Gå til innhold

Hvilken GPS bør jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg har skrevet innlegg om dette før,- men nå søker jeg igjen kloke DOL'eres råd om GPS (hovedsakelig for bil, men den kan jo også være grei å ha på innerlomma en sjelden gang). Jeg fikk blant annet råd om å kjøpe Garmin forrige gang jeg spurte, og kjøpte en Garmin Nüvi. Den fant imidlertid ikke veien jeg bor i, veien til skolen min, og ville ha meg til å kjøre mot enveiskjøringer i sentrum, så den leverte jeg tilbake (Elkjøps 30 dagers returrett).

Men jeg vil jo ha GPS fortsatt! TomTom (?) har jeg hørt at er dyr i forhold til hva man faktisk får. Andre GPS'er har jeg ikke hørt noe særlig om.

Jeg vurderer faktisk å kjøpe en Garmin igjen, og heller tåle at den ikke finner veien hjem uten videre (joda, jeg legger inn koordinatene) ;)

Men har dere noen andre tips? Det har kanskje kommet noen nye på markedet i det siste?

Skrevet

Får man ikke software-oppgraderinger (nedlastbart via nettet) til den GPS'en du har? Vet ikke om det er bra nok da. Men svigerfar har en GPS som jeg vet han har oppgradert software'n på.

Caloni Makaroni
Skrevet

Får man ikke software-oppgraderinger (nedlastbart via nettet) til den GPS'en du har? Vet ikke om det er bra nok da. Men svigerfar har en GPS som jeg vet han har oppgradert software'n på.

Jo, det finnes vel oppdateringer å laste ned, det er derfor jeg vurderer nüvi på nytt. Men jeg er fortsatt fornærma for at veien min ikke eksisterer i utgangspunktet :P Om ingen kommer med noen bedre forslag, så ender jeg vel opp med den (igjen).

Skrevet

Jo, det finnes vel oppdateringer å laste ned, det er derfor jeg vurderer nüvi på nytt. Men jeg er fortsatt fornærma for at veien min ikke eksisterer i utgangspunktet :P Om ingen kommer med noen bedre forslag, så ender jeg vel opp med den (igjen).

Veien vår eksisterer heller ikke. I alle fall ikke her den går nå, den har blitt lagt om en smule. Så svigerfar får ville protester når han ikke kjører inn 200 meter lenger bort i gata (inn noe som nå er blitt en kort blindvei).

Caloni Makaroni
Skrevet

Veien vår eksisterer heller ikke. I alle fall ikke her den går nå, den har blitt lagt om en smule. Så svigerfar får ville protester når han ikke kjører inn 200 meter lenger bort i gata (inn noe som nå er blitt en kort blindvei).

En rundkjøring som er veldig gammel finnes ikke hos Garmin, heller ikke Nidarosdomen. De har nok et visst forbedringspotensiale ;)

Skrevet

En rundkjøring som er veldig gammel finnes ikke hos Garmin, heller ikke Nidarosdomen. De har nok et visst forbedringspotensiale ;)

Finn ut hvilke kart de er basert på. Garmin kjøper nok kartene av firmaer som produserer kart, vil i alle fall tro det. Altså at de ikke er Garmins egne. Så spørs det da, om Garmin har kjøpt siste versjon av tilgjengelige kart.

Feilen hos oss er ikke rettet opp på andre kart heller, hvis man fx ser på gulesider.no og andre norske kart-nettsider. Så de har nok samme feilkilde.

Caloni Makaroni
Skrevet

Denne gir mye for penga.

http://tinyurl.com/2alttl

Takk for svar! Har du personlig erfaring med den?

Det var jo akkurat merket TomTom som ble nevnt som en GPS hvor man får mindre enn hva man betaler for, men mulig det bare var en spesiell modell, jeg husker ikke hva artikkelen gikk ut på.

Caloni Makaroni
Skrevet

Finn ut hvilke kart de er basert på. Garmin kjøper nok kartene av firmaer som produserer kart, vil i alle fall tro det. Altså at de ikke er Garmins egne. Så spørs det da, om Garmin har kjøpt siste versjon av tilgjengelige kart.

Feilen hos oss er ikke rettet opp på andre kart heller, hvis man fx ser på gulesider.no og andre norske kart-nettsider. Så de har nok samme feilkilde.

Min vei finnes overalt ellers ;) Men ja, får se hva jeg orker å gjøre av research. Morsk anbefaler en Tomtom, kanskje det blir den!

Skrevet

Takk for svar! Har du personlig erfaring med den?

Det var jo akkurat merket TomTom som ble nevnt som en GPS hvor man får mindre enn hva man betaler for, men mulig det bare var en spesiell modell, jeg husker ikke hva artikkelen gikk ut på.

Jo, Tomtom er ikke av de rimeligste, men de er jo gode, og akkurat denne er det lav pris på nå fordi modellen er på veg ut. Har kostet over 4000.- før.

Bilde hos Eljkøp er for øvrig feil. Det er denne modellen det egentlig er snakk om: http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=39684

Skrevet

Jo, Tomtom er ikke av de rimeligste, men de er jo gode, og akkurat denne er det lav pris på nå fordi modellen er på veg ut. Har kostet over 4000.- før.

Bilde hos Eljkøp er for øvrig feil. Det er denne modellen det egentlig er snakk om: http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=39684

http://pub.tv2.no/nettavisen/hjelperdeg/tester/bil/utstyr/article632413.ece

Den ble også "best i test" som bladet Motor hadde i fjor.

Skrevet

Jeg ville IKKE gått etter testene.

Jeg bruker min hundre ganger daglig siden jeg er servicesjåfør.

Og det er alt etter hvem som de beste kartene..

Jeg har en Pioneer, koster over 5000 og kartet er nesten helt ubrukelig i Stavanger/Sandnes.

Den sender meg på rundturer som er helt unødvendige..

Og oppdatering av kart er ikke klar før i september, og ikke minst kommer den til å koste flere tusen kroner! IKKE kjøp Pioneer! Kjøp noe det kommer regelmessig oppdaterte kart til hvis du er avhengig av det!

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg ville IKKE gått etter testene.

Jeg bruker min hundre ganger daglig siden jeg er servicesjåfør.

Og det er alt etter hvem som de beste kartene..

Jeg har en Pioneer, koster over 5000 og kartet er nesten helt ubrukelig i Stavanger/Sandnes.

Den sender meg på rundturer som er helt unødvendige..

Og oppdatering av kart er ikke klar før i september, og ikke minst kommer den til å koste flere tusen kroner! IKKE kjøp Pioneer! Kjøp noe det kommer regelmessig oppdaterte kart til hvis du er avhengig av det!

Ooops, sure penger! Pioner skal ikke kjøpes, jeg noterer meg det! Takk :)

Caloni Makaroni
Skrevet

Den var litt mer klumpete, ja. Tror nok jeg må ta meg en tur og se litt på dem, men greit å ha en viss anelse om hva jeg er ute etter før jeg drar og titter.

Takk for svar! :)

Skrevet

Spørs vel hva man kjøper..

Jeg er bud og AVHENGIG av GPS.

Kjøpte pioneer avic-s1 i november.

Den er helt okei, men det ufattelig mange gater den ikke finner.

Greit nok, Stavanger holder på å bygger, men alikevel.

Har kontaktet de, nytt kart kommer i september og det vil koster flere tusen kroner.

TRAGISK!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...