Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter to aborter prøver jeg å bli gravid igjen. De to første gangene klaffet det fort, nå har det gått over et halvt år. Jeg er 30 år og har regelmessig 31 dagers sykuls med påvist eggløsning med CP hver månde. Mannen min har normal sedkvalitet.

Jeg er så sliten av å tenke på på det konstant, hvorfor kan det ikke bare skje slik som sist?

Jeg har lest alt jeg finner for å se om det kan være at jeg stresser slik med det? Jeg snakket med en jordmor som bare lo og sa at -"nei, de kreftene var så sterke, så når det klaffet kunne ikke noe hindre det" Hun har jobbet med kvinner som har mistet i dødfødsel, eller under svangerskapet og sa at uansett hvor desperate de var etter å bli gravide igjen var det ikke noe statistisk forskjell på dem, og de som tok det fullstendig med ro. Hun ba meg stole på hennes 20-årige erfaring... :)

Hun understreket at det gang på gang var bevist at barnløshet førte til stress, men aldri at stress fører til barnløshet. (Men stress kan jo forskyve en syklus, det er det ingen tvil om.)

Vel, tanken gnager.. Jeg tenker på det morgen middag og kveld. Kunne jeg skifte fokus hadde jeg gjort det, tro meg. Jeg har en spennende, litt for krevende jobb og mye utenom jobb som tar tid og tanker. Det er ikke som om jeg ikke har annet å foreta meg. Men tanken er alltid der..

Har du noen erfaring med dette? Det hadde hjulpet meg litt (les veldig) å vite at uansett hva jeg tenkte og gjorde så kom dette barnet når det skal komme. At det ikke er meg med mitt "stress" som hindrer meg selv fra og bli gravid. Jeg kjenner at den tanken vil stresse enormt iogmed at det ikke er mulig å skyve tankene unna. Da er jo på en måte den onde sirkelen sluttet...

Hva er dine tanker/kunnskaper om dette? Fører stress, med en stabil syklus, til ufrivillig barnløshet? Kvinner blir jo gravide i all slags elendighet. Under krig er vel stresshormonene relativt kraftige, men de blir jo gravide? Også under forferdelig ting som voldtekt og andre overgrep?

Hilsen en svært stresset BS :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26379-stress-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vil gi din jordmor rett. Du anfører jo selv at kvinner blir stresset i de mest vanskelige situasjoner. Hvis stress virker inn på kvinnens system vil det medføre stopp i menstruasjon, det ses f.eks. hos unge kvinner som reiser utenlands på skoleopphold. Hvis eggløsningen først er skjedd, så vil graviditet kunne inntre uansett stress. Samleiefrekvens spiller også en rolle, 2-3 ganger per uke er optimalt. Husk at det man ta lengre tid å bli gravid med økende alder. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26379-stress-og-graviditet/#findComment-108947
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...