Gå til innhold

Aggresjon

Gjest Føler avmakt

Anbefalte innlegg

Gjest Føler avmakt
Skrevet

Jeg har et svært anstrengt forhold til en person.

Jeg har ikke så mye kontakt lengre med han, men de få gangene er nok til at jeg kjenner at det skjer noe med meg.

På en måte føler jeg en slags avmakt og nå går jeg bare og tenker på hvordan han har herset med meg.

Føler han har ødelagt flere gode vennskap for meg. For en del av mine venner er/var hans venner også. Så jeg får på en måte "ufrivillig" kontakt med han på fester, o.l.

Han snakker høyt om mine feil, men er i sine egne øyne feilfri. Dette provoserer meg noe helt vanvittig.

Dette har pågått over lang tid og jeg har bl.a. og hatt profesjonell hjelp men nå kommer "tankene" tilbake.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette på en konstruktiv måte.

Skrevet

Hva sier han/hun du har fått hjelp av til dette?

Virker som dette er en hevnlysten person eller er en som har nokså begrensede sosiale evner, eventuelt begge deler. Uansett ville jeg gjort mer for å unngå denne personen. Si at du ikke vil komme dersom han er invitert til samme sted f.eks. Prøv også å finne flere venner i andre miljøer.

I den grad du ikke kan unngå ham, bør du anstrenge deg for å ikke vise aggresjon eller andre reaksjoner på de sårende ordene fra ham. Tror nemlig at det er bensin på bålet for sånne folk, at de bare fryder seg over å kunne såre deg. For de ser jo at din byrde øker og at de får utelling for det de gjør.

Så dine egne reaksjoner: At du blir sint, kan bare knyttes til at du tror han kan greie bedre, kan la være å såre deg. Ser du ham som en sosialt svak person som ikke skjønner bedre, er det tilsvarende lettere å tilgi ham og være overbærende. Tilgir du ikke selv om det er vanskelig, blir du gående med bitterherhet. Det trenger du ikke. Har du selv gjort noe du har grunn til å angre på, burde du bedt om unnskyldning. Om det demper det ekle handlingsmønsteret hans, er jeg usikker på. Men uansett er det komplett uakseptabelt at han driver på slik. Tror ikke du kan vente deg unnskyldning fra ham.

Må legge til at dersom jeg hadde opplevd at noen omtalte en av mine venner eller nærmeste på den måten, hadde jeg tatt et oppgjør der og da, uansett hvor mange som var tilstede. Da hadde han fått valget mellom å be om unnskyldning eller gå sin vei. Samme støtte burde du også fått fra dine nærmeste. Du trenger folk rundt deg som er slik støtte. Får du det ikke, er det bedre å finne flere venner i andre miljøer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...