Gå til innhold

Jobbe på kristen skole når man ikke er religiøs?

Anbefalte innlegg

Gjest Arbeidsløs og drittlei
Skrevet

Jeg mista jobben 1. januar i år. Har søkt flere jobber, og har nå blitt innkalt til jobbintervju. Hurra! Men så er det et lite problem:

Jobben er på en privat, kristen skole. I utlysningsteksten står det "søkere må bekjenne seg til den kristne tro". Og jeg? Vel, jeg er medlem av statskirka, er døpt, konfirmert og giftet meg kirkelig, men er ikke kristen/troende, mer nærmest ateist. Blir det da feil å jobbe på en sånn plass... Føler liksom ikke for å juge om sånne ting heller. (For øvrig: jobben går ut på administrasjon/økonomi/regnskap, ikke undervisning/forkynnelse).

Er absolutt drittlei av å være hjemme også, har forferdelig lyst på jobb! Men er det etisk riktig?

Skrevet

Jeg er selv ateist og det kunne aldri falt meg inn å ta en slik jobb. Så jeg hadde ikke gjort det.

Og elevene vil kanskje ha bedre utbytte av en lærer som virkelig tror på det h*n lærer bort?

fei1365380229
Skrevet

Vet om veldig mange som har jobbet for kristne skoler og det har ikke bare vært okey. Det kreves nok at man virkelig betror seg til den kristne tro ja og er aktiv utad.

Mye skinnhelligdom på disse skolene.

Skrevet

Jeg synes ikke det spiller noen rolle hvis du ikke skal jobbe med undervisningen. Men antagelig så må du være med i kirken, be sammen med de andre og slike ting. Jeg tviler på at jeg hadde vært så begeistret for det der;o)

Skrevet

Har du lyst på jobben, gå på intervjuet! Jeg skjønner ikke hvorfor en regnskapsmedarbeider skl være kristen. Men du bør vel vel være positivt innstilt til kristendommen og kristne mennesker.

En tidligere kollega av meg har i årevis arbeidet på kontoret til prestene i kommunen. Så vidt jeg vet, er hun fortsatt ikke kristen, men jeg regner med at hun er medlem av statskirken, selv om den ene foreldren hennes meldte seg ut for meget lenge siden.

Skrevet

Har du lyst på jobben, gå på intervjuet! Jeg skjønner ikke hvorfor en regnskapsmedarbeider skl være kristen. Men du bør vel vel være positivt innstilt til kristendommen og kristne mennesker.

En tidligere kollega av meg har i årevis arbeidet på kontoret til prestene i kommunen. Så vidt jeg vet, er hun fortsatt ikke kristen, men jeg regner med at hun er medlem av statskirken, selv om den ene foreldren hennes meldte seg ut for meget lenge siden.

"Jeg skjønner ikke hvorfor en regnskapsmedarbeider skl være kristen".

Jeg leste en stillingsannonse en gang. En eller annen menighet søkte rengjøringsperosnale til å vaske i kirka og menighetskontoret e.l. Ett av kravene til den som evt. søkte stillingen var at de var medlem av statskirken og hadde en kristen tro. For å VASKE, liksom.

Skrevet

Jeg leste en stillingsannonse en gang. En eller annen menighet søkte rengjøringsperosnale til å vaske i kirka og menighetskontoret e.l. Ett av kravene til den som evt. søkte stillingen var at de var medlem av statskirken og hadde en kristen tro. For å VASKE, liksom.

Urolig. *rister på hodet*

Jeg ville uansett ikke ha jobbet på et sånt sted, når jeg ikke deler oppfatningen av kristendom og de er så ekstremt opptatt av det.

Skrevet

Nei, "utrolig" var det jeg skulle skrive.

Fælt så mange skrivefeil jeg produserer idag da!

Skrevet

Urolig. *rister på hodet*

Jeg ville uansett ikke ha jobbet på et sånt sted, når jeg ikke deler oppfatningen av kristendom og de er så ekstremt opptatt av det.

Nettopp. På samme måte som jeg ikke ville jobbet som telefonselger for Vigrid, liksom.

Gjest finn heller noe annet
Skrevet

Tror du virkelig at du får jobben når det i utlysningsteksten står det "søkere må bekjenne seg til den kristne tro" ? I hvert fall ikke om du skal være ærlig. I jobbintervju må du regne med å få såpass inngående spørsmål om livssyn, at du faller av lasset. Da kommer de bla annet til å spørre deg om aktivitet i den menigheten du tilhører. Lyver du, tar de snart poenget og avslutter eventuell inngått arbeidsavtale. Bortkastet tid, med andre ord.

Selv om stillingen har lite med elevene å gjøre, vil der være forventninger til deg også, at du skulle ha vert en del av det kristne miljøet i skolens ledelse. Da blir det håpløst å stille seg utenfor om du er aldri så tolerant.

I dette tilfelle har de faktisk juridisk rett til å bruke denne teksten i utlysningen. Diskrimineringsloven. "§ 3. Virkeområde. Loven gjelder på alle samfunnsområder med unntak av familieliv og personlige forhold. Forbudet mot diskriminering på grunn av religion og livssyn, jf. § 4 første ledd, gjelder ikke for handlinger og aktiviteter i regi av tros- og livssynssamfunn og virksomheter med et religiøst eller livssynsmessig formål, dersom handlingene eller aktivitetene er av betydning for gjennomføringen av samfunnets eller virksomhetens religiøse eller livssynsmessige formål. Unntaket i annet punktum gjelder ikke på arbeidslivets område."

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg er selv ateist og det kunne aldri falt meg inn å ta en slik jobb. Så jeg hadde ikke gjort det.

Og elevene vil kanskje ha bedre utbytte av en lærer som virkelig tror på det h*n lærer bort?

Det var jo nettopp det at det ikke var lærerjobb det var snakk om ;)

Skrevet

Det var jo nettopp det at det ikke var lærerjobb det var snakk om ;)

Åh, okei. Men uansett. Jeg hadde ikke gjort det okke som.

Caloni Makaroni
Skrevet

Åh, okei. Men uansett. Jeg hadde ikke gjort det okke som.

Nei. Om ikke annet så fordi jeg hadde gått på veggen av å jobbe på et sted hvor religionen står så høyt på agendaen.

Skrevet

Hvis du selv synes det er OK, trenger du etter min mening ikke å ha etiske betenkeligheter.

Jeg kjenner f. eks. flere organister i Kirken, Den Norske som ikke er personlig kristne. De står i Statskirken, men det er også alt.

Gjest milliee
Skrevet

Hvis det hadde vært meg, så hadde det ikke gjort meg noe selv om jeg ikke er kristen. Men har en ekstrem religiøs og kristen familie på farssiden, så det gjør meg ingenting. Men vet ikke hvor nøye de er på det på invervjuet og slik, men jeg ville gått for det !

Skrevet

Jeg ville gått på intervjuet, og vært helt ærlig på at jeg er passivt medlem av statskirka. Enkelt og greit. Kanskje teller ikke kristen tro så fælt mye likevel, hvis alt annet stemmer.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg syns du skal gå på jobbintervjuet, men være ærlig på at du ikke er personlig kristen.

Så får de som ansetter selv vurdere hvor viktig den relgiøse biten er. Om du er den best kvalifiserte ellers, så er det mulig de likevel vil ansette deg. Det kan jo være at det er nok at du er positivt instilt til kristne, selv om de har skrevet mer i jobbanonsen.

Gjest girasol
Skrevet

Jeg syns du skal gå på jobbintervjuet, men være ærlig på at du ikke er personlig kristen.

Så får de som ansetter selv vurdere hvor viktig den relgiøse biten er. Om du er den best kvalifiserte ellers, så er det mulig de likevel vil ansette deg. Det kan jo være at det er nok at du er positivt instilt til kristne, selv om de har skrevet mer i jobbanonsen.

Er enig med det ulvinnen sier her, så skriver ikke noe eget innlegg, men underskriver sammen med henne! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...