Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en mann på 46 år. Mitt kolesterol nivå har øket fra 7 ved måling sist sommer til 8 ved en måling nå. Jeg har så vidt jeg vet ikke gjort noen forandring i livsførsel som skulle tilsi en økning av nivået. Jeg spiser vanlig sunn kost, trimmer to ganger i uka og er ellers aktiv i mitt daglige arbeid. Tar noen glass rødvin og 2-3 øl i løpet av uka. Kolesterol nivået har også ved tidligere målinger for noen år siden vært oppe i vel 8. Har hørt at hypocol kan redusere nivået betraktelig og lurer på om dere kan anbefale å prøve det i mitt tilfelle eller om det er andre ting dere anbefaler?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264391-hypocol-og-kolesterol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kolesterolnivået øker normalt med alderen, men en økning på 1 mmol/l i løpet av et halvt år kan også skyldes målevariasjon fra laboratoriet som normalt sett er opptil 5 %. Hypochol er laget av rød ris gjær ekstrakt som er en endel av kinesisk urtemedisin/kokekunst. Det inneholder et naturlig statin kalt lovostatin og senker kolestarolet med opptil 20 % i følge noen studier. I tillegg kan man bruke vita produkter (margarin og olje) som inneholder plantesteroler som også reduserer kolesterolet kanskje 10 %. Hvitløk har også en gunstig effekt på blodets fettprofil og flere studier viser en kolesterolsenkende effekt på ca 5 %. Like viktig som totalkolesterol er balansen mellom ulike kolesteroltyper (LDL/HDL) og fettstoffer (triglyserider) i blodet. Det er gunstig å ha så høyt HDL som mulig og lave triglyserider. Kolesterolnivået i middelhavsland er ikke spesielt lavt, men de har likevel lite hjertesykdom, som skyldes en gunstig fettprofil totalt sett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...