Gå til innhold

Abort - kunne DU gjort det?

Anbefalte innlegg

4barns mor-77
Skrevet

Klumpfot? Nei

Downs? Ja

Uhelbredelige hjertefeil?

Kanskje. Kommer an på. Er det f eks snakk om et barn som med høy sannsynlighet vil dø etter 5 år, så ja.

Downs er da ikke noe alvorlig misdannelse...?

Min sønn har enn venn som er et år eldre. Han har downs. Og han er den skjønneste gutten man kan tenke seg!

De er jo i utgangspunktet "friske"barn, men med en kromosom feil. De kan gjøre mer eller mindre det samme som andre friske barn kan. (hvis de da ikke har andre sykdommer som tilsier at de ikke bør)

• Svar 286
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dirflos79

43

• Dorthe

19

• Gemini

10

• 4barns mor-77

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Downs er da ikke noe alvorlig misdannelse...?

Min sønn har enn venn som er et år eldre. Han har downs. Og han er den skjønneste gutten man kan tenke seg!

De er jo i utgangspunktet "friske"barn, men med en kromosom feil. De kan gjøre mer eller mindre det samme som andre friske barn kan. (hvis de da ikke har andre sykdommer som tilsier at de ikke bør)

OK, jeg vet ikke nok om downs. Men det finnes så vidt jeg vet mange forskjellige grader.

Skrevet

I USA er det lover som gjør at alle steder må tilrettelegges så der får ingen bygge noe uten at det er tilgang for funksjonshemmede.

Jeg har lurt på om jeg skal søke politisk asyl der.

Såpass, dette må være noe nytt. Men husk at det er store forskjeller i lover mellom statene der borte.

Nei, ADA-lovene er like over hele USA. Det er forbudt å diskriminere funksjonshemmede og alle må følge det eller så kan de bli saksøkt. Og du vet vel hvordan erstatninger man må ut med i USA. Det tok en venninne av meg tre dager å få senket ned en fortauskant da hun gikk på universitetet der.

Skrevet

OK, nå er jeg lei av dere troll. Det flotte med dere er jo at dere avslører dere så lett. God natt til deg, ja :-)

Oi, den satt i sikringsboksen, gitt. Au au! ;-)

Skrevet

Nei, ADA-lovene er like over hele USA. Det er forbudt å diskriminere funksjonshemmede og alle må følge det eller så kan de bli saksøkt. Og du vet vel hvordan erstatninger man må ut med i USA. Det tok en venninne av meg tre dager å få senket ned en fortauskant da hun gikk på universitetet der.

Såpass, det høres jo luksus ut!

Ja, erstatningene der er enorme. Det er sikkert ikke vanskelig å dra over, saksøke noen og bli rik.

Var vel en dame som fikk stor erstatning da hun tørka katten sin i mikroen, og det ikke sto advarsel om "Don't dry your pet in the micro" på bruksanvisninga. Sykt land.

Katta døde naturligvis.

4barns mor-77
Skrevet

Synes berre du skriv så nedlatande om eit følsomt tema du ikkje har greie på. Eg er seks år eldre enn deg!

"Synes berre du skriv så nedlatande om eit følsomt tema du ikkje har greie på"

Nå har ikke jeg lest hele tråden, bare ned til... ja, omtrent akkurat hit...

Men jeg synes da virkelig ikke zakko skriver noe nedlatende her?

Vedkommede har jo til og med skrevet klart og tydelig at h_n respekterer andres meninger, og at h_n ikke mener at "jeg har rett og du har feil" som h_n skriver.

Meninger må man da vitterlig få lov til å ha, selv om man ikke har noe grunnlag for å sette seg ordentlig inn i saken.

Så får (forhåpentligvis ikke) tiden vise om vedkommede ville endret mening om h_n skulle få noe erfaring med det...?

Skrevet

Interessant.

Nei, det er ikke så lett å forklare, men hvis du hører lyder gjennom høreapparatet vet du jo hva en lyd er da.

Jeg er fargeblind og sliter med rødt/grønt. Mest av alt synes jeg det er fascinerende at andre ser så stor forskjell på de fargene.

Men hvis du hadde fått tilbud om å kunne høre, ville du vel ikke takket nei? Det er jo ikke umulig at vitenskapen kommer dit i løpet av din levetid.

Jeg står på venteliste for vurdering av Cochlea Implantat-operasjon. Har ennå ikke bestemt meg for om jeg vil ta den eller ikke... Ci fører uansett ikke til normal hørsel. Man får en kunstig hørsel, men den kan være grei å ha i enkelte situasjoner.

Jeg hadde sagt nei til å bli hørende, ja. Tenk deg en som alltid har vært blind og plutselig får synet tilbake. Han kan se et eple, men vet ikke hva det er...Må kjenne på det med øynene lukket for å kjenne det igjen. Slik vil det nok også være for en døvfødt som får normal hørsel. Tenk på alle lydene du hører, men som du ikke kan gjenkjenne. Øret klarer ikke å sile ut unødvendige lyder. Det må være rene torturen... Kan jo også få identitetsproblemer av mindre ;-)

Døvheten min hindrer meg ikke i det hele tatt. Jeg har, fordi jeg er døv, fått så mange muligheter jeg ellers ikke ville ha fått :-)

Det eneste som er litt irriterende er manglende teksting på TV;-)

Skrevet

Såpass, det høres jo luksus ut!

Ja, erstatningene der er enorme. Det er sikkert ikke vanskelig å dra over, saksøke noen og bli rik.

Var vel en dame som fikk stor erstatning da hun tørka katten sin i mikroen, og det ikke sto advarsel om "Don't dry your pet in the micro" på bruksanvisninga. Sykt land.

Katta døde naturligvis.

Men det med tilgjengelighet og diskriminering er ikke sykt, men det kommer antagelig til å gå igjennom på Stortinget her til høsten også så da kan vi gjøre det samme her.

Skrevet

"Synes berre du skriv så nedlatande om eit følsomt tema du ikkje har greie på"

Nå har ikke jeg lest hele tråden, bare ned til... ja, omtrent akkurat hit...

Men jeg synes da virkelig ikke zakko skriver noe nedlatende her?

Vedkommede har jo til og med skrevet klart og tydelig at h_n respekterer andres meninger, og at h_n ikke mener at "jeg har rett og du har feil" som h_n skriver.

Meninger må man da vitterlig få lov til å ha, selv om man ikke har noe grunnlag for å sette seg ordentlig inn i saken.

Så får (forhåpentligvis ikke) tiden vise om vedkommede ville endret mening om h_n skulle få noe erfaring med det...?

For oss som har måtte ta det vanskelige valget har ikkje alle orda han har skrive vore så gode. At noko faktisk er sårande å høyre, virkar som om han driter i :-((

Skrevet

Oi, den satt i sikringsboksen, gitt. Au au! ;-)

"Oi, den satt i sikringsboksen, gitt. Au au! ;-) "

Hehe, slik pleier jeg også å svare. Ordrett.

Bra du ikke tar deg nær da, det hadde i så fall ikke vært meninga.

Skrevet

Jeg står på venteliste for vurdering av Cochlea Implantat-operasjon. Har ennå ikke bestemt meg for om jeg vil ta den eller ikke... Ci fører uansett ikke til normal hørsel. Man får en kunstig hørsel, men den kan være grei å ha i enkelte situasjoner.

Jeg hadde sagt nei til å bli hørende, ja. Tenk deg en som alltid har vært blind og plutselig får synet tilbake. Han kan se et eple, men vet ikke hva det er...Må kjenne på det med øynene lukket for å kjenne det igjen. Slik vil det nok også være for en døvfødt som får normal hørsel. Tenk på alle lydene du hører, men som du ikke kan gjenkjenne. Øret klarer ikke å sile ut unødvendige lyder. Det må være rene torturen... Kan jo også få identitetsproblemer av mindre ;-)

Døvheten min hindrer meg ikke i det hele tatt. Jeg har, fordi jeg er døv, fått så mange muligheter jeg ellers ikke ville ha fått :-)

Det eneste som er litt irriterende er manglende teksting på TV;-)

Ja, teksting på tv må være en kilde til irritasjon!

Du har nok rett i at det ville være et sjokk å bli hørende. Men konkret hvilke muligheter mener du at du at døvheten har gitt deg?

Lurer på hvordan det er for døvblinde! Hva foregår i hodet deres? Hva vet de og tenker de om omverdenen? Vet de i det hele tatt at det eksisterer en omverden?

Gjest abrahamsen
Skrevet

Nå er det vel uansett ikke aldersgrense for å uttale seg på DOL.

Om ikke alle er like erfarne og veltalende, syns jeg alle på DOL bør vise overbærenhet med det.

Nei, det er ingen aldersgrense. Men det må også være lov å stille spørsmålstegn ved enkelte uttalelser? En del av zakkoos uttalelser tilsier at han er ung og det påpekte jeg.

Skrevet

Men det med tilgjengelighet og diskriminering er ikke sykt, men det kommer antagelig til å gå igjennom på Stortinget her til høsten også så da kan vi gjøre det samme her.

Ingenting hadde vært bedre enn det.

Gjest Apropos alder... Hvor gammel er du?
Skrevet

hehe skulle virkelig tru at du var 14 - 15 år gammal hehe

????

Gjest abrahamsen
Skrevet

Jeg satte meg inn i damas situasjon. Hun ville kanskje tenkt "Jeg vil ikke bli mor til en grønnsak". Det var i hvert fall slik jeg mente å bruke det. Jeg foretreker ikke å bruke ordet sjøl. Like latterlig som å si nigger eller homojævel.

Hvis du tror jeg dømmer folk etter faktorer de ikke kan noe for selv, som misdannelser eller hudfarge, kjenner du ikke zakkoo.

Det er bra. Men da bør du være litt mer kritisk til hvordan du uttaler deg. Kanskje lese korrektur?

Gjest abrahamsen
Skrevet

"Med dine holdninger til medmennesker kan det være vanskelig å slippe igjennom nåløye.. "

Helvete som du fortsetter å henge deg opp i dette med "grønnsaker"! Jeg har jo sagt at jeg ikke liker denne bruken. Ja, alle mennesker er likeverdige. Forstått?

Flott!

Skrevet

Så du er såpass? Sikker?

Tja, anser meg for å være rimelig god til å uttrykke meg skriftlig. Kanskje kan influensaen svekke denne evnen, ikke veit jeg? Uansett er det påfallende hvor mange klager jeg har fått på dårlig argumentasjon i kveld, så jeg må nok ta det til etterretning.

Skrevet

Flott!

Hvor ser jeg hva du svarer på? Synes dette forumet har stort utviklingspotensiale når det kommer til brukervennlighet og grensesnitt.

4barns mor-77
Skrevet

Nei, det er ikke snakk om noe sånt :-)

Men å få opp svar i "svar til meg" som egentlig hører hjemme hos en annen, betyr at anonymiteten her på DOL er dårlig ivaretatt.

Dette er diskutert mange ganger før, bl.a togli har opplevd det samme. Vet ikke om du kjenner til det, men det er viktig at du sier fra til webmaster. Dette er en stor svakhet ved DOL.

"Men å få opp svar i "svar til meg" som egentlig hører hjemme hos en annen, betyr at anonymiteten her på DOL er dårlig ivaretatt."

Jeg mener.. Alle innleggene blir jo lagt ut så alle kan lese de..

Hvilken anonymitet? Skjønte ikke dette helt desværre...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...