Gå til innhold

Hva koster det å selge leil.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker da på meglerkostnader. Det jeg evnt. skal selge er leil. sentralt i Oslo (sentrum/vest), så den er forh. lettsolgt.

Hvor mange prosent av salgssum er det vanlig å ta ?

Er det vanlig å ta en prosentsum og så ekstra for annonsering o.l. ?

Skrevet

Du må betale rundt 3% til megleren og så kommer annonsene ekstra. Jeg betalte i overkant av 100 000 for tre år siden.

Skrevet

Velg en melger som ikke tar seg betalt hvis h*n ikke får solgt eller du ombestemmer deg.

Gjest Elextra
Skrevet

Du må betale rundt 3% til megleren og så kommer annonsene ekstra. Jeg betalte i overkant av 100 000 for tre år siden.

3%!? Det var mye.

Da jeg solgte for et par år siden var utgangspunktet 2,5% men vi klarte å prute ned en del. Det var en anerkjent megler og vi hadde også avtale om at han selv skulle stille på visningene.

Det var et forholdsvis høyt prisleie, det gjør jo provisjonssummen høyere enn ved rimeligere objekter, kan dermed ta lavere prosentsats.

Har hørt om andre som har prutet ned til 1%.

Skrevet

Jeg tror vi betalte 2,5% + noen tusen for annonsering, noen tusen for eierskifteforsikring, måtte betalt enda litt hvis vi skulle hatt noen derfra på visningen.

Skrevet

3%!? Det var mye.

Da jeg solgte for et par år siden var utgangspunktet 2,5% men vi klarte å prute ned en del. Det var en anerkjent megler og vi hadde også avtale om at han selv skulle stille på visningene.

Det var et forholdsvis høyt prisleie, det gjør jo provisjonssummen høyere enn ved rimeligere objekter, kan dermed ta lavere prosentsats.

Jeg prutet jeg også og jeg vet at han jeg kjøpte av betalte enda mer. Det kan jo hende at det har forandret seg siden prisene har steget noe voldsomt.

Skrevet

3%!? Det var mye.

Har fått et tilbud nå på 2.25% - tør påstå at leil. selger seg selv - men vil jo være sikker på at megler gjør sitt ytteste for å få mest mulig.

Men vil vel også tro at de i pristilbud har rom for litt pruting ?

Skrevet

Velg en melger som ikke tar seg betalt hvis h*n ikke får solgt eller du ombestemmer deg.

Vet du om noen som inngår slike avtaler, i Oslo?

Gjest Elextra
Skrevet

Har fått et tilbud nå på 2.25% - tør påstå at leil. selger seg selv - men vil jo være sikker på at megler gjør sitt ytteste for å få mest mulig.

Men vil vel også tro at de i pristilbud har rom for litt pruting ?

Det kan lønne seg å kontakte flere meglere, og gjøre oppmerksom på at det er flere om jobben. Da senker de gjerne prosentsatsen...

Gjest Harsolgtselv!
Skrevet

Vi brukte denne www.egenmegler.no. Vi betalte under 20 000 for hele salget og alt gikk veldig bra. Du må gjøre litt selv, men det er bedre enn å "gi" penger til grådige meglere.

Skrevet

Det kan lønne seg å kontakte flere meglere, og gjøre oppmerksom på at det er flere om jobben. Da senker de gjerne prosentsatsen...

Jeg megleren skjønner at jeg er fonøyd med henne da - og hun har som sagt solgt i samme går med god pris.

Men jeg kan jo presse pris med argument at det er en lettsolgt leil.

Men jeg skal sjekke med flere også.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg megleren skjønner at jeg er fonøyd med henne da - og hun har som sagt solgt i samme går med god pris.

Men jeg kan jo presse pris med argument at det er en lettsolgt leil.

Men jeg skal sjekke med flere også.

Uansett er det jo viktigere å ha en god megler som oppnår høy pris enn å betale lite provisjon.

Best derfor å ha flere gode meglere som slåss om jobben :-).

Gjest Elextra
Skrevet

Vet du om noen som inngår slike avtaler, i Oslo?

Ingen meglere får vel betalt om det ikke blir salg? Annet enn evt. direkte utgifter de kan vise til?

Skrevet

Ingen meglere får vel betalt om det ikke blir salg? Annet enn evt. direkte utgifter de kan vise til?

Det er disse utgiftene (til f.eks. annonser og visning) det handler om. Mekleren jobber jo en del før man kommer så langt som til budrunden.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er disse utgiftene (til f.eks. annonser og visning) det handler om. Mekleren jobber jo en del før man kommer så langt som til budrunden.

Jeg regner ikke annonseutgifter med blant det "megleren tar seg betalt", vil tro annonseutgifter alltid er irreversible.

De meglerne jeg har hatt kontakt med har ikke tatt ekstra for visning, det har vært med i provisjonen ("prosenten"). Muligens måtte vi betalt litt for selve visningene om salget ikke hadde blitt noe av.

Skrevet

Jeg regner ikke annonseutgifter med blant det "megleren tar seg betalt", vil tro annonseutgifter alltid er irreversible.

De meglerne jeg har hatt kontakt med har ikke tatt ekstra for visning, det har vært med i provisjonen ("prosenten"). Muligens måtte vi betalt litt for selve visningene om salget ikke hadde blitt noe av.

Hvis du leser den linken NeaNoor la ut til meg nedenfor, ser du at akkurat Notar har en litt spesiell praksis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...