imot organer fra andre heller. Hvorfor skulle jeg?

Skrevet

Jeg er neppe villig til å ta imot organer fra andre heller. Hvorfor skulle jeg?

"Jeg er neppe villig til å ta imot organer fra andre heller. Hvorfor skulle jeg?"

For å overleve.

• 2 uker senere...
Skrevet

"Jeg er neppe villig til å ta imot organer fra andre heller. Hvorfor skulle jeg?"

For å overleve.

Alt har en ende, det er forskjellig når tiden er inne. Det må være lov til å få dø når en er syk og ikke greier å leve lenger.

Skrevet

Alt har en ende, det er forskjellig når tiden er inne. Det må være lov til å få dø når en er syk og ikke greier å leve lenger.

Lov å dø, hva har det med donor å gjøre? Du lever da ikke videre selv om noen tar over hjertet ditt.

Skrevet

Lov å dø, hva har det med donor å gjøre? Du lever da ikke videre selv om noen tar over hjertet ditt.

jeg svarte på ens rett til å ikke ta imot organer

Skrevet

jeg svarte på ens rett til å ikke ta imot organer

Seff skal det være lov til å dø hvis en vil det. Men folk som arver organer er for det meste ulykkesofre, folk med nyrefeil, kreftpasienter, skrumplever osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...