Gå til innhold

Kort spill

Gjest Noen som husker?

Anbefalte innlegg

Gjest Noen som husker?
Skrevet

Hvordan spiller man olsen og idiot?.jeg spillte det mye i min ungdom men har glemt det

Skrevet

Idiot:

Del ut tre snudde kort ned på bordet til hver, og tre åpne kort oppå de tre snudde.

Så får hver spiller tre kort på hånda.

En kan bytte fra hånda til de tre åpne kortene _en_ gang før en starter å spille, for å legge ned såkalte gode kort; dvs. høyest mulig verdi, og 2, 10 og Ess er best.

Så starter spiller med lavest kortverdi og legger ut et kort, og trekker et nytt. man kan legge ut flere med samme verdi og trekke tilsvarende fra bunken. En skal alltid ha tre kort på hånda.

2'ere, 10'ere og Ess'er kan alltid legges. Når en legger 2'er begynner en på ny med lavest verdi (en skal alltid legge samme verdi som ligger på bordet, eller høyere). Når en legger en 10'er slår bunken ut, og den som la 10'eren kan legge nytt kort til ny bunke. Ess gjør at nestemann må legge enten 2, 10 eller Ess.

Hvis en ikke kan legge, kan en trekke ett og ett kort fra bunken, men ikke flere enn 3. Da må en ta inn alle kort i bunken, og turen går til nestemann.

Når alle kort fra bunken og hånda er brukt opp, begynner en å bruke de på bordet. Først de åpne, deretter de skjulte.

Førstemann som ikke har flere kort igjen, vinner.

Olsen kan jeg ikke.

Skrevet

Er dette korte spill, eller kortspill?

hehe. ;-P

Lurte på om jeg skulle kommentere det, men valgte å la være for en gangs skyld. *s*

Skrevet

Kortspill. :-)

Olsen (Vri åtter)

Antall spillere: 2-6

Antall kort: Hele kortstokken brukes. Hver spiller skal ha seks kort. I tillegg legges et kort åpen ved siden av bunken, dette er begynnelsen på sakehaugen.

Meningen med spillet: Å bli først kvitt dine kort.

Slik spiller man: Hver gang det er din tur, skal du spille ut et kort av samme farge som det øverste kortet i sakehaugen. Eller du kan spille ut et kort som har samme tallverdi som det øverste kortet. Dette kalles å vri. Om du har flere kort med samme tallverdi kan alle spilles ut samtidig.

Hvis du ikke kan (eller vil) spille ut et kort, må du trekke inn kort fra bunken helt til du spiller ut et kort. Du kan maks trekke inn tre kort, så hvis du har trukket inn tre kort uten å kunne (eller ville) spille ut et kort, sier du pass og det blir neste spillers tur.

Åttere er spesialkort som alltid kan brukes til å vri med. De kan spilles uavhengig av hvilket kort som ligger øverst i sakehaugen fra før. Den som spiller ut en åtter må si hvilken farge han vrir til, og neste spiller er nødt til å spille ut et kort i denne fargen. Ingen spiller har imidlertid lov til å vri første gang det er spilleren sin tur. Dette gjelder uansett om han vil vri på vanlig måte eller med en åtter.

Når du bare har ett kort igjen på hånda, skal du si "Olsen". (Hvis dere spiller Vri åtter sier dere "Ett kort igjen" i steden for.) Hvis du glemmer det, kan en av de andre spillerne slå i bordet og si "Bank i bordet", og du må trekke inn tre kort fra bunken.

Slutt: Spillet er ferdig når alle unntatt én spiller er tom for kort. Hvis bunken blir tom før spillet er ferdig skal alle kortene i sakehaugen (unntatt det øverste) stokkes på nytt og bli til en ny bunke.

Skrevet

hehe. ;-P

Lurte på om jeg skulle kommentere det, men valgte å la være for en gangs skyld. *s*

Og jeg klarte bare ikke å la være :)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Og jeg klarte bare ikke å la være :)

Du kom meg i forkjøpet også. :)

Skrevet

hehe. ;-P

Det klødde i fingrene mine også ;-)

Caloni Makaroni
Skrevet

Er dette korte spill, eller kortspill?

Jeg blir alltid like glad når noen andre kommenterer sånne feil, for jeg selv klør i fingrene, og ville blitt særdeles upopulær om jeg rettet på -alt- jeg synes er feil! ;)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg blir alltid like glad når noen andre kommenterer sånne feil, for jeg selv klør i fingrene, og ville blitt særdeles upopulær om jeg rettet på -alt- jeg synes er feil! ;)

Jeg har tatt på meg jobben som korrekturleser på DOL. Synd jeg ikke får betalt, da hadde jeg nok vært millionær på et blunk. ;)

Skrevet

Selv om jeg selvsagt gjør feil selv, så får jeg også kløe ganske ofte. Og jeg holder igjen, og holder igjen. Men akkurat denne bare måtte jeg kommentere.

Caloni Makaroni
Skrevet

Selv om jeg selvsagt gjør feil selv, så får jeg også kløe ganske ofte. Og jeg holder igjen, og holder igjen. Men akkurat denne bare måtte jeg kommentere.

I natt så jeg "Tanums store rettskrivnings ordbok". Og ikke bare på forsiden av boka, sånn som de gjerne har en tendens til, kanskje for at det ikke ser pent ut med bindestreken? Men det sto på bokryggen, samlet på en linje. *grøsse*

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg har tatt på meg jobben som korrekturleser på DOL. Synd jeg ikke får betalt, da hadde jeg nok vært millionær på et blunk. ;)

Det var noe sånt som 0,003 øre per korrektur, var det ikke? Lang vei til milliarden, gitt! ;)

Gjest Princess Peach
Skrevet

I natt så jeg "Tanums store rettskrivnings ordbok". Og ikke bare på forsiden av boka, sånn som de gjerne har en tendens til, kanskje for at det ikke ser pent ut med bindestreken? Men det sto på bokryggen, samlet på en linje. *grøsse*

Herregud, hva har de røyka?

Gjest Princess Peach
Skrevet

Det var noe sånt som 0,003 øre per korrektur, var det ikke? Lang vei til milliarden, gitt! ;)

Nåh, jeg tror ikke keinstein har så mye han skulle sagt i dette spørsmålet. Skulle nok forhandlet meg til en bedre pris, ja. 10 kr pr. ord, kanskje? *gnir seg i hendene*

Skrevet

Utrolig at ikke en gang rettskrivningsordboka får det riktig!

Hvordan skal det gå med det norske språket?

Caloni Makaroni
Skrevet

Utrolig at ikke en gang rettskrivningsordboka får det riktig!

Hvordan skal det gå med det norske språket?

Jepp. Nesten så man skulle tro det var en parodi. Men jeg sjekket min nå, som er den nyeste (?) utgaven, og der står det rett. Den jeg kikket på tidligere i dag var antakelig en ganske gammel utgave. Men likevel!

Det er veldig mange fremmede ordbøker ute og går også (altså Fremmed Ordbok). Helst med Store Forbokstaver Til Hvert Nye Ord. Da ser det så mye penere ut ;)

Skrevet

Jepp. Nesten så man skulle tro det var en parodi. Men jeg sjekket min nå, som er den nyeste (?) utgaven, og der står det rett. Den jeg kikket på tidligere i dag var antakelig en ganske gammel utgave. Men likevel!

Det er veldig mange fremmede ordbøker ute og går også (altså Fremmed Ordbok). Helst med Store Forbokstaver Til Hvert Nye Ord. Da ser det så mye penere ut ;)

Ja Mye Penere :)

Skrevet

Spille idiot?

Ikke problem. Noen fjortisser lurer på hvorfor de ikke har normale onkler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...