Gå til innhold

Panikk i MR-maskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på MR-undersøkelse i dag, eller rettere sagt et forsøk på en. Med en gang jeg kom inn i den tunnelen fikk jeg helt panikk, og måtte bare ut igjen. Bare gråt og skalv over hele meg. Prøvde to ganger, men ikke sjans i havet til at det gikk. Skal få ny time, og da skal jeg få valium først. Men jeg kan ikke forestille meg at det der kan gå bra uansett hvor dopa jeg er, for jeg skalv som et aspeløv allerede fra jeg fikk den greia på hodet.

Så jeg vil gjerne høre historier om at folk har fått full panikk ved første undersøkelse, og at med litt valium innenbords, så gikk alt strålende. Noen som har noen slike erfaringer å dele med meg? :)

Fortsetter under...

Skrevet

Trodde man kunne ta åpen MR jeg? Eller var det CT?

Skrevet
  liill skrev (På 31.1.2007 den 15.55):

Tror nok de ville fortalt meg om det om det hadde gått an, ja.

Har vært med på CT en gang, det var en mye større maskin, og mye kortere. Det gikk helt fint, ingen klaustrofobisk følelse i det hele tatt.

Skrevet

Høres ille ut, du lider nok av klaustrofobi. Kanskje du skulle snakket med en psykolog før neste time?

Jeg har lest om flere som har opplevd lignende, søk litt på google så ser du. Der finner du sikkert noen gode råd også.

Skrevet
  ollen skrev (På 31.1.2007 den 16.25):

Høres ille ut, du lider nok av klaustrofobi. Kanskje du skulle snakket med en psykolog før neste time?

Jeg har lest om flere som har opplevd lignende, søk litt på google så ser du. Der finner du sikkert noen gode råd også.

Takk for svar! Jeg er klaustrofobisk, det var jeg klar over fra før. Men jeg tenkte likevel dette skulle gå bra. Jeg var ikke klar over at den var sååå liten, da, den tunnelen. Fikk virkelig ikke puste der inne. Tror ikke det har noe for seg å prate med psykolog (og det vil uansett bli umulig å oppdrive en slik vilkårlig time før neste MR). Jeg vet jo at frykten er irrasjonell, og kjenner jo til pusteteknikker og tankeflukt og alt som er, men denne MR-tunnelen er det verste jeg noensinne har vært borti. Så fagpersonell mener dop er tingen, men jeg kan ikke forestille meg at de skal gå fordet. Men skal google litt på det!

Skrevet

Tror du overdriver redselen din. Å kjøre inn i MR-maskinen er ikke noe å være redd for.

Annonse

Skrevet

Tja, jeg tok to da jeg skulle ta MR første gangen men da skulle jeg ligge nesten to timer der inne. Resultatet var at jeg sovnet og våknet ikke før jeg var ferdig.

Nå sovner jeg faktisk uten valium. Den dunkinga er søvndyssende.

Skrevet

Jeg har bare tatt MR en gang. Jeg fant det så deilig og avslappende at jeg sovnet.

Skrevet
  cathlin skrev (På 31.1.2007 den 19.45):

Tror du overdriver redselen din. Å kjøre inn i MR-maskinen er ikke noe å være redd for.

Det er mye som ikke er noe å være redd for, som folk likevel er redde for. Jeg vet at man ikke dør av å kjøre inn i en MR-maskin. Men jeg vet også at jeg ikke takler små, trange rom. Jeg sliter med å ta heis, og MR-maskinen ble uoverkommelig for meg. Jeg trodde det skulle gå, men det gjorde ikke det.

Edderkopper i Norge dreper ikke, men man skulle tro det, sånn som mange hyler når de ser en. Jeg har selv ingen problemer med edderkopper, men jeg ler ikke av andre og sier de overdriver for det. Redselen er mektig, og den blir ikke alltid kurert ved at noen sier "det er ikke noe å være redd for". For det klarer man å si til seg selv.

Skrevet
  org skrev (På 31.1.2007 den 20.07):

Jeg har bare tatt MR en gang. Jeg fant det så deilig og avslappende at jeg sovnet.

Hva syntes du var "deilig" med det? Jeg kan forstå at folk ikke har noe imot det om de ikke har problemer med trange plasser, men at det er så behagelig å søvndyssende som noen skal ha det til, det sliter jeg med å skjønne ;)

Jeg tok CT en gang. Det gikk knirkefritt, for det var større åpning, og ikke like lang tunnel. Jeg sovnet ikke av den grunn, jeg lå og tittet rundt meg og kjedet meg.

Skrevet
  Dorthe skrev (På 31.1.2007 den 20.06):

Tja, jeg tok to da jeg skulle ta MR første gangen men da skulle jeg ligge nesten to timer der inne. Resultatet var at jeg sovnet og våknet ikke før jeg var ferdig.

Nå sovner jeg faktisk uten valium. Den dunkinga er søvndyssende.

Hadde nok vært det beste om jeg sovnet, ja. Har alltid hatt problemer med trange plasser og små rom, men at jeg skulle reagere så innmari, det hadde jeg aldri trodd. Kjenner enda at jeg er i dårlig form på en måte, jeg har aldri hatt noe panikkangstanfall før, og jeg regner med at det var noe sånt jeg hadde tidligere i dag.

Skrevet
  mrmrmr skrev (På 31.1.2007 den 22.02):

Hadde nok vært det beste om jeg sovnet, ja. Har alltid hatt problemer med trange plasser og små rom, men at jeg skulle reagere så innmari, det hadde jeg aldri trodd. Kjenner enda at jeg er i dårlig form på en måte, jeg har aldri hatt noe panikkangstanfall før, og jeg regner med at det var noe sånt jeg hadde tidligere i dag.

Det er veldig høy lyd men regelmessig dunking i serier og forskjellig hurtighet. Du får jo panikknapp i hånda og så tenker du på noe hyggelig.

Jeg er enig at det er trangt og mørkt der inne. Jeg er tynn, jeg lurer også på hvordan overvektige får plass inne trommelen.

Skrevet
  Dorthe skrev (På 31.1.2007 den 22.05):

Det er veldig høy lyd men regelmessig dunking i serier og forskjellig hurtighet. Du får jo panikknapp i hånda og så tenker du på noe hyggelig.

Jeg er enig at det er trangt og mørkt der inne. Jeg er tynn, jeg lurer også på hvordan overvektige får plass inne trommelen.

Mørkt også? Det la jeg ikke engang merke til. Men jeg var ikke inni med hele kroppen, bare øvre halvdel eller noe sånt, så det blir vel ikke helt mørkt. Jeg brukte den alarmknappen første gang jeg måtte ut (de som jobba der putta meg jo bare pent på plass og dytta meg inn og gikk ut), men andre gangen så sto de der hele tiden mens jeg var på vei inn, men jeg kom ikke engang helt inn før jeg måtte ut igjen. Føler direkte vemmelse av å bare tenke på det -grøsse-

Annonse

Skrevet
  mrmrmr skrev (På 31.1.2007 den 22.08):

Mørkt også? Det la jeg ikke engang merke til. Men jeg var ikke inni med hele kroppen, bare øvre halvdel eller noe sånt, så det blir vel ikke helt mørkt. Jeg brukte den alarmknappen første gang jeg måtte ut (de som jobba der putta meg jo bare pent på plass og dytta meg inn og gikk ut), men andre gangen så sto de der hele tiden mens jeg var på vei inn, men jeg kom ikke engang helt inn før jeg måtte ut igjen. Føler direkte vemmelse av å bare tenke på det -grøsse-

Siste gangen hadde de puttet et speil inn så jeg kunne se de som jobbet bak ruta. Det var veldig greit.

Skrevet
  mrmrmr skrev (På 31.1.2007 den 22.00):

Hva syntes du var "deilig" med det? Jeg kan forstå at folk ikke har noe imot det om de ikke har problemer med trange plasser, men at det er så behagelig å søvndyssende som noen skal ha det til, det sliter jeg med å skjønne ;)

Jeg tok CT en gang. Det gikk knirkefritt, for det var større åpning, og ikke like lang tunnel. Jeg sovnet ikke av den grunn, jeg lå og tittet rundt meg og kjedet meg.

Må bare "støtte" org i at det å ta MR er avslappende og deilig :-) Som Dorthe sier, søvndyssende banking, jeg sovner hver gang.

Har også brukt gitteret på hodet flere ganger. Jeg synes det gikk helt greitt, men forstår at du synes det var ille. En blir jo rimelig fastklemt :-)

Vil tro en valium er lite for deg, hvorfor ikke dobbelt (altså 2), ville ha forhørt meg om det ja.

Lykke til neste gang!

Skrevet
  liill skrev (På 31.1.2007 den 15.55):

Det er CT

Skrevet

Jeg fikk også litt panikk i MR-maskinen. Da fikk jeg sånn speil på hodet, slik at jeg så de som satt bak veggen, og det hjalp såpass at jeg greide å gjennomføre undersøkelsen. Tok ca 1,5 time. Prøv det neste gang? Det virker ikke så trangt, når du ser enden.

Skrevet
  bouenas skrev (På 31.1.2007 den 22.37):

Må bare "støtte" org i at det å ta MR er avslappende og deilig :-) Som Dorthe sier, søvndyssende banking, jeg sovner hver gang.

Har også brukt gitteret på hodet flere ganger. Jeg synes det gikk helt greitt, men forstår at du synes det var ille. En blir jo rimelig fastklemt :-)

Vil tro en valium er lite for deg, hvorfor ikke dobbelt (altså 2), ville ha forhørt meg om det ja.

Lykke til neste gang!

Jeg hadde sånt gitter over hodet, ja. Men det verste var når jeg kom inn i selve tunnelen. Hun dama jeg snakket med på nevrologisk snakket om 15mg vival. Det er vel kanskje 3 tabletter? Hun klappet meg iallfall på ryggen i det jeg gikk derifra, med et "Vi skal dope deg skikkelig ned vi, så skal dette gå så bra så!" ;)

Men det er en av de verste opplevelsene jeg har hatt noen gang (ja, kanskje jeg er heldig?), det "sitter i" ennå, selv etter en god natt søvn.

Skrevet
  MsSettlers skrev (På 1.2.2007 den 0.46):

Jeg fikk også litt panikk i MR-maskinen. Da fikk jeg sånn speil på hodet, slik at jeg så de som satt bak veggen, og det hjalp såpass at jeg greide å gjennomføre undersøkelsen. Tok ca 1,5 time. Prøv det neste gang? Det virker ikke så trangt, når du ser enden.

Det kan være jeg kan spørre om et sånt speil, ja. Eller kanskje de gjør det automatisk neste gang. Spørs om jeg ikke har fått en liten anmerkning i journalen min ;) Håper det er samme legen (eller sykepleier?) neste gang.

Skrevet
  mrmrmr skrev (På 31.1.2007 den 22.00):

Jeg mente ikke å være ekkel.

Jeg var sliten og klar, hadde vært oppe siden 6 om morgenen, og etter en lang skoledag, middagslaging, leksegjøring etc kjørte vi 10 mil for å komme til undersøkelsen. Så jeg var vel sliten, tenker jeg.

Søvndyssende banking, godt og varmt (fikk teppe over beina, for mannen min trodde jeg frøs) gjorde meg trøtt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...