Gå til innhold

Abort - kunne DU gjort det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan ikke bære nag til en liten "spirrevipp" som kaller meg troll, det er klart ;-)

Kunne du skrive inn til webmaster med problemene du evt. har her på sidene? Jeg er også veldig enig i at det er et visst forbedringspotensiale her.

Altfor mye scrolling og uoversiklighet. Klage er underveis.

• Svar 286
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dirflos79

43

• Dorthe

19

• Gemini

10

• 4barns mor-77

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Mulig det...

Men jeg har altså både spontanabortert, og født et barn med diafragma hernie. Som da fikk multiple hjerneskader i forbindelse med de 2 første timene før fødsel. Og i akkurat dèt svangerskapet vurderte jeg faktisk abort. selv om jeg ikke visste at han var så syk.

Men det går da ikke ann å ta til seg alt som blir sagt... Det er faktisk mange som bruker ordet "grønnsak" om multihandicappede mennesker. Helt uten å tenke over hva de sier engang. H_n her innrømmet i det minste at det var dumt skrevet, og beklaget seg...

Jeg synes selvfølgelig heller ikke at dèt er en passende kommentar eller beskrivelse!

Zakkoo har brukt begrepet grønnsak mange ganger i denne tråden, til tross for at han tidlig fikk en kommentar på at det ikke er noen ålreit måte å beskrive mennesker. Han beklaget, men fortsatte allikevel å bruke betegnelsen. Da vil jeg påstå at det er sårende og svært lite hensynsfullt.

Skrevet

"Mange hørende tror også jeg er veldig intelligent fordi jeg prater bra.... Akkurat som om det har noe med saken å gjøre ;-)"

Hm, skulle nesten tro du var det, da...Intelligens kan jo brukes til å lære seg forskjellige teknikke, f eks husketekniker. Har du IQ-testet deg?

"Dessuten er det mange hørende som ikke kan skjønne at døve klarer å kjøre bil! Hallo!! Kjører man med øra lissom....?"

Synet er naturligvis langt viktigere, men det kan være en fordel å ha øra med seg også. Men det er klart det sjelden er en hindring.

Selv husker jeg at jeg stusset over overskriften "Døv mann frastjålet høreapparat" i VG i vinter.

Jeg har prøvd IQ-test på nettet og jeg var veldig gjennomsnittlig :-)

Jeg er nok språksterk, så det er en av grunnene til at jeg fikser det. Matematikk er jeg ikke god i ;-)

Noen av mine døve venner som ikke har talespråk er meget intelligente. Av den grunn kjennes det urettferdig at hørende har en tendens til å måle intelligens utfra hvordan man prater...

Kjørelæreren min hadde mange døve elever. Han sa at de døve var utrolig flinke til å bruke speilene i bilen. De "så" ting lenge før de hørende hørte dem. Han mente døve hadde fordeler i trafikken ;-)

Skrevet

"Mange hørende tror også jeg er veldig intelligent fordi jeg prater bra.... Akkurat som om det har noe med saken å gjøre ;-)"

Hm, skulle nesten tro du var det, da...Intelligens kan jo brukes til å lære seg forskjellige teknikke, f eks husketekniker. Har du IQ-testet deg?

"Dessuten er det mange hørende som ikke kan skjønne at døve klarer å kjøre bil! Hallo!! Kjører man med øra lissom....?"

Synet er naturligvis langt viktigere, men det kan være en fordel å ha øra med seg også. Men det er klart det sjelden er en hindring.

Selv husker jeg at jeg stusset over overskriften "Døv mann frastjålet høreapparat" i VG i vinter.

ang. oppslaget i VG om den døve mannen som ble frastjålet høreapparatet, så tipper jeg det var en eller annen østeuropeisk liga som gjorde det. De kan nemlig tjene gode penger på å selge høreapparater i hjemlandet sitt..

Skrevet

Altfor mye scrolling og uoversiklighet. Klage er underveis.

Hm, når det gjelder akkurat hvordan opplegget er med tråder, plassering av svar osv, er jeg veldig fornøyd med, i forhold til mange andre fora der alle innlegg står ferdig åpnet under hverandre, og man aner omtrent ikke hvem som svarer hvem.

Men mine erfaringer strekker seg stort sett til diverse foreldre/barn/graviditetsforum, så kanskje det er noe der.

F.eks: http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?t=251978

(Uten at innholdet her er av betydning akkurat.. :-)

Skrevet

Jeg har prøvd IQ-test på nettet og jeg var veldig gjennomsnittlig :-)

Jeg er nok språksterk, så det er en av grunnene til at jeg fikser det. Matematikk er jeg ikke god i ;-)

Noen av mine døve venner som ikke har talespråk er meget intelligente. Av den grunn kjennes det urettferdig at hørende har en tendens til å måle intelligens utfra hvordan man prater...

Kjørelæreren min hadde mange døve elever. Han sa at de døve var utrolig flinke til å bruke speilene i bilen. De "så" ting lenge før de hørende hørte dem. Han mente døve hadde fordeler i trafikken ;-)

"Jeg er nok språksterk, så det er en av grunnene til at jeg fikser det. Matematikk er jeg ikke god i ;-)"

Trodde språk og matematikk begge var knyttet til høyre hjernehalvdel?

"Kjørelæreren min hadde mange døve elever. Han sa at de døve var utrolig flinke til å bruke speilene i bilen. De "så" ting lenge før de hørende hørte dem. Han mente døve hadde fordeler i trafikken ;-)2

Ser ikke bort fra det. Har du pågangsmot kan man vende de fleste ulemper nærmest til fordeler. Noen av verdens beste webdesignere og fotografer er f eks fargeblinde.

Apropos matte, jeg har en øving å gjøre ferdig. God natt!

Skrevet

Hm, når det gjelder akkurat hvordan opplegget er med tråder, plassering av svar osv, er jeg veldig fornøyd med, i forhold til mange andre fora der alle innlegg står ferdig åpnet under hverandre, og man aner omtrent ikke hvem som svarer hvem.

Men mine erfaringer strekker seg stort sett til diverse foreldre/barn/graviditetsforum, så kanskje det er noe der.

F.eks: http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?t=251978

(Uten at innholdet her er av betydning akkurat.. :-)

Et typisk forum det der. Kombinert med hybrid- og trådet-funksjonen gjør det jobben, synes jeg.

Men nå tar jeg kvelden. God natt!

Skrevet

Et typisk forum det der. Kombinert med hybrid- og trådet-funksjonen gjør det jobben, synes jeg.

Men nå tar jeg kvelden. God natt!

God natt :-)

Skrevet

"Jeg er nok språksterk, så det er en av grunnene til at jeg fikser det. Matematikk er jeg ikke god i ;-)"

Trodde språk og matematikk begge var knyttet til høyre hjernehalvdel?

"Kjørelæreren min hadde mange døve elever. Han sa at de døve var utrolig flinke til å bruke speilene i bilen. De "så" ting lenge før de hørende hørte dem. Han mente døve hadde fordeler i trafikken ;-)2

Ser ikke bort fra det. Har du pågangsmot kan man vende de fleste ulemper nærmest til fordeler. Noen av verdens beste webdesignere og fotografer er f eks fargeblinde.

Apropos matte, jeg har en øving å gjøre ferdig. God natt!

Nattis:-)

Skrevet

Voldsomt til nysgjerrigper du da.

Nå er vel strengt tatt ikke bekymring for fremtidige kjærester som er det største hensynet å ta.

Jeg er i utgangspunktet til dels mot abort og selektivt samfunn, men det kommer helt an på hvordan type funksjonshemning. Tilfeller med store smerter for barnet, er fx et tilfelle jeg ville vurdert.

Skrevet

"Synes berre du skriv så nedlatande om eit følsomt tema du ikkje har greie på"

Nå har ikke jeg lest hele tråden, bare ned til... ja, omtrent akkurat hit...

Men jeg synes da virkelig ikke zakko skriver noe nedlatende her?

Vedkommede har jo til og med skrevet klart og tydelig at h_n respekterer andres meninger, og at h_n ikke mener at "jeg har rett og du har feil" som h_n skriver.

Meninger må man da vitterlig få lov til å ha, selv om man ikke har noe grunnlag for å sette seg ordentlig inn i saken.

Så får (forhåpentligvis ikke) tiden vise om vedkommede ville endret mening om h_n skulle få noe erfaring med det...?

Helt enig. Jeg ser heller ikke at hun har vært nedlatende noe sted.

Skrevet

Ja, jeg er døv og mannen min er døv. Jeg kunne like godt hatt en hørende mann, men så traff jeg da mannen min gjennom felles venner :-)

Vi vurderte fælt hva vi skulle gjøre når vi fant ut at babyene jeg hadde i magen var hørende, men fant fort ut at vi nok skulle klare dette her sammen! (bare tulla;-))

Nå ble jeg nysgjerrig på hvem kusina di og typen er... "Alle" døve kjenner hverandre vet du;-)

Hvilken kant av landet og alder? (trenger ikke svare om du ikke vil!)

Hehe, jeg husker da du fortalte at både du og mannen var døve, da var jeg helt sikker på at vi hadde barn på samme avdeling i barnehagen. ;)

Skrevet

Vel, nå hadde ikke fremtidig kjæreste for barnet vært min største bekymring da. :) Kommer helt an på hva slags misdannelser barnet hadde hatt det... Hadde det ikke vært stand til å spise, sitte eller snakke hadde jeg nok valgt abort. Hadde det "bare" vært down syndrom hadde jeg nok beholdt det. Hvis barnet kunne fått et fullverdig liv, om ikk likt som alle andre, så hadde jeg beholdt det. Hvis det hadde vært snakk om smertefull operasjoner, mulighet for at barnet skulle dø kort tid etter fødsel eller store misdannelser psykisk eller fysisk hadde jeg nok tatt det bort. Tror ikke jeg er menneske nok til å greie å være mor for et barn med så store spesielle behov jeg snakker om, jeg hadde ikke klart det.

Skrevet

Hehe, jeg husker da du fortalte at både du og mannen var døve, da var jeg helt sikker på at vi hadde barn på samme avdeling i barnehagen. ;)

;-)

Godt du fant ut at vi nok er flere døve enn som så ;-)

Skrevet

Nei.

Vil illustrere med eksempel:

Min søsters ultralydundersøkelse viste at fosteret var meget misdannet, manglet betydelige deler av hodet og ville neppe vært levedyktig. Hun valgt abort.

Hun og mannen ville gjerne ha barn og nye forsøk fulgte. Alle gikk feil og til meget stor påkjenning for henne. Ble veldig fortvilet hver gang. Lurte på om hun noen gang kunne fullføre et svangerskap. Etter mange forsøk lykkes de endelig og fikk ei velskapt datter.

Senere fikk hun greie på at mange sliter mye mer med å fullføre graviditet dersom de har hatt abort. Da hadde kanskje ikke abort-valget hennes blitt det samme. Heller fullføre svangerskapet og la barnet dø på naturlig måte.

-------------------------

Vet ikke hvorfor det er større problem med ny graviditet etter abort. Har vel antagelig noe med måten aborter gjennomføres på: bruk av kjemisk væske som dreper og får fosteret til å se kullsvart ut (ser ut som det er forbrent over hele kroppen, amerikansk metode) eller at legene tar ut fosteret i biter, bruker et redskap med "klo" på så de river av legemsdeler de tar ut.

Vet ikke hvorfor legene heller vil gjøre gjøre det slik. Dersom svangerskapet utvikler seg til fare for moren, hadde det kanskje vært bedre å ta ut fosteret på samme måte som ved keisersnitt? For da blir ingen små likdeler igjen i livmoren. Sikkert ikke så mye problem for senere svangerskap da.

sammfunnskritiker
Skrevet

Nei.

Vil illustrere med eksempel:

Min søsters ultralydundersøkelse viste at fosteret var meget misdannet, manglet betydelige deler av hodet og ville neppe vært levedyktig. Hun valgt abort.

Hun og mannen ville gjerne ha barn og nye forsøk fulgte. Alle gikk feil og til meget stor påkjenning for henne. Ble veldig fortvilet hver gang. Lurte på om hun noen gang kunne fullføre et svangerskap. Etter mange forsøk lykkes de endelig og fikk ei velskapt datter.

Senere fikk hun greie på at mange sliter mye mer med å fullføre graviditet dersom de har hatt abort. Da hadde kanskje ikke abort-valget hennes blitt det samme. Heller fullføre svangerskapet og la barnet dø på naturlig måte.

-------------------------

Vet ikke hvorfor det er større problem med ny graviditet etter abort. Har vel antagelig noe med måten aborter gjennomføres på: bruk av kjemisk væske som dreper og får fosteret til å se kullsvart ut (ser ut som det er forbrent over hele kroppen, amerikansk metode) eller at legene tar ut fosteret i biter, bruker et redskap med "klo" på så de river av legemsdeler de tar ut.

Vet ikke hvorfor legene heller vil gjøre gjøre det slik. Dersom svangerskapet utvikler seg til fare for moren, hadde det kanskje vært bedre å ta ut fosteret på samme måte som ved keisersnitt? For da blir ingen små likdeler igjen i livmoren. Sikkert ikke så mye problem for senere svangerskap da.

Tror det er en stund siden du har oppdatert deg på tama abort, og fremgangsmåtene ved abort.

sammfunnskritiker
Skrevet

Jeg hadde klart gjort det. Samtidig vet man jo at mange "feil og missdannelser" oppstår under fødsel og etter fødsel også. Men jeg unner ingen omsorgbyrden det er med funksjonshemmede barn.

sammfunnskritiker
Skrevet

Voldsomt til nysgjerrigper du da.

Nå er vel strengt tatt ikke bekymring for fremtidige kjærester som er det største hensynet å ta.

Jeg er i utgangspunktet til dels mot abort og selektivt samfunn, men det kommer helt an på hvordan type funksjonshemning. Tilfeller med store smerter for barnet, er fx et tilfelle jeg ville vurdert.

men det ser man vell ikke på ultralyd?

sammfunnskritiker
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke tatt abort om jeg hadde funnet ut at barnet jeg bar på hadde Downs.

Noen med sowns fungerer faktisk så dårlig som multi funksjonshemmede, med en mental alder under året... Endrer det noe?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...