Gå til innhold

Svangerskapspenger..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har vært sykemeldt fra min jobb siden juni ifjor.Får sykepenger. Om noen mnd skal jeg over til rehabiliteringspenger(yrkesrettet attføring eller noe sånn)Skal hvertfall ut i litt arbeid og får penger i mnd av aetat tror jeg det er..

Min gamle jobb skal jeg ikke fortsette i.. men sikkert gå på sånn dagpenger mens jeg jobber gjennom aetat osv..

Hva skjer hvis jeg blir gravid nå eller i den tiden?

Får jeg penger? Noen som har kunnskaper om dette som de vil dele med meg?

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Musli

25

• Dorthe

8

• Dirflos79

5

• Gemini

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest ChiengMai
Skrevet

For å ha rett på svangerskapspenger må du ha vært i jobb 6 av de 10 siste månedene før fødsel. Sykepenger regnes på samme måte som lønn. Det jeg ble fortalt hos trygdekontoret var at rehab.- eller attføringspenger ikke ga denne rettigheten.

Skrevet

For å ha rett på svangerskapspenger må du ha vært i jobb 6 av de 10 siste månedene før fødsel. Sykepenger regnes på samme måte som lønn. Det jeg ble fortalt hos trygdekontoret var at rehab.- eller attføringspenger ikke ga denne rettigheten.

Det samme har jeg hørt.

Skrevet

kjedelig at attføringspenger ikke gir samme rettigheten.. Sykepengene mine går ut i juni..så.. Da må jeg over på noe annet..

Gjest mandolina
Skrevet

http://www.nav.no/page?id=328

Hvem kan få foreldrepenger

Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.

Stønad fra a-etat er pensjonsgivende inntekt.

Foreldrepenger og svangerskapspenger er to forskjellige begreper.

http://www.nav.no/page?id=331

Svangerskapspenger

Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

Håper du blir litt klokere.

Hilsen

Skrevet

Forresten, så vil du vel få attførings- eller rehabiliterings-penger under graviditeten, forutsatt at du er i stand til å være i den aktivitet som forventes (arbeidstrening, opptrening eller annet). Blir du imidlertid syk tror jeg du har få rettigheter.

Det eneste du da vil få, er engangsstønaden ifbm. fødselen (eller litt før), slik at du kan få kjøpt vogn, seng osv. (utstyr og klær til babyen).

Gjest ChiengMai
Skrevet

kjedelig at attføringspenger ikke gir samme rettigheten.. Sykepengene mine går ut i juni..så.. Da må jeg over på noe annet..

Jeg har vært der selv i forbindelse med to adopsjoner, så jeg skjønner godt hvordan du har det...

Du kan jo håpe på at reglene er endret sida den gang (2003).

Skrevet

Forresten, så vil du vel få attførings- eller rehabiliterings-penger under graviditeten, forutsatt at du er i stand til å være i den aktivitet som forventes (arbeidstrening, opptrening eller annet). Blir du imidlertid syk tror jeg du har få rettigheter.

Det eneste du da vil få, er engangsstønaden ifbm. fødselen (eller litt før), slik at du kan få kjøpt vogn, seng osv. (utstyr og klær til babyen).

Jeg tenkte vel mer på penger under svangerskaps permisjon?

Gjest ChiengMai
Skrevet

http://www.nav.no/page?id=328

Hvem kan få foreldrepenger

Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.

Stønad fra a-etat er pensjonsgivende inntekt.

Foreldrepenger og svangerskapspenger er to forskjellige begreper.

http://www.nav.no/page?id=331

Svangerskapspenger

Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

Håper du blir litt klokere.

Hilsen

"Stønad fra a-etat er pensjonsgivende inntekt."

Det stemmer bare til en viss grad. Det står klart at arbeidsledighetstrygd gir rett til foreldrepenger (heter det det fordi det omfatter både fødsler og adopsjon? Rart ord!) Mens rehab- og attføringspenger _ikke_ gir rett til foreldrepenger. Alle disse tre er stønader fra Aetat, nå NAV.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Første linken til mandolina gir da ganske godt svar på dette, det jeg skrev i mitt første innlegg stemmer.

Skrevet

Men Mandolina sier jo i innlegget at stønad fra aetat er pensjonsgivende inntekt..!?(rehabiliteringspenger/attføring kommer jo fra aetat)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Men Mandolina sier jo i innlegget at stønad fra aetat er pensjonsgivende inntekt..!?(rehabiliteringspenger/attføring kommer jo fra aetat)

Mnde det er jo bare å lese på første linken fra mandolina:

"Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger regnes ikke med."

Enklere og mer forståelig kan det neppe sies. Arbeidsledighetstrygd gir rettigheter til det de kaller foreldrepenger, men ikke attføring og rehabilitering.

Skrevet

Mnde det er jo bare å lese på første linken fra mandolina:

"Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger regnes ikke med."

Enklere og mer forståelig kan det neppe sies. Arbeidsledighetstrygd gir rettigheter til det de kaller foreldrepenger, men ikke attføring og rehabilitering.

Tror jeg er litt dum på det området:P Skjønte ikke helt.. Men jeg er hvertfall ærlig og sier det selv=)He he.. Ble litt forvirret av svangerskapspenger,foreldrepenger. Mange begreper..

Gjest ChiengMai
Skrevet

Tror jeg er litt dum på det området:P Skjønte ikke helt.. Men jeg er hvertfall ærlig og sier det selv=)He he.. Ble litt forvirret av svangerskapspenger,foreldrepenger. Mange begreper..

I ditt tilfelle blir det link nr 1 fra mandolina som gjelder. Link nr 2 gjelder de som pga arbeidets art (f.eks jobb med kjemikalier eller ekstra fysisk krevende jobber) ikke kan arbeide under svangerskapet.

Det som omfatter det du spurte om kan sammenfattes slik (legg spesielt merke til siste avsnittet):

Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

sykepenger

foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

svangerskapspenger

dagpenger under arbeidsløshet

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

lønn fra arbeidsgiver under utdanning

ventelønn

avtjening av militær- eller siviltjeneste

Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger regnes ikke med.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Altså, hvis du er sykemeldt i seks måneder og går på rehab eller attføring i fire måneder før fødsel, så får du foreldrepenger. Er du sykemeldt i fem måneder og går på rehab eller attføring i fem måneder før fødsel så får du kun engangsbeløpet.

Gjest Elextra
Skrevet

Mener du svangerskapspenger eller folredrepenger egentlig?

Svangerskapspenger er noe du får under svangerskapet om du ikke kan fortsette i din vanlige jobb, mens foreldrepenger (tidligere fødselspenger) er det du får om du har krav på betalt permisjon.

Andre er sikkert mer oppdatert på nøyaktig hva du evt. har krav på, men litt uklart hva du spør om.

Les evt. mer her: http://www.nav.no/805330364.cms

Skrevet

Det er jo allerede besvart lenger ned i tråden her da. Men du kan jo ikke være sikker på at du har mulighet til å være i aktivitet i gjennom hele svangerskapet, og bør derfor være klar over at pengene (rehab/attføring) da kan bli stoppet.

Skrevet

Mener du svangerskapspenger eller folredrepenger egentlig?

Svangerskapspenger er noe du får under svangerskapet om du ikke kan fortsette i din vanlige jobb, mens foreldrepenger (tidligere fødselspenger) er det du får om du har krav på betalt permisjon.

Andre er sikkert mer oppdatert på nøyaktig hva du evt. har krav på, men litt uklart hva du spør om.

Les evt. mer her: http://www.nav.no/805330364.cms

Jeg mente foreldrepenger(fødselspermisjon penger)

Det jeg egentlig lurte på sånn kortfattet er om jeg får fødselspermisjons penger dersom jeg går på rehab/attførings penger i den tiden jeg går gravid..

Skrevet

Det er jo allerede besvart lenger ned i tråden her da. Men du kan jo ikke være sikker på at du har mulighet til å være i aktivitet i gjennom hele svangerskapet, og bør derfor være klar over at pengene (rehab/attføring) da kan bli stoppet.

nei ingen klarer vel arbeide i heeele svangerskapet.. de fleste slutter vel litt før..Mange er jo ofte dårlig og..så..

Bare lurte på om jeg vil få alle rettigheter dersom jeg går på rehab/attføringspenger fra graviditeten starter til den slutter..

Skrevet

Jeg mente foreldrepenger(fødselspermisjon penger)

Det jeg egentlig lurte på sånn kortfattet er om jeg får fødselspermisjons penger dersom jeg går på rehab/attførings penger i den tiden jeg går gravid..

Nei

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...