Gå til innhold

Hvilken muskel er størst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Hvilken muskel er den største?" spurte syvåringen meg her en dag.

Og jeg ble jammen litt svar skyldig. Jeg mente at livmoren er den sterkeste muskelen, men mannen min mente at bakre lårmuskel var størst. Og syvåringen, han hadde hørt på barne-tv at rompemuskelen er den største.

Hva er rett?

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

16

• flisa

3

• Speak

3

• meg__123!

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Eg trur rumpa er den største muskelen. Meiner å ha lese det ein eller annan plass :-)

Skrevet

Den sterkeste er tunga.

Den største er setemuskelen, eller burde normalt være det? Om de er trent. På ryggen sitter visst de største i utstrekning. I leggen sitter vel den/de mest avanserte.

Skrevet

Og så mente jeg at etter livmoren, kommer de store ryggmusklene. Altså for menn, er ryggmuskelen størst.

Men jeg tar visst feil....

Gjest grey fan
Skrevet

Rompa tror jeg også. Livmoren er vel ingen muskel? Eller?

Annonse

Skrevet
  meg__123! skrev (På 31.1.2007 den 13.39):

rumpemuskelen er den største..

Men hvis du regner med livmora da - er ikke den sterkere i en fødsel enn rompa er?

Skrevet
  prust skrev (På 31.1.2007 den 13.40):

Men hvis du regner med livmora da - er ikke den sterkere i en fødsel enn rompa er?

tror ikke livmora er en muskel..

Skrevet
  grey fan skrev (På 31.1.2007 den 13.40):

Rompa tror jeg også. Livmoren er vel ingen muskel? Eller?

Jo....livmora er vel en mueskel vel - med en baby inni av og til!

Nei, nå ble jeg litt usikker her. Livmora trekker seg jo sammen både før fødsel og da særlig under fødselen, og da må det jo være muskler?

Skrevet
  meg__123! skrev (På 31.1.2007 den 13.39):

rumpemuskelen er den største..

Jeg har to heldigvis.

:-)

Gjest grey fan
Skrevet
  prust skrev (På 31.1.2007 den 13.41):

Jo....livmora er vel en mueskel vel - med en baby inni av og til!

Nei, nå ble jeg litt usikker her. Livmora trekker seg jo sammen både før fødsel og da særlig under fødselen, og da må det jo være muskler?

Tror den sammetrekningen er litt annen enn muskel, men jeg vet ikke. Man presser jo, men da med andre muskler, ikke livmora.

Skrevet
  keinstein skrev (På 31.1.2007 den 13.42):

Jeg har to heldigvis.

:-)

:)

Skrevet
  Dirflos79 skrev (På 31.1.2007 den 13.37):

Eg trur rumpa er den største muskelen. Meiner å ha lese det ein eller annan plass :-)

Jeg mener at ei som sykler forbi her har en diger en som hun prøver å kvitte seg med.

Annonse

Skrevet
  prust skrev (På 31.1.2007 den 13.40):

livmora er et organ -ingen muskel.

Skrevet

Jeg trodde det var rumpemuskelen som var den største og den muskelen som går fra ryggen og til foten som er den lengste.

Gjest annlovinda
Skrevet

Rompemuskelen er den største.

Det lærte jeg når vi leste 'Kroppen-boka' til gutten min på 5 år.

Så da lærte jeg noe nytt. :)

Skrevet

Den firehodet knestrekker (quadriceps femoris) er den største muskel i kroppen og består av fire muskler; den rette lårmuskel (rectus femoris), den ytre brede lårmuskel (vastus lateralis), den indre brede lårmuskel (vastus medialis) og midtre brede lårmuskel (vastus intermedius). Alle hodene er festet på skinnebeinet (tibia). Rectus femoris springer ut fra tarmbensknuten og en er to-leddsmuskel. Den bøyer i hofteleddet og strekker i kneleddet. De tre andre musklene springer ut fra lårbeinet og er rene knestrekkere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...