Gå til innhold

Svangerskapspenger..

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg mente foreldrepenger(fødselspermisjon penger)

Det jeg egentlig lurte på sånn kortfattet er om jeg får fødselspermisjons penger dersom jeg går på rehab/attførings penger i den tiden jeg går gravid..

Svaret er nei, og jeg har forklart det ganske enkelt nede i denne tråden. Men det er klart, Dorthes svar er selvfølgelig enklere, og like riktig. :-)

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Musli

25

• Dorthe

8

• Dirflos79

5

• Gemini

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

nei ingen klarer vel arbeide i heeele svangerskapet.. de fleste slutter vel litt før..Mange er jo ofte dårlig og..så..

Bare lurte på om jeg vil få alle rettigheter dersom jeg går på rehab/attføringspenger fra graviditeten starter til den slutter..

Hva mener du med at ingen klarer å jobbe ut hele svangerskapet? De fleste av oss gjør tross alt det, dvs. vi jobber til de lovbestemte tre ukene før terminen.

Men når man er/var sykmeldt i utgangspunktet blir selvfølgelig situasjonen en annen.

Skrevet

"Stønad fra a-etat er pensjonsgivende inntekt."

Det stemmer bare til en viss grad. Det står klart at arbeidsledighetstrygd gir rett til foreldrepenger (heter det det fordi det omfatter både fødsler og adopsjon? Rart ord!) Mens rehab- og attføringspenger _ikke_ gir rett til foreldrepenger. Alle disse tre er stønader fra Aetat, nå NAV.

Ja, det har endret navn til foreldrepenger nå fra nyttår, da det kom noen nye regler. Og det er vel for å favne både fødsels- og adopsjonspermisjon, tror jeg.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja, det har endret navn til foreldrepenger nå fra nyttår, da det kom noen nye regler. Og det er vel for å favne både fødsels- og adopsjonspermisjon, tror jeg.

Ja, det tror jeg også må være grunnen. Høres sikkert ikke så rart ut når man bare får vendt seg til det. :-)

Skrevet

Hva mener du med at ingen klarer å jobbe ut hele svangerskapet? De fleste av oss gjør tross alt det, dvs. vi jobber til de lovbestemte tre ukene før terminen.

Men når man er/var sykmeldt i utgangspunktet blir selvfølgelig situasjonen en annen.

Ja. Jeg snakker om når man går på attføring/dagpenger fra første dagen i graviditeten.Ikke sykemeldt.Og frem til fødselen.

Skrevet

Men har vel egentlig fått svar på alt det nå..Får ikke fødselspenger i permisjonstiden hvis man går på rehabiliteringspenger/attføringspenger,,=)

Skrevet

Ja. Jeg snakker om når man går på attføring/dagpenger fra første dagen i graviditeten.Ikke sykemeldt.Og frem til fødselen.

Det er forskjell å gå på dagpenger og det å være på attføring. Er du arbeidsledig eller yrkeshemmet? Ärbeisledige får svangerskapspenger, folk på attføring får bare engangsstønaden på ca 32 000 kr.

Skrevet

Det er forskjell å gå på dagpenger og det å være på attføring. Er du arbeidsledig eller yrkeshemmet? Ärbeisledige får svangerskapspenger, folk på attføring får bare engangsstønaden på ca 32 000 kr.

Jeg vet ikke hva jeg er:P

Saken er at jeg har vært sykemeldt siden juni ifjor.. I juni i år går sykemeldingsperioden ut og jeg har hørt at jeg automatisk går over på rehabiliteringspenger da!

Legen har anbefalt noe som heter aastvedt as. Der de gir praksis til folk og hjelper de ut i arbeid.. www.aastvedt.no

Der kan jeg jobbe med hva jeg vil og få et beløp i mnd.. Har bare fått vite at det er aetat som betaler meg.

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg er:P

Saken er at jeg har vært sykemeldt siden juni ifjor.. I juni i år går sykemeldingsperioden ut og jeg har hørt at jeg automatisk går over på rehabiliteringspenger da!

Legen har anbefalt noe som heter aastvedt as. Der de gir praksis til folk og hjelper de ut i arbeid.. www.aastvedt.no

Der kan jeg jobbe med hva jeg vil og få et beløp i mnd.. Har bare fått vite at det er aetat som betaler meg.

De som er på arbeidspraksis har som regel attføringspenger, ihvert fall de jeg har vært borti. Så da ser det ikke ut som om du får svangerskapspenger. Men du kan begynne å jobbe igjen da babyen er 6 uker og du vil fremdeles få attføring, du har krav på de ukene fri.

Skrevet

De som er på arbeidspraksis har som regel attføringspenger, ihvert fall de jeg har vært borti. Så da ser det ikke ut som om du får svangerskapspenger. Men du kan begynne å jobbe igjen da babyen er 6 uker og du vil fremdeles få attføring, du har krav på de ukene fri.

Ok.. Er ikke så bra å begynne i jobb etter 6 uker da.. Babyen må jo ha barnepass osv..

Litt vanskelig det der!Er ikke lett:(

Skrevet

Vet du om faren til barnet kan søke om 9 mnd permisjon når ikke jeg kan det?Om det er mulig?

Skrevet

Vet du om faren til barnet kan søke om 9 mnd permisjon når ikke jeg kan det?Om det er mulig?

Kva er grunnen for at du vil så tidleg ut i jobb igjen då??

Skrevet

Kva er grunnen for at du vil så tidleg ut i jobb igjen då??

Jeg vil ikke det!Vil ha permisjon med penger. Men kommer til å gå på rehabiliterings/attføringspenger i den tiden.Og de teller ikke mht lønnet permisjon..:(

Skrevet

Jeg vil ikke det!Vil ha permisjon med penger. Men kommer til å gå på rehabiliterings/attføringspenger i den tiden.Og de teller ikke mht lønnet permisjon..:(

Såpass :-( Dette landet kan visst knapt nok kjørast meir på ræv :-((

Skrevet

Såpass :-( Dette landet kan visst knapt nok kjørast meir på ræv :-((

Ja ikkesant:(Har veldig lyst på barn med min kjære!Og så er det denne dumme økonomien:(Dårlig...

Skrevet

Det er mulig, min mann gjorde det. Jeg gikk også på yrkesrettet attføring.

Skrevet

Ja ikkesant:(Har veldig lyst på barn med min kjære!Og så er det denne dumme økonomien:(Dårlig...

Økonomien burde ikkje stoppe folk som ønsker seg ungar :-(

Skrevet

Økonomien burde ikkje stoppe folk som ønsker seg ungar :-(

Ja helt enig.. Lurveline skrev nettopp at det faktisk gikk ann at faren tar permisjonen på 9 mnd`er mens jeg jobber.. Er hvertfall en mulighet=)

Skrevet

Det er mulig, min mann gjorde det. Jeg gikk også på yrkesrettet attføring.

Ok.så det går altså:):):)

Da har vi en mulighet!?

Skrevet

Ja helt enig.. Lurveline skrev nettopp at det faktisk gikk ann at faren tar permisjonen på 9 mnd`er mens jeg jobber.. Er hvertfall en mulighet=)

Åja, men det er jo topp :-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...