Gå til innhold

Gravid - hva gjør jeg?


Gjest Da var det slik ja...

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal du bære barnet da? Har ikke båret mine etter at de har blitt to mnd jeg.

Ofte er det slik at kroniske smerter forsvinner under graviditet, dessverre kommer de tilbake etterpå men da kan du jo prøve å finne en kombinasjon av medisiner som hjelper deg. Få hjelp fra en smerteklinikk. Det er faktisk håp, jeg er av dem som hadde kroniske smerter i nesten 30 år før jeg fikk hjelp. Det er andre tider, andre medikamenter.

Ellers så vil jeg verken gi deg råd om abort eller ikke. Men synes ikke at du skal la manglende behandling avgjøre.

Hvordan fiksa du det uten å bære babyene? Tekniske hjelpemidler e.l.?

Beklager muligens teit spørsmål fra en uvitende;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    6

  • Gemini

    3

  • ylvali1365381015

    3

  • jubalong70

    2

Smertestillende - med unntak av vanlig Paracet - kan føre til fosterskader ja. Selv reseptfri Ibux er fyfy for gravide, og du bruker sikkert sterkere saker...

Hvis jeg hadde en helsesituasjon tilsvarende din, og ikke heller ønsket barnet, så ville jeg tatt abort.

Gravide kan ta både paralgin forte og pinex forte. Alle preparater som inneholder paracetamol kan etter det jeg husker brukes, men ikke noe som inneholder ibuprofen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magefølelsen min ved å ta imot barnet svinger fra time til time, eller en kan si minutt for minutt.

Jeg var første gang i denne situasjonen da jeg var 16 år, og ble gravid tross i at jeg brukte beskyttelse. Det var en vanskelig avgjørelse å ta den gangen, men valget ble å få barnet. Noe som jeg aldri angret på, og jeg tror heller ikke jeg kommer til å angre på at jeg setter dette barnet til verden heller, men...

Forskjellen er at jeg da var ved god helse og hadde livet foran meg. Nå, ettersom helsa er så dårlig, så er jeg redd for at jeg ikke greier å ta vare på barnet om det blir født. Mannen min har også sviktende helse for tiden, så han har heller ikke mye å bidra med.

Personlig er jeg for fri abort, da jeg mener at det skal være kvinnen som skal bestemme om hun er klar for å ta vare på et barn eller ikke. Men er ikke enig i at det er en lettvint løsning.

Skal jeg ha barnet eller ikke?

Fikk ikke time hos legen før midten av februar, så dette blir nok noe jeg kommer til å tenke på hver time i ukene framover.

Åå, jeg føler så med deg. Dette er ikke lett.

Jeg er også for fri abort. Vi skal ha mulighet til å velge. Er du sikker på du ikke kan få time før hos legen? Hvis valget ditt blir abort, så er det jo best å gjøre det så tidlig som mulig. Før uke 9, tror jeg, kan du også få medikamentell abort.

Jeg hadde ringt legekontoret igjen og forklart situasjonen. Hos oss er det slik at om vi ringer med en gang de åpner om morgenen, så kan vi få hastetime samme dag. Jeg tror nok jeg hadde prøvd å få en slik. Du skal slippe å vente i nesten 1 mnd med noe slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Jeg har drukket flere flasker vin etter befruktningen, det var en meget festlig langhelg inneklemt der et sted...

Men det får jeg bare håpe inderlig på at går bra likevel. :-(

Det går jo som regel meget bra med de fleste.

Jeg ville heller bekymret meg for overskuddet og den totale livssituasjonen din. Om du føler du orker, får god hjelp fra barna og en engasjert far, er det vel ikke noe å nøle etter? Det kan bli koselig for alle med en liten attpåklatt? Jeg var en dedikert storesøster som tolvåring, nesten som reservemamma vil jeg si. (Etter egen vilje, vel og merke).

Hva slags medikamenter bruker du?

Er det paracet er det jo ingenting å tenke på, men er det reseptbelagte medisiner du tar, bør du straks kutte dem ut. Ring legen eller undersøk på andre måter før du ev fortsetter på medisinene.

Lykke til, uansett hva du velger!

Jeg ville ønsket lille velkommen, dersom formen din tillater det. Hva mener mannen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravide kan ta både paralgin forte og pinex forte. Alle preparater som inneholder paracetamol kan etter det jeg husker brukes, men ikke noe som inneholder ibuprofen.

Fre felleskatalogen.no om Paralgin forte:

"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Data fra gravide kvinner som har brukt preparatet indikerer ikke skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Ved langvarig behandling av moren ved graviditet er det sett neonatal abstinens. Det er sett neonatal respirasjonsdepresjon ved bruk av kodein ved fødsler. Overgang i morsmelk: Små mengder er påvist i morsmelk uten at en regner med noen risiko for påvirkning av barnet ved terapeutiske doser. Forsiktighet bør utvises ved vedvarende høy dosering."

Synes det som står der er litt motstridende jeg, på den ene siden ikke påvist skader, men allikevel abstinens og pustevansker?

---

I tillegg til Ibux som du nevner som man absolutt ikke bør ta, så kommer også alle andre (betennelsesdempende) smertestillende, såvidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan fiksa du det uten å bære babyene? Tekniske hjelpemidler e.l.?

Beklager muligens teit spørsmål fra en uvitende;-)

Nei, jeg lå på sofaen eller senga og hadde babyen på magen og koste og strøk dem over ryggen. Det virket til og med på minstemann som ikke var av de roligste.

Jeg hadde ingen ekstra hjelpemidler men med minstemann så hadde jeg heis helt opp i leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magefølelsen min ved å ta imot barnet svinger fra time til time, eller en kan si minutt for minutt.

Jeg var første gang i denne situasjonen da jeg var 16 år, og ble gravid tross i at jeg brukte beskyttelse. Det var en vanskelig avgjørelse å ta den gangen, men valget ble å få barnet. Noe som jeg aldri angret på, og jeg tror heller ikke jeg kommer til å angre på at jeg setter dette barnet til verden heller, men...

Forskjellen er at jeg da var ved god helse og hadde livet foran meg. Nå, ettersom helsa er så dårlig, så er jeg redd for at jeg ikke greier å ta vare på barnet om det blir født. Mannen min har også sviktende helse for tiden, så han har heller ikke mye å bidra med.

Personlig er jeg for fri abort, da jeg mener at det skal være kvinnen som skal bestemme om hun er klar for å ta vare på et barn eller ikke. Men er ikke enig i at det er en lettvint løsning.

Skal jeg ha barnet eller ikke?

Fikk ikke time hos legen før midten av februar, så dette blir nok noe jeg kommer til å tenke på hver time i ukene framover.

Du kan få hastetime hvis du maser litt.

Det er bare dere som vet om dere takler et barn til i den situasjonen dere er i nå.

Selv ville jeg ha tatt abort i din situasjon. Som deg, ble jeg også gravid tidlig og valgte å få barnet, men jeg er for fri abort. Hensynet til de barn dere allerede har + helsesituasjonen deres er en vesentlig faktor.

Håper dere kommer fram til en løsning dere kan leve med alle sammen. Skjønner at dette er en vanskelig tid, uansett hva dere velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg lå på sofaen eller senga og hadde babyen på magen og koste og strøk dem over ryggen. Det virket til og med på minstemann som ikke var av de roligste.

Jeg hadde ingen ekstra hjelpemidler men med minstemann så hadde jeg heis helt opp i leiligheten.

Ok, men ungene dine er ikke så tette i alder?

Jeg pleide ofte å ligge sånn på sofaen når jeg hadde baby, men det fungerte heller dårlig når en storesøster på 3-4 år også ville ha oppmerksomhet;-)

Men så er det jo slik at man kan få til det meste bare man må! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men ungene dine er ikke så tette i alder?

Jeg pleide ofte å ligge sånn på sofaen når jeg hadde baby, men det fungerte heller dårlig når en storesøster på 3-4 år også ville ha oppmerksomhet;-)

Men så er det jo slik at man kan få til det meste bare man må! :-)

Nja, eldstemann var tre når jeg fikk nummer to. Og faren gikk på hue ut når hun var seks uker. Og han var heller ikke istand til å ha samvær.

Jeg er litt enig i at man klarer det man vil/må, det finnes nesten alltid en plan B. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, eldstemann var tre når jeg fikk nummer to. Og faren gikk på hue ut når hun var seks uker. Og han var heller ikke istand til å ha samvær.

Jeg er litt enig i at man klarer det man vil/må, det finnes nesten alltid en plan B. Heldigvis.

Dessuten er unger tilpasningsdyktige!

Mine unger tenker ikke over at jeg ikke hører og de innretter seg etter det. Vet jo ikke om noe annet og heldigvis ville de ikke, for alt i verden, hatt en annen mamma (ikke foreløpig iallefall..) ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er unger tilpasningsdyktige!

Mine unger tenker ikke over at jeg ikke hører og de innretter seg etter det. Vet jo ikke om noe annet og heldigvis ville de ikke, for alt i verden, hatt en annen mamma (ikke foreløpig iallefall..) ;-)

Jeg har spurt minstemann om han ville hatt en annen mamma og han så bare dumt på meg å sa at det er jo du som er mamman min og det er klart jeg ikke vil bytte med noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, eldstemann var tre når jeg fikk nummer to. Og faren gikk på hue ut når hun var seks uker. Og han var heller ikke istand til å ha samvær.

Jeg er litt enig i at man klarer det man vil/må, det finnes nesten alltid en plan B. Heldigvis.

Du var vel ved bedre helse da de eldste var små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har spurt minstemann om han ville hatt en annen mamma og han så bare dumt på meg å sa at det er jo du som er mamman min og det er klart jeg ikke vil bytte med noen andre.

Det er bra unger er sånn laga :-)

Noen ganger har jeg lurt på om jeg kan få det skriftlig, for å ta det fram som triumfkort når jeg får tenåringer i hus;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra unger er sånn laga :-)

Noen ganger har jeg lurt på om jeg kan få det skriftlig, for å ta det fram som triumfkort når jeg får tenåringer i hus;-)

Æhh, jeg tror kanskje eldstemann på 24 vil bytte meg bort men ikke dattera mi på 21 :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æhh, jeg tror kanskje eldstemann på 24 vil bytte meg bort men ikke dattera mi på 21 :o)

Jammen, nå er de så gamle at de skjønner at de er glad i mora si likevel;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Hadde jeg vært deg hadde jeg nok beholdt barnet! :-)

Men du må lytte til følelsene- de har nok allerede hvisket deg hva du bør gjøre, du hører bare så mange andre stemmer her inne!

Ikke ta flere råd nå, gå i tenkeboksen og drøft det med mannen din!

Lykke til igjen! Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Da var det slik ja..

Hadde jeg vært deg hadde jeg nok beholdt barnet! :-)

Men du må lytte til følelsene- de har nok allerede hvisket deg hva du bør gjøre, du hører bare så mange andre stemmer her inne!

Ikke ta flere råd nå, gå i tenkeboksen og drøft det med mannen din!

Lykke til igjen! Mvh,

Takk skal du ha.

Vi har diskutert både fram og tilbake, og har nok bestemt oss for abort, men... jeg sier men, det er enda litt tvil. Kunne innerst inne ha tenkt meg å beholde det, men det er så mye som spiller inn. Skal jo også greie å ta vare på de barna jeg har fra før, selv om de er store. I tillegg er jeg i en attførings- rehabiliteringsprosess som er uavklart. Kan ikke se for meg at jeg blir mer i stand til å jobbe eller gå skole om jeg får en unge til å ta vare på.

Vi får se når jeg har vært hos legen, kanskje det da blir litt klarere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Takk skal du ha.

Vi har diskutert både fram og tilbake, og har nok bestemt oss for abort, men... jeg sier men, det er enda litt tvil. Kunne innerst inne ha tenkt meg å beholde det, men det er så mye som spiller inn. Skal jo også greie å ta vare på de barna jeg har fra før, selv om de er store. I tillegg er jeg i en attførings- rehabiliteringsprosess som er uavklart. Kan ikke se for meg at jeg blir mer i stand til å jobbe eller gå skole om jeg får en unge til å ta vare på.

Vi får se når jeg har vært hos legen, kanskje det da blir litt klarere da.

Skal tenke på deg, det er din avgjørelse!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...