Gå til innhold

Reklamasjonstid bærbar pc

Anbefalte innlegg

Gjest tittenteiiiii
Skrevet

En venninne har en bærbar pc fra Dell som ble kjøpt i 2004. Harddisken og trolig vifta har tatt kvelden nå. Er dette noe som går på garantien eller?

Skal en bærbar pc holde i 2 eller 5 år?

I følge forbrukerportalen er det rettspraksis som skal avgjøre reklamasjonstiden, men finner ikke noe rettspraksis på det.

Skrevet

5 år gjelder for bærbare PCer, inkludert harddisken (men ikke for batteriet). Jeg har selv fått skiftet defekt harddisk på en bærbar Dell etter forbrukerkjøpsloven, uten større problemer.

Skrevet

5 år reklamasjonsrett. Men det kan være ren slitasje, og da må du dekke vedlikeholdet, og de må levere resevedeler. 90% av alle skader på harddisker og vifter i dem skyldes slag og støt. Resten slitasje.

Gjest tittenteiiiii
Skrevet

5 år gjelder for bærbare PCer, inkludert harddisken (men ikke for batteriet). Jeg har selv fått skiftet defekt harddisk på en bærbar Dell etter forbrukerkjøpsloven, uten større problemer.

Kan harddisken ha gått fordi vifta tok kvelden først og at det derfor er brukerfeil og ikke omfattes av garanti?

Jeg tror hun ikke har kvittering på pcen, er det noe pes?

Greit å avklare først om Dell ser på det som reklamasjon, ellers kan det kanskje bli dyrt å sende den inn?

Gjest tittenteiiiii
Skrevet

5 år reklamasjonsrett. Men det kan være ren slitasje, og da må du dekke vedlikeholdet, og de må levere resevedeler. 90% av alle skader på harddisker og vifter i dem skyldes slag og støt. Resten slitasje.

Hun sier at den har blitt brukt nesten som en stasjonær pc. Har surret og gått mye og kanskje blitt for varm, sier hun.

Skrevet

Kan harddisken ha gått fordi vifta tok kvelden først og at det derfor er brukerfeil og ikke omfattes av garanti?

Jeg tror hun ikke har kvittering på pcen, er det noe pes?

Greit å avklare først om Dell ser på det som reklamasjon, ellers kan det kanskje bli dyrt å sende den inn?

Ja, varme er noe av det som virkelig dreper harddisker, så det er ikke usannsynlig at det er en følgefeil av at viften røk.

Harddisker er uansett ikke spesielt dyre for tiden, så selv om hun bare skulle få skiftet viften og ikke disken vil det ikke være noen katastrofe om hun må kjøpe ny harddisk selv. Det er enkelt å skifte selv.

Kvittering er neppe nødvendig, så lenge hun har serienummeret på PCen. Dell registrerer alle kjøp.

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg har Pc fra Dell, kjøpt gjennom jobb.

Når vi hadde hatt pc i neste 1 år, ringte de for å høre om vi hadde noen problemer med pc. Grunnen til at de ringte, var at garanti-tiden snart var ute, 1 års garanti-tid.

Jeg har nå fått nor problemer med pc min, den er 1 1/2 år gammel, og hele dritten må jeg betale selv.

Har vært i kontakt med de ørten ganger i løpet av de siste to ukene.

Så jeg kjøper ALDRI pc fra Dell igjen.

Gjest skuffa kunde
Skrevet

Det hjelper ikke hva du har rett til etter Norges lover. Noen butikker skiter i lovene.

Min forrige bærbare pc sviket.De tok den inn en rad ganger til reparasjon uten at den ble bedre. Klaget saken inn for Forbruker-rådet. Da løy de så det rant av dem. Jeg har ikke kjøpt noe av dem siden da.

Er på andre butikker for å handle, opplever noen ganger de ikke har det jeg er ute etter, blir henvist til der jeg var uheldig. Da sier jeg rett ut at der handler jeg aldri mer fordi de ikke holder garantibestemmelsene. Garantijuksere fortjener kundesvikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...