Gå til innhold

Sensitive opplysninger

Anbefalte innlegg

Gjest data_uten_nerd
Skrevet

Jeg har hørt at hvert eneste tastetrykk vi gjør på datamaskinen lagres i hardisken, selv om vi sletter og fjerner filer fra søppelkassen.

Ute på markedet finnes mange lett tilgejengelige programmer som oppretter disse filene igjen.

Slik jeg forstå det, må man nesten slå ihjel hardisken med en slegge for å unngå at dette er en mulighet.

Hva med formatering? Man tømmer jo hardisken helt og innstalerer operativsystemet på nytt. Er det virkelig mulig å hente frem gamle filer etter en slik omfattende operasjon?

Noen som vet hva som må til for å fjerne alle spor, bortsett fra slegga?

Skrevet

Det er riktig at lagret informasjon ofte kan hentes fram igjen etter sletting. Hvis området på harddisken ikke har vært overskrevet etter slettingen er det enkelt å hente fram igjen filene, det som slettes er nemlig bare pekeren til filen, ikke selve filen. Med en gang området blir formatert eller overskrevet må det sterkere lut til for å hente fram igjen filene. Firmaer som IBAS kan rekonstruere tapte data etter flere overskrivinger, også fra ødelagte harddisker, men dette er en langsom prosess som koster mye å få gjennomført.

Det finnes programvare som overskriver en harddisk mange ganger med tilfeldige data, slik at det som var der ikke kan rekonstrueres i ettertid.

Skrevet

Det er riktig at lagret informasjon ofte kan hentes fram igjen etter sletting. Hvis området på harddisken ikke har vært overskrevet etter slettingen er det enkelt å hente fram igjen filene, det som slettes er nemlig bare pekeren til filen, ikke selve filen. Med en gang området blir formatert eller overskrevet må det sterkere lut til for å hente fram igjen filene. Firmaer som IBAS kan rekonstruere tapte data etter flere overskrivinger, også fra ødelagte harddisker, men dette er en langsom prosess som koster mye å få gjennomført.

Det finnes programvare som overskriver en harddisk mange ganger med tilfeldige data, slik at det som var der ikke kan rekonstrueres i ettertid.

Hva med smeltede harddisker?

Om jeg hiver hele skiten i ovnen? ;)

Skrevet

Hva med smeltede harddisker?

Om jeg hiver hele skiten i ovnen? ;)

Tja, smelter den godt nok så er du nok ganske trygg. Men den må bli mer enn bare litt svidd i kantene :)

Skrevet

Normalt vil ikke alle tastetrykk lagres. Du må i så fall ha installert egen programvare som gjør dette.

Men alle andre filer blir i praksis liggende igjen på harddisken, selv om du sletter du dem. En sletter egentlig aldri data, en fjerner bare henvisningen til den. Den vil dermed se ledig ut for operativsystemet og kan overskrives.

For å sikre deg kan du slette alt og overskrive med nye meningsløse data et par ganger. Evt kan du fysisk ødelegge harddisken. En kraftig magnet ført over harddisken noen ganger burde gjøre susen.

Uansett har du neppe mye å frykte. Det kastes tusenvis av harddisker hver dag, og selv om enkelte kanskje ville koblet dem opp og sett om de fant noe (de aller fleste sletter ikke engang filene før de kaster harddisken) så ville de neppe brukt mange timer, evt tusenvis av kroner, på en harddisk som mest sannsynlig ikke inneholder noe av interesse for dem.

Gjest data_uten_nerd
Skrevet

Normalt vil ikke alle tastetrykk lagres. Du må i så fall ha installert egen programvare som gjør dette.

Men alle andre filer blir i praksis liggende igjen på harddisken, selv om du sletter du dem. En sletter egentlig aldri data, en fjerner bare henvisningen til den. Den vil dermed se ledig ut for operativsystemet og kan overskrives.

For å sikre deg kan du slette alt og overskrive med nye meningsløse data et par ganger. Evt kan du fysisk ødelegge harddisken. En kraftig magnet ført over harddisken noen ganger burde gjøre susen.

Uansett har du neppe mye å frykte. Det kastes tusenvis av harddisker hver dag, og selv om enkelte kanskje ville koblet dem opp og sett om de fant noe (de aller fleste sletter ikke engang filene før de kaster harddisken) så ville de neppe brukt mange timer, evt tusenvis av kroner, på en harddisk som mest sannsynlig ikke inneholder noe av interesse for dem.

Hei

Du har forsåvidt rett, men jeg kan tenke meg mange muligheter hvor andre kan ha stor interesse av det en hardisk inneholder av opplysninger.

Feks.. bankkontonr.. passord.. osv.

En annen tenkt mulighet som sikkert er av stor betydning for noen, er filer som inneholder brev, tekster som vedkommende vil holde unna ektefeller, barn... osv.

Tror nok det er en del som villig ville betale for slike opplysninger.

Gjest midjemål
Skrevet

Hei

Du har forsåvidt rett, men jeg kan tenke meg mange muligheter hvor andre kan ha stor interesse av det en hardisk inneholder av opplysninger.

Feks.. bankkontonr.. passord.. osv.

En annen tenkt mulighet som sikkert er av stor betydning for noen, er filer som inneholder brev, tekster som vedkommende vil holde unna ektefeller, barn... osv.

Tror nok det er en del som villig ville betale for slike opplysninger.

tror du bare er litt paranoid. Det blir som å lete etter en synål i en høystakk. Tenk på alle de harddiskene som blir kastet. Det blir som å lete etter en synål i en høystakk.

Gjest data_uten_nerd
Skrevet

tror du bare er litt paranoid. Det blir som å lete etter en synål i en høystakk. Tenk på alle de harddiskene som blir kastet. Det blir som å lete etter en synål i en høystakk.

Sant nok....

Mulig jeg er litt paraniod:)

Men, en hardisk som ikke er kastet, men feks gitt bort til et familiemdlem, kan jo inneholde mye spennende det.

Og den nåla skulle jeg tro stikker veldig godt frem på en tom nålpute *S*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...