Gå til innhold

Abort - kunne DU gjort det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, teksting på tv må være en kilde til irritasjon!

Du har nok rett i at det ville være et sjokk å bli hørende. Men konkret hvilke muligheter mener du at du at døvheten har gitt deg?

Lurer på hvordan det er for døvblinde! Hva foregår i hodet deres? Hva vet de og tenker de om omverdenen? Vet de i det hele tatt at det eksisterer en omverden?

Det å være døvblind må være grusomt, ja! Da kan man snakke om multihandikap.. Det verste er vel at de gjerne kan være "normale" i hodet sitt... Huff...

Jeg får f.eks. ulike interessante jobbtilbud pga at jeg er døv (relatert til undervisning av døve, tegnspråk, programlederjobb (ikke i TV!), vært på TV ;-) etc). Hadde jeg vært hørende, hadde jeg aldri møtt mannen min ;-) Og endel ting til som jeg helst ikke vil komme inn på mht anonymitet :-)

• Svar 286
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dirflos79

43

• Dorthe

19

• Gemini

10

• 4barns mor-77

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det å være døvblind må være grusomt, ja! Da kan man snakke om multihandikap.. Det verste er vel at de gjerne kan være "normale" i hodet sitt... Huff...

Jeg får f.eks. ulike interessante jobbtilbud pga at jeg er døv (relatert til undervisning av døve, tegnspråk, programlederjobb (ikke i TV!), vært på TV ;-) etc). Hadde jeg vært hørende, hadde jeg aldri møtt mannen min ;-) Og endel ting til som jeg helst ikke vil komme inn på mht anonymitet :-)

"Det å være døvblind må være grusomt, ja! Da kan man snakke om multihandikap.. Det verste er vel at de gjerne kan være "normale" i hodet sitt... Huff..."

Selvsagt kan de være normale i huet. Men trenger det å være så ille når de ikke vet hva verken syn eller hørsel er?

Skrevet

"Alvorlige misdannelser" kan jo være så mangt. Hva regner du som alvorlige misdannelser?

Klumpfot? Downs? Uhelbredelige hjertefeil?

Uansett er det vel rimelig umulig å svare på noe sånt før man (forhåpentlig ikke) er i situasjonen...

Hva er klumpfot?

Skrevet

"Men å få opp svar i "svar til meg" som egentlig hører hjemme hos en annen, betyr at anonymiteten her på DOL er dårlig ivaretatt."

Jeg mener.. Alle innleggene blir jo lagt ut så alle kan lese de..

Hvilken anonymitet? Skjønte ikke dette helt desværre...

Mange (de fleste?) her inne bruker faste nick, men om man har sensitive spørsmål som man ikke vil knytte til sitt eget nick av fare for å bli gjenkjent eller annet, så bør man ha muligheten til å skrive under annet nick, og få svar til dette innlegget, uten at andre får opp svaret til seg.

Om man plutselig er inne på en annens "svar til meg" kan man lett se hvilke nick vedkommende har brukt ved å se hvilke tråder svarene hører til i.

Uff dette ble langt og klønete, vet ikke om det var mulig å forstå noe av dette.. jeg begynner å bli alvorlig søvnig :-)

Skrevet

Så du har ikke vært nyhetsoppleser på tegnspråk-nyhetene?

Var vel Team Antonsen som hadde en morsom sketch med tegnspråk-nytt. I undertitlene sto det noe slikt som: "Gruveulykke i Kina" etterfulgt av "Ingen døve skadet".

4barns mor-77
Skrevet

For oss som har måtte ta det vanskelige valget har ikkje alle orda han har skrive vore så gode. At noko faktisk er sårande å høyre, virkar som om han driter i :-((

Mulig det...

Men jeg har altså både spontanabortert, og født et barn med diafragma hernie. Som da fikk multiple hjerneskader i forbindelse med de 2 første timene før fødsel. Og i akkurat dèt svangerskapet vurderte jeg faktisk abort. selv om jeg ikke visste at han var så syk.

Men det går da ikke ann å ta til seg alt som blir sagt... Det er faktisk mange som bruker ordet "grønnsak" om multihandicappede mennesker. Helt uten å tenke over hva de sier engang. H_n her innrømmet i det minste at det var dumt skrevet, og beklaget seg...

Jeg synes selvfølgelig heller ikke at dèt er en passende kommentar eller beskrivelse!

Skrevet

"Det å være døvblind må være grusomt, ja! Da kan man snakke om multihandikap.. Det verste er vel at de gjerne kan være "normale" i hodet sitt... Huff..."

Selvsagt kan de være normale i huet. Men trenger det å være så ille når de ikke vet hva verken syn eller hørsel er?

"Selvsagt kan de være normale i huet".. Skjønner at den kan misforståes. Det jeg mente var at mange (de fleste?) døvblinde har også andre skader pga f.eks. altfor tidlig fødsel etc.

Uansett hva de vet/ikke vet om sin situasjon, ser jeg for meg at det må føles som kroppen er i et "fengsel". Men hva vet jeg? Hørende har mange rare tanker om døve også, og jeg har sikkert mange rare tanker om døvblinde ;-)

Skrevet

Ingenting hadde vært bedre enn det.

Det er jo det alle håper på da, at vi skal få orden på slike ting her også. Foreløpig er funksjonshemmede bare nevnt i diskrimineringsloven i arbeidslivet men nå skal diskrimineringsloven bli slik som den er i FN-konvensjonen.

Skrevet

Hvor ser jeg hva du svarer på? Synes dette forumet har stort utviklingspotensiale når det kommer til brukervennlighet og grensesnitt.

Over til noe helt annet - får du også opp andres svar i "svar til meg"?

Æsj, jeg som trodde vi skulle skilles som uvenner ;-)

4barns mor-77
Skrevet

Mange (de fleste?) her inne bruker faste nick, men om man har sensitive spørsmål som man ikke vil knytte til sitt eget nick av fare for å bli gjenkjent eller annet, så bør man ha muligheten til å skrive under annet nick, og få svar til dette innlegget, uten at andre får opp svaret til seg.

Om man plutselig er inne på en annens "svar til meg" kan man lett se hvilke nick vedkommende har brukt ved å se hvilke tråder svarene hører til i.

Uff dette ble langt og klønete, vet ikke om det var mulig å forstå noe av dette.. jeg begynner å bli alvorlig søvnig :-)

Ikke helt... Men jeg er også søvnig, så jeg skal prøve igjen i morgen... ;)

Skrevet

Så du har ikke vært nyhetsoppleser på tegnspråk-nyhetene?

Var vel Team Antonsen som hadde en morsom sketch med tegnspråk-nytt. I undertitlene sto det noe slikt som: "Gruveulykke i Kina" etterfulgt av "Ingen døve skadet".

Nei, det har jeg ikke :-)

Ja, den sketsjen med Team Antonsen var uforglemmelig *ler*

Skrevet

"Jeg kjenner to adopterte barn med hjerneskader (kan ikke sees utenpå). Foreldrene visste ikke om dette når de adopterte dem, men de elsker selvsagt barna sine like høyt likevel."

Naturligvis, det er ikke snakk om å elske noen mindre pga misdannelser. Denne hjernefeilen trenger jo heller ikke være så stor iom at den ikke synes utenpå.

Det er jo de som mener at f eks venstrehendthet er en "hjernefeil".

Særlig hos barn som er svært små når de adopteres kan ha skjulte hjernefeil, som gir en form for psykisk utviklingshemning. En slik skade kan være ganske så stor, selv om man ikke oppdager det hos en baby.

Et barn i ganske nær familie til meg (ikke adoptert), virket helt normal da hun var baby. Nå er hun snart 6 år, men snakker ikke, og kan ellers mye mindre enn lillesøsteren sin som er 3 år yngre. Det er stor fare for at hun aldri vil kunne lære å klare seg selv i livet. Slike skjulte problemer kan også adopterte barn ha.

Med andre ord, en ganske stor funksjonshemning og påkjenning, både for jenta selv, foreldrene og familien for øvrig. De er jo like glad i henne som den friske datteren, men er redd for at det kan være noe arvelig som bare ikke er oppdaget ennå, så de vet ikke om de tør å få et barn til, for to barn med samme problem vil selvsagt bli en mye større påkjenning i hverdagen.

Skrevet

"Selvsagt kan de være normale i huet".. Skjønner at den kan misforståes. Det jeg mente var at mange (de fleste?) døvblinde har også andre skader pga f.eks. altfor tidlig fødsel etc.

Uansett hva de vet/ikke vet om sin situasjon, ser jeg for meg at det må føles som kroppen er i et "fengsel". Men hva vet jeg? Hørende har mange rare tanker om døve også, og jeg har sikkert mange rare tanker om døvblinde ;-)

Hva er de rareste tankene hørende har om døve?

Skrevet

Ikke helt... Men jeg er også søvnig, så jeg skal prøve igjen i morgen... ;)

He-he, sorry :-P

Jeg vet ikke egentlig om det er så ille at man kan få opp _alle_ svarene til den andre, eller bare ett og ett. Det må jeg spørre togli om.

Skrevet

Over til noe helt annet - får du også opp andres svar i "svar til meg"?

Æsj, jeg som trodde vi skulle skilles som uvenner ;-)

"Over til noe helt annet - får du også opp andres svar i "svar til meg"?"

Nei, men forumet er dårlig på mange andre måter. Webansvarlig har en jobb å gjøre mtp brukervennlighet.

"Æsj, jeg som trodde vi skulle skilles som uvenner ;-) "

Hehe, nå ble jeg nesten litt rørt. Alltid hyggelig med en saftig diskusjon som man kommer ut av uten å bære nag.

Skrevet

Hva er de rareste tankene hørende har om døve?

De tror jeg jobber som døvetolk fordi jeg prater normalt talespråk... vel...eh..det er litt vikitg å _høre_ godt dersom man skal være døvetolk;-)

Mange hørende tror også jeg er veldig intelligent fordi jeg prater bra.... Akkurat som om det har noe med saken å gjøre ;-)

Dessuten er det mange hørende som ikke kan skjønne at døve klarer å kjøre bil!

Hallo!! Kjører man med øra lissom....?

For ikke å snakke om alle hørende som vræler i øra mine når jeg forteller dem at jeg er døv! Makan..Jeg må munnavlese og det bruker jeg øynene, ikke ørene til!

Men jeg blir ikke sur over slike hørende "tabber". Det gjør bare livet mitt litt ekstra morsomt ;-)

4barns mor-77
Skrevet

He-he, sorry :-P

Jeg vet ikke egentlig om det er så ille at man kan få opp _alle_ svarene til den andre, eller bare ett og ett. Det må jeg spørre togli om.

Er igrunn det samme... Jeg leser de innleggene som ligger fremme der uansett, og det er virkelig sjeldent at jeg ser etter hvem som har skrevet svaret til meg, og om det kan passe med noe av det jeg har skrevet.

Men så kan jeg ikke huske å ha fattet noe mistanke om at det ikke stemmer hell. Hadde nok tenkt mer over det da isåfall...

Skrevet

"Over til noe helt annet - får du også opp andres svar i "svar til meg"?"

Nei, men forumet er dårlig på mange andre måter. Webansvarlig har en jobb å gjøre mtp brukervennlighet.

"Æsj, jeg som trodde vi skulle skilles som uvenner ;-) "

Hehe, nå ble jeg nesten litt rørt. Alltid hyggelig med en saftig diskusjon som man kommer ut av uten å bære nag.

Kan ikke bære nag til en liten "spirrevipp" som kaller meg troll, det er klart ;-)

Kunne du skrive inn til webmaster med problemene du evt. har her på sidene? Jeg er også veldig enig i at det er et visst forbedringspotensiale her.

Skrevet

Er igrunn det samme... Jeg leser de innleggene som ligger fremme der uansett, og det er virkelig sjeldent at jeg ser etter hvem som har skrevet svaret til meg, og om det kan passe med noe av det jeg har skrevet.

Men så kan jeg ikke huske å ha fattet noe mistanke om at det ikke stemmer hell. Hadde nok tenkt mer over det da isåfall...

Du vil sikkert oppdage det om det skjer ja. I så fall må du løpe rett til webbis og klage! :o)

Skrevet

De tror jeg jobber som døvetolk fordi jeg prater normalt talespråk... vel...eh..det er litt vikitg å _høre_ godt dersom man skal være døvetolk;-)

Mange hørende tror også jeg er veldig intelligent fordi jeg prater bra.... Akkurat som om det har noe med saken å gjøre ;-)

Dessuten er det mange hørende som ikke kan skjønne at døve klarer å kjøre bil!

Hallo!! Kjører man med øra lissom....?

For ikke å snakke om alle hørende som vræler i øra mine når jeg forteller dem at jeg er døv! Makan..Jeg må munnavlese og det bruker jeg øynene, ikke ørene til!

Men jeg blir ikke sur over slike hørende "tabber". Det gjør bare livet mitt litt ekstra morsomt ;-)

"Mange hørende tror også jeg er veldig intelligent fordi jeg prater bra.... Akkurat som om det har noe med saken å gjøre ;-)"

Hm, skulle nesten tro du var det, da...Intelligens kan jo brukes til å lære seg forskjellige teknikke, f eks husketekniker. Har du IQ-testet deg?

"Dessuten er det mange hørende som ikke kan skjønne at døve klarer å kjøre bil! Hallo!! Kjører man med øra lissom....?"

Synet er naturligvis langt viktigere, men det kan være en fordel å ha øra med seg også. Men det er klart det sjelden er en hindring.

Selv husker jeg at jeg stusset over overskriften "Døv mann frastjålet høreapparat" i VG i vinter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...