Gå til innhold

Omgangssyke og smitte.

Anbefalte innlegg

hare1365380455
Skrevet

Er det slik at når man har hatt omgangssyke så slipper man å få det igjen rett etterpå selv om man blir utsatt for smitte?

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

20

• hare1365380455

12

• Katt-ja

4

• meg__123!

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tror man bare får omgangssyke en gang "om gangen" ja.

hare1365380455
Skrevet

Godt. Jeg ble syk etter minsten, og jeg vil ikke at hun får det igjen! :)

Skrevet

Det kommer an på om smittestoffene er de samme.

Skrevet

Ja, spesielt hvis det er virus. Men det finnes et par hundre ulike dessverre.

I utlandet finnes bakteriestammer vi ikke er vant til også, og de kan komme med og grise til her hjemme og gjøre mange syke.

Vi er ikke flinke til å vaske hender, og det er synd for mange.

Skrevet

Teorien er at hvis du er sammen med mennesker i risikogrupper, dvs f eks har med mange barn eller fremmede å gjøre og ikke har tilstrekkelig hygiene, så kan de smitte hverandre med flere virus etter hverandre. Snørrete og uhygieniske folk kan smitte seg selv og andre så de går og snufser og med magesyke i månedsvis med virus etter virus. I teorien.

hare1365380455
Skrevet

Ja, spesielt hvis det er virus. Men det finnes et par hundre ulike dessverre.

I utlandet finnes bakteriestammer vi ikke er vant til også, og de kan komme med og grise til her hjemme og gjøre mange syke.

Vi er ikke flinke til å vaske hender, og det er synd for mange.

Vet du om håndvask er like effektivt som håndsprit forresten?

hare1365380455
Skrevet

Teorien er at hvis du er sammen med mennesker i risikogrupper, dvs f eks har med mange barn eller fremmede å gjøre og ikke har tilstrekkelig hygiene, så kan de smitte hverandre med flere virus etter hverandre. Snørrete og uhygieniske folk kan smitte seg selv og andre så de går og snufser og med magesyke i månedsvis med virus etter virus. I teorien.

Vi er ikke så uhygieniske heldigvis..;)

Skrevet

Vet du om håndvask er like effektivt som håndsprit forresten?

Det meste sitter under neglene. Varmt vann, skrubb, negelrens og sterk såpe er det beste. Og sprit til slutt kanskje?

Gummihansker hindrer smittestoffer å komme ut/inn under negler.

hare1365380455
Skrevet

Det meste sitter under neglene. Varmt vann, skrubb, negelrens og sterk såpe er det beste. Og sprit til slutt kanskje?

Gummihansker hindrer smittestoffer å komme ut/inn under negler.

Jeg har engangshansker hjemme, for jeg er nok litt hysterisk når ungene har vært uheldige med oppkast. På jobb (helsesektoren) bruker vi mye håndsprit (jeg har alltid en i lommen da), og det føler jeg hører med.

Skrevet

Vi er ikke så uhygieniske heldigvis..;)

"Vi" dvs Ola og Kari, er skrekkelig grisete. Det kan vi se på pengesedler og dørhåndtak f eks. På dørhåndtaket på innsiden av dodører kan man fort se om folk vasker seg. Trolig bare hver 5. gjør det, de andre lyver.

En kollega sier bl a han har sittet ved siden av doen og hørt folk trekke ned, for så å gå rett ut. bare hver 4-5. vasker seg når ingen ser. Damer er ikke noe bedre.

hare1365380455
Skrevet

"Vi" dvs Ola og Kari, er skrekkelig grisete. Det kan vi se på pengesedler og dørhåndtak f eks. På dørhåndtaket på innsiden av dodører kan man fort se om folk vasker seg. Trolig bare hver 5. gjør det, de andre lyver.

En kollega sier bl a han har sittet ved siden av doen og hørt folk trekke ned, for så å gå rett ut. bare hver 4-5. vasker seg når ingen ser. Damer er ikke noe bedre.

Nå blir jeg nesten mer hysterisk her... :S Fysj altså.

Jeg husker forresten en tråd her en gang der noen sa de ikke alltid vasket hendene etter å ha vært på do. Usj!

Skrevet

Jeg har engangshansker hjemme, for jeg er nok litt hysterisk når ungene har vært uheldige med oppkast. På jobb (helsesektoren) bruker vi mye håndsprit (jeg har alltid en i lommen da), og det føler jeg hører med.

Håndspriten på spray er greit når det haster og der det ikke er tid og varmt vann. Vannet må nemlig være ganske varmt for at det skal virke.

Skrevet

Nå blir jeg nesten mer hysterisk her... :S Fysj altså.

Jeg husker forresten en tråd her en gang der noen sa de ikke alltid vasket hendene etter å ha vært på do. Usj!

"Folk" vasker seg når noen ser, derfor oppstår illusjonen at mange fler vasker seg enn de gjør i

i "RL". Spør du 100 studenter, så sier 90% at de vasker seg hver gang, under kontrollerte forhold når de tror seg ikke sett, så er det bare hver 5.

Jeg vasker meg 4-5 ganger om dagen, og alltid når jeg kommer inn utenfra. Vasker alltid hender før jeg gjør noe i ansiktet nær munn og nese, f eks pusser tenner, eller med mat. Tannbørsten får en tur i resten av det kokende tevannet hver dag.

Skrevet

Har nå alltid hørt at det er mennene som er de store synderne her, da... Kanskje fordi de er vant med å kunne tisse hvorsomhelst,- f.eks. i skogen, veikanten osv. og der har de jo ikke vask,- så da blir det ikke fast rutine?

Dette er et tema jeg egentlig ikke vil tenke på... Velger å tro at de jeg kjenner, vasker seg ;-) Lever da i et dannet miljø :)

Gjest Renslig
Skrevet

Æææsj! En gammel angst for offentlige toalett våkner nesten her. Takk for opplysningen. Skjønner ikke at folk kan være så grisete.

Skrevet

"Folk" vasker seg når noen ser, derfor oppstår illusjonen at mange fler vasker seg enn de gjør i

i "RL". Spør du 100 studenter, så sier 90% at de vasker seg hver gang, under kontrollerte forhold når de tror seg ikke sett, så er det bare hver 5.

Jeg vasker meg 4-5 ganger om dagen, og alltid når jeg kommer inn utenfra. Vasker alltid hender før jeg gjør noe i ansiktet nær munn og nese, f eks pusser tenner, eller med mat. Tannbørsten får en tur i resten av det kokende tevannet hver dag.

Duverden,- dette var vel litt i overkant ;-) Pass deg så du ikke tipper over...

Dessuten,- _litt_ bakterier er bra, det danner antistoffer, det.

Gjest Renslig
Skrevet

Det blir vel mye mer enn fire - fem håndvaskinger pr dag? Hvis du regner med etter hvert toalettbesøk og håndvask før hvert måltid? :)

hare1365380455
Skrevet

Håndspriten på spray er greit når det haster og der det ikke er tid og varmt vann. Vannet må nemlig være ganske varmt for at det skal virke.

Den har jeg ikke hørt om. Vi har noe som ligner en gelé som vi gnir i hendene.

Skrevet

Æææsj! En gammel angst for offentlige toalett våkner nesten her. Takk for opplysningen. Skjønner ikke at folk kan være så grisete.

Se opp for pengesedler og mynter, telefoner, dørhåndtak og toaletter.

Det kan spare deg for mye.

Tettpakka offentlige transportmidler er "farlig", særlig fly. Har du lurt på hvorfor du "alltid" blir syk rett etter en reise? Det er ikke "luftforandringen", kulde eller varme, men smitte i lufta på flyet som går rundt og rundt. En syk kan smitte hundrevis.

Den verste smittesprederen jeg vet om er "Grise-Antonio" på Kanariøyene og tar alle gjestene i hånda og klemmer alle damene. Han er virkelig en gris selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...