Gå til innhold

Familietragedie

Anbefalte innlegg

Gjest Flystripa
Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=181072

Hvorfor må man dra med seg både ektefelle/samboer og unger (antar at det ikke er utenforstående som er gjerningsmann), når man ikke takler livet? Jeg blir helt forferdet hver gang slikt skjer. For en tragedie.

*på gråten*

Skrevet

Fryktelig. Leste det akkurat, og grøsser nedover ryggen.

De stakkars uskyldige ungene, og samboeren. Fælt!

Skrevet

Journalistene må slutte å pakke inn slike hendelser i ordene "familietragedie" og kalle dem det de er: Drap på kvinner og barn! Regner med at dette er en etnisk norsk familie, ellers ville vel overskriften vært "æresdrap". Men når norske menn går amok med hagla, DA heter det "familietragedie".

Og nei, jeg vet selvsagt ikke at det er far som har drept resten av familien i dette tilfelle. Men jeg er villig til å vedde nokså mye på at det ikke er mor som har gått amok........

Skrevet

Tragisk!

Hva får mennesker til å gjennomføre noe sånt?

(vondt i magen)

Gjest Tacomix
Skrevet

Jeg leste det også. Det er så mye fælt som skjer for tiden. Denne var helt grusom!

Skrevet

Journalistene må slutte å pakke inn slike hendelser i ordene "familietragedie" og kalle dem det de er: Drap på kvinner og barn! Regner med at dette er en etnisk norsk familie, ellers ville vel overskriften vært "æresdrap". Men når norske menn går amok med hagla, DA heter det "familietragedie".

Og nei, jeg vet selvsagt ikke at det er far som har drept resten av familien i dette tilfelle. Men jeg er villig til å vedde nokså mye på at det ikke er mor som har gått amok........

Det er fordi det oftes er snakk om æresdrap når det gjelder ikke etnisk norske familier det.. Har vært drapssaker som har blitt omtalt som "familietragedie" også når det ikke gjelder etnisk norske. Når sånt skjer i norske familier er det oftes pga. samlivsbrudd eller sjalusi.

Men tragisk er det nå uansett hvor man kommer fra.. :( Stakkars resten av familien.

Skrevet

Det er fordi det oftes er snakk om æresdrap når det gjelder ikke etnisk norske familier det.. Har vært drapssaker som har blitt omtalt som "familietragedie" også når det ikke gjelder etnisk norske. Når sånt skjer i norske familier er det oftes pga. samlivsbrudd eller sjalusi.

Men tragisk er det nå uansett hvor man kommer fra.. :( Stakkars resten av familien.

Hva er æresdrap da? Skjer ikke det også som oftes i forbindelse med samlivsbrudd og sjalusi? Hva er forskjellen i at en etnisk norsk mann og en med innvandrerbakgrunn opplever å miste ansikt ved en skilsmisse, og dreper kone og ev barn? Hvorfor skal en bruke ulike begreper om noe som egentlig handler om det samme?

Det jeg mener er at en ved å omtale slike saker som "familietragedier" bruker en retorikk som tilslører hva dette egentlig handler om!

Skrevet

Det jeg forbinder med begrepet æresdrap, er at drapsmannen ikke tar livet av seg selv, men mener seg berettiget til å straffe den han dreper. Og at drapet gir status blant de fundamentalistiske.

Skrevet

Hva er æresdrap da? Skjer ikke det også som oftes i forbindelse med samlivsbrudd og sjalusi? Hva er forskjellen i at en etnisk norsk mann og en med innvandrerbakgrunn opplever å miste ansikt ved en skilsmisse, og dreper kone og ev barn? Hvorfor skal en bruke ulike begreper om noe som egentlig handler om det samme?

Det jeg mener er at en ved å omtale slike saker som "familietragedier" bruker en retorikk som tilslører hva dette egentlig handler om!

Enig med deg.

Skrevet

Enten den optimale egoist, eller en som vil spare de døde for sorgen?

Uvitenheten etterlater et "hull" som aldri lukker seg for de som blir etterlatt og alle andre som kommer i berøring med det.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det jeg forbinder med begrepet æresdrap, er at drapsmannen ikke tar livet av seg selv, men mener seg berettiget til å straffe den han dreper. Og at drapet gir status blant de fundamentalistiske.

Helt enig med deg!

Skrevet

Hvis du tar det litt videre, så er det en hel families ære det dreier seg om. Når kvinner f eks ikke adlyder familiens valg av partner, så vil familien planlegge drapet sammen og en av dem utsees til bøddel.

Det er et ekte æresdrap slik jeg ser det.

Affektdrap er noe annet, og det er nok det vi ser i den pågående saken.

Skrevet

Æresdrap innebærer vel at man har krenket familiens ære slik at familien risikerer å bli utstøtt fra sumfunnet. Da er eneste måte å få innpass på igjen å drepe "synderen".

Skrevet

Hvis du tar det litt videre, så er det en hel families ære det dreier seg om. Når kvinner f eks ikke adlyder familiens valg av partner, så vil familien planlegge drapet sammen og en av dem utsees til bøddel.

Det er et ekte æresdrap slik jeg ser det.

Affektdrap er noe annet, og det er nok det vi ser i den pågående saken.

Ja, så jeg synes det blir litt lettvint å si at det ofte er det samme som ligger bak, men at hvis hudfargen er mørk, er det æresdrap, ellers familietragedie.

Skrevet

Ja, så jeg synes det blir litt lettvint å si at det ofte er det samme som ligger bak, men at hvis hudfargen er mørk, er det æresdrap, ellers familietragedie.

Det jeg oftest ser som irriterer meg er at mordlystne svin argumenterer ved å vise til affektdrap som begås i Norge, og sammenligne dem med drap begått av grådige, kontrollerende, iskaldt beregnende undertrykkere. Det er en hån mot moderne menneskers intelligens.

Skrevet

Helt grusomt. Kaldt overlegg, eller syk på sinnet? Det verste er at det virker som om det blir mer og mer av det. Stakkars barn de siste minuttene de levde.

Grusomt, grusomt, grusomt.

Gjest jussebasse jom
Skrevet

Kanskje man ikke skal legge så mye i ordet familietragedie ?

Det er jo et oppsummerende ord som etter bruk i media har fått et visst meningsinnhold som folk lett gjenkjenner. Man får sagt mye ved å bruke begrepet, altså at det ikke er utenforstående gjerningspersoner, og at ofrene er i familie etc. , men uten å si noe om motiver osv, noe begrepet "æresdrap" gjør. Motiver har man ikke oversikt over så tidlig i saken.

Gjest sønsdagsbarn
Skrevet

Den typiske historien er at kona truer med å gå fra mannen, og han hevner seg med å ta livet av alle. Tar alle med seg ettersom han vet han ikke greier å leve uten henne og barna.

"Vil du ikke ha meg, skal heller ingen annen få deg-regla"

Jeg sier ikke det er det som har skjedd her, vi vet ingenting foreløpig. Det forhindrer ikka at man gjør sine tanker.

Vi så det i klovnesaken (han som jobbet som klovn), og vi har sett det i mange andre saker.

Skrevet

Alltid trist med familietragedie. Vi hadde et tilfelle litt lengre nord (Sunnhordland) for noen få år siden. Far, mor og to batn ble funnet døde i huset. I det tilfelle kom politiet til den konklusjon at faren hadde drept de andre før han skjøt seg selv. Eldstejenta, som bodde på hybel i Haugesund, sitter igjen med tusen spørsmål. Jeg så i et nylig intervju med henne at hun hadde tilgitt faren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...