Gå til innhold

Panikk i MR-maskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mente ikke å være ekkel.

Jeg var sliten og klar, hadde vært oppe siden 6 om morgenen, og etter en lang skoledag, middagslaging, leksegjøring etc kjørte vi 10 mil for å komme til undersøkelsen. Så jeg var vel sliten, tenker jeg.

Søvndyssende banking, godt og varmt (fikk teppe over beina, for mannen min trodde jeg frøs) gjorde meg trøtt.

Neida, tok det ikke på den måten heller! :)

Men jeg blir så..hm..overrasket, på en måte. Jeg fikk fullstendig panikk, tårene strømmet på og jeg var nær hyperventilering. Er fortsatt i litt rar form, jeg tenker bare på den der tunnelen hele tiden, og hvor jævlig det var å få det taket så nærme hodet. Og så kommer folk og sier de sovner og koser seg og sånt, og jeg kan bare ikke fatte at det er mulig :o

Fortsetter under...

Skrevet

Neida, tok det ikke på den måten heller! :)

Men jeg blir så..hm..overrasket, på en måte. Jeg fikk fullstendig panikk, tårene strømmet på og jeg var nær hyperventilering. Er fortsatt i litt rar form, jeg tenker bare på den der tunnelen hele tiden, og hvor jævlig det var å få det taket så nærme hodet. Og så kommer folk og sier de sovner og koser seg og sånt, og jeg kan bare ikke fatte at det er mulig :o

Uff, håper det går bedre neste gang. Tror du at det blir lettere hvis du har med deg noen?

Skrevet

Uff, håper det går bedre neste gang. Tror du at det blir lettere hvis du har med deg noen?

Tror ikke det vil hjelpe noe særlig å ha med meg noen, nei. Skal ikke se bort i fra at det kan bli enda verre, om noen står "i fotenden", da det kan bli som enda en hindring for å komme meg raskest mulig ut derifra. Og ja, jeg er skikkelig skikkelig irrasjonell nå!

Gjest også klaustrofobi, men klarte det
Skrevet

Jeg har også tendens til klaustrofobi. Derfor valgte jeg bevisst å gjøre følgende da jeg skulle til MR: Jeg lukket øynene, og konsentrerte meg kun om pusten min, å puste rolig. Jeg forsøkte å meditere, og å være bare inni hodet mitt. Den rolige lyden som kom av og til, forestilte jeg meg var pusterytmen til Moder Jord. osv. Når jeg merket angsten stige, konsentrerte jeg meg bare om å puste rolig, og da roet jeg meg fort.

Dette hjalp meg gjennom hele seansen, slik at jeg klarte det.

Hvis du i tillegg får 1-2 valium på forhånd, er det sikkert lurt.Enten få det av fastlegen din, eller ring sykehuset og avtal at du får noe beroligende når du kommer dit.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har også tendens til klaustrofobi. Derfor valgte jeg bevisst å gjøre følgende da jeg skulle til MR: Jeg lukket øynene, og konsentrerte meg kun om pusten min, å puste rolig. Jeg forsøkte å meditere, og å være bare inni hodet mitt. Den rolige lyden som kom av og til, forestilte jeg meg var pusterytmen til Moder Jord. osv. Når jeg merket angsten stige, konsentrerte jeg meg bare om å puste rolig, og da roet jeg meg fort.

Dette hjalp meg gjennom hele seansen, slik at jeg klarte det.

Hvis du i tillegg får 1-2 valium på forhånd, er det sikkert lurt.Enten få det av fastlegen din, eller ring sykehuset og avtal at du får noe beroligende når du kommer dit.

Lykke til!

Jepp, har gjort det sånn at jeg skal få 15mg vival før neste gang. Men er fortsatt veldig nervøs..

Jeg forsøkte å lukke øynene når jeg skulle inn i tunnelen, men jeg visste hele tiden at jeg var på vei inn i et trangt rom, så det hjalp ikke uansett hvor mye jeg prøvde å fokusere på noe annet. Og så bare "måtte" jeg åpne øynene for å få kontrollen over hvor jeg var, og det var bare helt jævlig uansett hva jeg gjorde.

Håper det går bedre neste gang, men det hele var så fælt at jeg ikke skjønner hvordan jeg kan bli "beroliget" nok til å gjennomføre. Om jeg sovner, så må det vel gå bra..men på den annen side vil jeg vel få angst for å sovne, fordi at jeg vet om jeg våkner, så vil jeg være i et trangt rom nesten uten mulighet til å røre meg. Får helt noia bare ved tanken nå, jeg ..:/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...