donald007 Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Hei! Jeg er en mann på 46 år. Mitt kolesterol nivå har øket fra 7 ved måling sist sommer til 8 ved en måling nå. Jeg har så vidt jeg vet ikke gjort noen forandring i livsførsel som skulle tilsi en økning av nivået. Jeg spiser vanlig sunn kost, trimmer to ganger i uka og er ellers aktiv i mitt daglige arbeid. Tar noen glass rødvin og 2-3 øl i løpet av uka. Kolesterol nivået har også ved tidligere målinger for noen år siden vært oppe i vel 8. Har hørt at hypocol kan redusere nivået betraktelig og lurer på om dere kan anbefale å prøve det i mitt tilfelle eller om det er andre ting dere anbefaler? På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264391-hypocol-og-kolesterol/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Kolesterolnivået øker normalt med alderen, men en økning på 1 mmol/l i løpet av et halvt år kan også skyldes målevariasjon fra laboratoriet som normalt sett er opptil 5 %. Hypochol er laget av rød ris gjær ekstrakt som er en endel av kinesisk urtemedisin/kokekunst. Det inneholder et naturlig statin kalt lovostatin og senker kolestarolet med opptil 20 % i følge noen studier. I tillegg kan man bruke vita produkter (margarin og olje) som inneholder plantesteroler som også reduserer kolesterolet kanskje 10 %. Hvitløk har også en gunstig effekt på blodets fettprofil og flere studier viser en kolesterolsenkende effekt på ca 5 %. Like viktig som totalkolesterol er balansen mellom ulike kolesteroltyper (LDL/HDL) og fettstoffer (triglyserider) i blodet. Det er gunstig å ha så høyt HDL som mulig og lave triglyserider. Kolesterolnivået i middelhavsland er ikke spesielt lavt, men de har likevel lite hjertesykdom, som skyldes en gunstig fettprofil totalt sett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264391-hypocol-og-kolesterol/#findComment-2126640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.