Gå til innhold

TV-lisens

Gjest betaler helst ikke

Anbefalte innlegg

Gjest betaler helst ikke
Skrevet

Hvorfor er folk så stressa over tv-lisensen for tiden? HVa med de som ikke betaler? Kanskje lurt å sende dem en mail og si vi nå bruker kabelen i veggen etter nyttår? Trengte ikke betale før, siden vi hadde nett-tv eller noe. Mannen som styrer med det, bare jeg får se tv så spiller det ingen rolle for meg hvor det kommer fra. Men har svært lite lyst til å betale.

Skrevet

Lever en gammel TV hos en TV-forhandler, få en kvittering for innleveringen. Send den til lisenskontoret.

Når kontrolløren kommer, si at du har lånt en TV, skal levere den tilbake i morgen. Du har ingen plikt til å legitimere deg eller svare på hvem som eier TVen. Du har lov å se TV i 13 dager før du må betale TV-skatt. Da kan du i teorien bytte med naboen hver 13. dag, og TVene eies av en tredje ukjent.

Gjest Betaler heller ikke
Skrevet

Det eneste du må gjøre er å skrive et brev til NRK der du bedyrer at Tvn er ødelagt/solgt, at det absolutt ikke finnes en brukbar tv i huset, og du slipper dermed å betale f.o.m. førstkommende høst.Den regningen som kommer nå, slipper du ikke unna.

Skrevet

Jeg antar det er vi lovlydige som må betale lisensen for de som sniker seg unna...

Gjest jussebasse jom
Skrevet

Utrolig smålige folk som ikke betaler tv lisens. Keinsteins "oppskrift" koster tid, bryderi, mas og bekymringer, så da er det vel like greit å betale

Skrevet

Utrolig smålige folk som ikke betaler tv lisens. Keinsteins "oppskrift" koster tid, bryderi, mas og bekymringer, så da er det vel like greit å betale

Moralen er at når prisen blir for høy, så finner vi mennesker utveier.

I dette landet finnes tusenvis som må velge mellom TV-lisens eller ny TV. De har ikke lenger råd til begge.

Gjest jussebasse jom
Skrevet

Moralen er at når prisen blir for høy, så finner vi mennesker utveier.

I dette landet finnes tusenvis som må velge mellom TV-lisens eller ny TV. De har ikke lenger råd til begge.

Et paradoks m.a.o.

Da kan de la være å ha TV.

Skrevet

Et paradoks m.a.o.

Da kan de la være å ha TV.

Bare de som har råd skal få tilgang til samfunnets sentrale kilde til informasjon? De fattige skal pelle seg vekk?

Gjest jussebasse jom
Skrevet

Bare de som har råd skal få tilgang til samfunnets sentrale kilde til informasjon? De fattige skal pelle seg vekk?

Det argumentet kunne i så fall brukes på alt av goder og verdier i samfunnet, som man "må" ha etter dagens sosiale velferds standard, men ikke har råd til. Telefon, PC,avisabonnement osv.

Å ikke betale er en form for tyveri fra det offentlige, alle andre skal betale, bare ikke jeg.

Samme som å snyte på skatten.

Skrevet

Det argumentet kunne i så fall brukes på alt av goder og verdier i samfunnet, som man "må" ha etter dagens sosiale velferds standard, men ikke har råd til. Telefon, PC,avisabonnement osv.

Å ikke betale er en form for tyveri fra det offentlige, alle andre skal betale, bare ikke jeg.

Samme som å snyte på skatten.

Faktum er at en enslig som tjener 10 tusen i mnd, betaler 2600 kr i skatt hvis de ikke har fradrag. Med 5 tusen i husleie har de 2400 kr igjen, mindre enn de får på sosialen. Månedskort koster 1000 kr for å komme seg på jobb, da er det 1400 kr igjen. 500 i strøm, 200 til telefon...

Da KAN man skylde på boligprisene, men hvordan skal dette mennesket gjøre noe med det?

Så kommer dette mennesket i banken, og får beskjed at h*n ikke får lån fordi h*n ikke har inntekt nok.

Naboen har et barn og har ikke mer igjen, og ingen jobb. Hun får ikke jobb uten barnehageplass, og får ikke plass uten jobb.

Det er sånne som "snyter" på TV-lisens.

Skrevet

Betalinga går til nrk, og jeg med en tvlisens på 2000,- i året per tv kan jeg ikke fatte og begripe hvor nrk's økonomer og markedsundersøkere har tatt sine utdanninger for maken til elendig programtilbud skal man lete lenge etter! Skulle egentlig rapportert inn en "ødelagt tv" før denne lisensen, men glemte det helt. Tar det til neste.

Gjest jussebasse jom
Skrevet

Faktum er at en enslig som tjener 10 tusen i mnd, betaler 2600 kr i skatt hvis de ikke har fradrag. Med 5 tusen i husleie har de 2400 kr igjen, mindre enn de får på sosialen. Månedskort koster 1000 kr for å komme seg på jobb, da er det 1400 kr igjen. 500 i strøm, 200 til telefon...

Da KAN man skylde på boligprisene, men hvordan skal dette mennesket gjøre noe med det?

Så kommer dette mennesket i banken, og får beskjed at h*n ikke får lån fordi h*n ikke har inntekt nok.

Naboen har et barn og har ikke mer igjen, og ingen jobb. Hun får ikke jobb uten barnehageplass, og får ikke plass uten jobb.

Joda, det er sikkert noen slike.Og sånne rørende enkelttilfeller er ikke egnet til å bli moralsk opprørt over heller.

Men tror nok det er mange som unnlater å betale og lurer seg unna med rare TV-arrangementer og løgner for å spare de usle tusenlappene, fordi man tross alt har annet å bruke penga på.

Skrevet

Å, det er ikke bare sånne som ikke vil betale, du. Tror like ofte det er dem som har god råd som ikke betaler.

Skrevet

Joda, det er sikkert noen slike.Og sånne rørende enkelttilfeller er ikke egnet til å bli moralsk opprørt over heller.

Men tror nok det er mange som unnlater å betale og lurer seg unna med rare TV-arrangementer og løgner for å spare de usle tusenlappene, fordi man tross alt har annet å bruke penga på.

Vi må da finne på en annen ordning. Ikke flere trusler, ellers går vi over i en politi- og formynderstat.

Høye fartsbøter førte til at noen fant det lønnsomt å lage en forsikringsordning, mens andre fant det tjenlig å bli kriminelle ved ikke å vedta forelegg og heller skape arbeid for politiet.

Andre gidder ikke lenger søke om bygningsendringer, da det er for dyrt.

Andre begynner å storsmugle etter at dagpengeordningen ble vesentlig dårligere, og NAV blir stadig hissigere i trusler og overvåking. Sammen med høye tobakk og spritpriser, så nærmer vi oss 50% smuglervarer.

Skrevet

Å, det er ikke bare sånne som ikke vil betale, du. Tror like ofte det er dem som har god råd som ikke betaler.

Det er nok slik også, men vi kan ikke ta alle over en kam her.

Nøden lærer... osv.

Kan vi klandre noen når de i praksis ikke har noe valg? Når samfunnet selv presser dem opp i en krok?

Skrevet

En venn i NSB sier at folk tar toget til utlandet, da de ikke har råd til å skaffe pass. Nå må man ha pass på fly.

Skrevet

Det er nok slik også, men vi kan ikke ta alle over en kam her.

Nøden lærer... osv.

Kan vi klandre noen når de i praksis ikke har noe valg? Når samfunnet selv presser dem opp i en krok?

"Kan vi klandre noen når de i praksis ikke har noe valg? Når samfunnet selv presser dem opp i en krok?"

Nå synes jeg du ble veldig dramatisk :)

Tror de aller fleste som ikke betaler lisensen, fint kunne betalt, men de gidder ikke betale noe de ikke blir direkte tvunget til.

Det finnes helt sikkert noen som virkelig ikke har råd, men jeg tror ikke de dominerer.

Skrevet

"Kan vi klandre noen når de i praksis ikke har noe valg? Når samfunnet selv presser dem opp i en krok?"

Nå synes jeg du ble veldig dramatisk :)

Tror de aller fleste som ikke betaler lisensen, fint kunne betalt, men de gidder ikke betale noe de ikke blir direkte tvunget til.

Det finnes helt sikkert noen som virkelig ikke har råd, men jeg tror ikke de dominerer.

Ok :-)

Du har 2000 kr. Ikke mer.

Kjøper du billig TV, betaler lisens, reiser til mora di i Alta, kjøper telefon, brukt PC eller betaler lisens?

Skrevet

Ok :-)

Du har 2000 kr. Ikke mer.

Kjøper du billig TV, betaler lisens, reiser til mora di i Alta, kjøper telefon, brukt PC eller betaler lisens?

"Kjøper du billig TV, betaler lisens, reiser til mora di i Alta, kjøper telefon, brukt PC eller betaler lisens?"

Hmm. Jeg skjønte ikke helt den. Hørte den første lisensen sammen med den billige tv'en?

Som sagt,- det finnes jo mange som sliter økonomisk. Det er ikke dem jeg snakker om.

Men jeg tror også det er mange som ikke sliter (eller ikke burde slitt) som ikke vil betale.

Og så er det mange som mener at de har dårlig råd,- som bare bruker litt for mange penger.

Skrevet

"Kjøper du billig TV, betaler lisens, reiser til mora di i Alta, kjøper telefon, brukt PC eller betaler lisens?"

Hmm. Jeg skjønte ikke helt den. Hørte den første lisensen sammen med den billige tv'en?

Som sagt,- det finnes jo mange som sliter økonomisk. Det er ikke dem jeg snakker om.

Men jeg tror også det er mange som ikke sliter (eller ikke burde slitt) som ikke vil betale.

Og så er det mange som mener at de har dårlig råd,- som bare bruker litt for mange penger.

Jepp.

Jeg kjenner et par som for ti år siden tjente 35 tusen i mnd, og hadde forbruk på 36 tusen. De gikk på sosialkontoret for å få dekket den siste tusenlappen. Det fikk de ikke, merkelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...