hvem er jeg egentlig? Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Hei. Jeg er gravid, og har i løpet av svangerskapet startet med lamictal. Jeg syns å ha lest en gang at du skrev at lamictal kunne brukes i graviditet, men at man ikke burde amme med lamictal. Stemmer dette, og hva er isåtfall grunnen? Da jeg spurte min lege om dette, sa han at å ta medisiner når en var gravid, og å ta mens man ammet gikk ut på det samme, og at det ikke var noe problem.. Vi vurderte lenge om jeg burde vente til svangerskapet var over med å starte på medisiner, men fant ut at sjangsene var store for at jeg ville bli "dårlig" igjen uten, så medisiner ville være det beste valget. Nå har jeg endelig kommet opp i 200mg lamictal, og vil nødig slutte eller bytte medisiner nå da fødsel begynner å nerme seg og jeg vil være best mulig rustet. Skal jeg bare lavær og amme da? Håper på svar, og på forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264346-nhd-lamictal-og-amming/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mihra Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Hei! Jeg ver ikke NHD, men jeg har erfaring med akkurat det du spør om. Jeg brukte Lamictal gjennom hele svangerskapet. Dosen måtte reguleres flere ganger fordi behovet endres etterhvert som du blir større. Jeg har fått klart lys til å bruke Lamictal også under amming. Dette både fra psykiater og nevrolog. Vær klar over at serumkonsentrasjonen vil stige dramatisk rett etter fødselen, og at det derfor kan være lurt å kutte i dosen umiddelbart etter. Jeg brukte 200mg og hoppet ned til 50. Så har jeg trappet opp etter behov. Har klart meg med 100mg. På denne måten er det minst mulig for passerer over til barnet, samtidig holder jeg meg frisk. Når det gjelder dette med å kutte i medisin etter fødsel var det ingen som hadde tenkt tanken før jeg spurte. Jeg måtte derfor ta ansvaret for det selv. NHD var enig med meg i tanken og du finner sikkert det svaret hvis du søker på avansert medisinspørsmål NHD (tror det var det jeg skrev, har ikke sjekket det). Fori serumkonsentrasjonen øker så plutselig kan du få masse bivirkninger hvis du ikke kutter ned. Det bli som om du bruker 100 og trapper opp til 200 i ett stort hopp. Håper du finner ut av det! Min erfaring er at de fleste leger ikke så mye å stole på når det gjelder såpass spesielle situasjoner som du nevner nå. Du får forske videre selv, og kanskje fikk du noe ut av mine erfaringer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264346-nhd-lamictal-og-amming/#findComment-2123096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvem er jeg egentlig? Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 Hei! Jeg ver ikke NHD, men jeg har erfaring med akkurat det du spør om. Jeg brukte Lamictal gjennom hele svangerskapet. Dosen måtte reguleres flere ganger fordi behovet endres etterhvert som du blir større. Jeg har fått klart lys til å bruke Lamictal også under amming. Dette både fra psykiater og nevrolog. Vær klar over at serumkonsentrasjonen vil stige dramatisk rett etter fødselen, og at det derfor kan være lurt å kutte i dosen umiddelbart etter. Jeg brukte 200mg og hoppet ned til 50. Så har jeg trappet opp etter behov. Har klart meg med 100mg. På denne måten er det minst mulig for passerer over til barnet, samtidig holder jeg meg frisk. Når det gjelder dette med å kutte i medisin etter fødsel var det ingen som hadde tenkt tanken før jeg spurte. Jeg måtte derfor ta ansvaret for det selv. NHD var enig med meg i tanken og du finner sikkert det svaret hvis du søker på avansert medisinspørsmål NHD (tror det var det jeg skrev, har ikke sjekket det). Fori serumkonsentrasjonen øker så plutselig kan du få masse bivirkninger hvis du ikke kutter ned. Det bli som om du bruker 100 og trapper opp til 200 i ett stort hopp. Håper du finner ut av det! Min erfaring er at de fleste leger ikke så mye å stole på når det gjelder såpass spesielle situasjoner som du nevner nå. Du får forske videre selv, og kanskje fikk du noe ut av mine erfaringer? Tusen takk for svar. Jeg tror jeg skal snakke med legen min om dette, og kanskje det er mulig at en lege kan komme til meg på sykehuset og ta serumsmåling etter fødselen. Jeg ble så deprimert sist rett etter fødsel, var da umedisinert, og er så redd for at det skal skje igjen nå når jeg endelig er på rett vei. Takk igjen :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264346-nhd-lamictal-og-amming/#findComment-2123197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mihra Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Tusen takk for svar. Jeg tror jeg skal snakke med legen min om dette, og kanskje det er mulig at en lege kan komme til meg på sykehuset og ta serumsmåling etter fødselen. Jeg ble så deprimert sist rett etter fødsel, var da umedisinert, og er så redd for at det skal skje igjen nå når jeg endelig er på rett vei. Takk igjen :-) Jeg brukte ikke medisiner når min første ble født, og jeg ble også kjempedårlig. Hele barselsperioden var ett mareritt. Denne gangen har alt gått på skinner. Jeg har ikke vært antydning til deprimert, og jeg har endelig fått oppleve det andre opplever når de får barn. Jeg tror nok det går bra for deg også jeg! Det er sikkert ikke noe problem at de tar en blodprøve av deg rett før du reiser hjem fra barsel. Planlegg det ordentlig sånn at alt blir husket. Gratulerer med knøtt i magen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264346-nhd-lamictal-og-amming/#findComment-2123846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.