Gå til innhold

Få gratis arbeidskraft fra Aetat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en liten bedrift som kunne trenge litt salgshjelp per. telefon, men har ikke noe særlig penger å betale ut i lønn. Har hørt noe om at man kan få gratis hjelp fra aetat, dvs. at det er folk som trenger hjelp til å komme ut i arbeidslivet og at Aetat betaler lønn. Noen som vet noe om dette? Og hva som er kravene for å få slik hjelp?

4barns mor-77
Skrevet

Jeg fikk en kort periode praksisplass via aetat.Og da var det sånn at Aetat ikke bare betalte meg "lønn", men den aktuelle arbeidsgiveren fikk også noen kroner for å ha meg der.

Dette er vel et par år siden, så jeg vet ikke om det er sånn lenger.

Men den gang hadde de ihvertfall en perm med bedrifter som ville ha praksisplass, så det lønner seg nok å ta en prat med de.

Står litt om det her:

http://www.nav.no/page?id=1073743201&queryparameter=praksisplass

Skrevet

Hør med aetat ang praksisplass. Det krever noe av bedriften også vil jeg tro i forhold til opplæring, oppfølging, evaluering.

Lønnstilskudd uten at det er utsikter for arbeid i bedriften tror jeg ikke går.

Gjest ikke nick i dag
Skrevet

Jeg har hatt praksisplass gjennom aetat i noen uker nå. Aetat betaler jo lønna, men jeg synes at man på en måte blir "utnyttet" gjennom en sånn praksisplass. Jeg prøver å bare jobbe dagtid og ikke kveldstid for jeg får jo ikke kveldstillegg og heller ikke helgetillegg. Så lørdager jobber jeg ikke. Sjefen har en handlingsplan for hva jeg skal gå gjennom, men i løpet av disse ukene har jeg stått i kassa alle dager unntatt 2 dager tror jeg. Det eneste positive er at man får litt praksis som gjør at man lettere kan få jobb senere. Men dette er ingen drømmesituasjon synes jeg.

Hvis dere skal ha noen på praksisplass så tenk litt på det at kanskje mange føler at de blir utnyttet og legg da opp arbeidsoppgavene etter det.

Skrevet

Hvis dere har tilrettelagt do og ingen trapper så får dere ganske sikker gratis arbeidskraft fra aetat. Dere må stille med vanlig forsikring da slik andre ansatte har.

hidi, the scorpion
Skrevet

Dette er faktisk en flott ordning for alle parter, om den ikke misbrukes.

Dere kan søke om slik hjelp, men vilkårene er mange, og det bør de være.

Ha en reell opplæringsplan klar, følg den, ikke bruk den nye til å lage kaffe eller andre dumme ting. Personen er der for opplæring i virkelig arbeid, ikke tull.

Skrevet

Hvis dere har tilrettelagt do og ingen trapper så får dere ganske sikker gratis arbeidskraft fra aetat. Dere må stille med vanlig forsikring da slik andre ansatte har.

Eller de har en jobb som egner seg spesielt for yrkeshemma. Telefonsalgfirmaer har suget mye ut av NAV.

hidi, the scorpion
Skrevet

Eller de har en jobb som egner seg spesielt for yrkeshemma. Telefonsalgfirmaer har suget mye ut av NAV.

Hvor er du i din forvirrede verden...

De som er fysisk friske kan bli satt dit, men ikke de med psykisk diagnose.

Skrevet

Jeg tror ikke de klarer det lenger. Ingen fra Aetat ble sendt på telefonsalg når jeg gikk på kurs.

Skrevet

Hvor er du i din forvirrede verden...

De som er fysisk friske kan bli satt dit, men ikke de med psykisk diagnose.

Du glemmer en gruppe...

Du trenger ikke se for å snakke i telefonen.

De synshemma har ofte en adskillig bedre audioreseptiv evne enn seende. Det som er inni hodet er som oftest mer/bedre utvilket/ egnet til telekommunikasjon enn seendes skalleinnmat.

Skrevet

Dette er faktisk en flott ordning for alle parter, om den ikke misbrukes.

Dere kan søke om slik hjelp, men vilkårene er mange, og det bør de være.

Ha en reell opplæringsplan klar, følg den, ikke bruk den nye til å lage kaffe eller andre dumme ting. Personen er der for opplæring i virkelig arbeid, ikke tull.

Nå må folk slutte med det kaffe-surret. Kunne tro det var verdens mest nedverdigende arbeid å koke kaffe. Den som kommer først om morgenen setter over kaffe, og den som tar den siste skvetten av kanna, setter over ny. Det være seg om det er sjefen eller kontorassistenten.

Skrevet

Jeg tror ikke de klarer det lenger. Ingen fra Aetat ble sendt på telefonsalg når jeg gikk på kurs.

Aetat/NAV lærer sent men godt.

Mange synshemma klarer seg godt og er noen råskinn på telefonsalg. Men de er mennesker og ikke alle egner seg.

Skrevet

Du glemmer en gruppe...

Du trenger ikke se for å snakke i telefonen.

De synshemma har ofte en adskillig bedre audioreseptiv evne enn seende. Det som er inni hodet er som oftest mer/bedre utvilket/ egnet til telekommunikasjon enn seendes skalleinnmat.

Det er mange jobber man ikke trenger å se for å klare. Og som sagt, tror ikke noen blir presset til telefonsalg fra Aetat

4barns mor-77
Skrevet

Hør med aetat ang praksisplass. Det krever noe av bedriften også vil jeg tro i forhold til opplæring, oppfølging, evaluering.

Joda, på skjemaet jeg fikk den gangen jeg skulle ut i praksisplass skulle arbeidsgiver svare på om det var mulighet for fast arbeid etter praksisperioden.

Arbeidsgiveren der hadde ingen store planer om jobb for meg videre, og svarte nei på det spørsmålet. De var egentlig nok folk der, og jeg fikk plassen fordi at jeg gikk dit å spurte selv.

Den plassen ble godkjent av aetat den.

Det er jo tross alt arbeidserfaringen du får, og evnt en god attest som er viktigst. Du stiller jo mye sterkere i forbindelse med jobbsøk ellers...

Skrevet

Det er mange jobber man ikke trenger å se for å klare. Og som sagt, tror ikke noen blir presset til telefonsalg fra Aetat

De prøvde seg med å presse noen til nettverkssalg av støvsugere, men det fikk K stoppa. Ingen skal behøve å selge (prakke på) dårlige og dyre støvsugere til slekt og venner.

Sitat: "Å giid, vi visste ikke at det var salg til slekt og venner!" hvor dum går det an å bli? Dørsalg ad hoc er ikke lov uten polititillatelse, og det får nesten ingen. Hva faen skal de selge på dørene som ikke finnes i butikker?

Skrevet

De prøvde seg med å presse noen til nettverkssalg av støvsugere, men det fikk K stoppa. Ingen skal behøve å selge (prakke på) dårlige og dyre støvsugere til slekt og venner.

Sitat: "Å giid, vi visste ikke at det var salg til slekt og venner!" hvor dum går det an å bli? Dørsalg ad hoc er ikke lov uten polititillatelse, og det får nesten ingen. Hva faen skal de selge på dørene som ikke finnes i butikker?

Slikt er uverdig, viser hvor lite respekt folk har.

Skrevet

Jeg har i vært fall jobbet to steder innen kommune hvor det ikke var mulighet til å få arbeid etter arbeidspraksisen, så Oslo Kommune velter seg i hvert fall i gratis arbeidsplass. Jeg kjenner folk som har jobbet gratis for Aetat også.

Skrevet

Arbeidskraft ;o)

Skrevet

Slikt er uverdig, viser hvor lite respekt folk har.

Nettverkssalg er torpedering av vennekrets. Når vennen har betalt 10 000 kr for en bråkete plastikkmaskin som er tungvint og dårlig, og så pensjoneres i vanære etter 1 mnd. Da blir noen sur. Selger får 2000 kr i provisjon, men en bedre maskin kunne vært kjøpt inn for 3000 kr inkl HEPA filter.

hidi, the scorpion
Skrevet

Aetat/NAV lærer sent men godt.

Mange synshemma klarer seg godt og er noen råskinn på telefonsalg. Men de er mennesker og ikke alle egner seg.

Jeg _ vet_ at jeg ville være et råskinn på salg...

Jeg hater salg.

Hva ville du tilby meg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...