Gå til innhold

Refinansiere; boligkreditt/flexilån?

Anbefalte innlegg

Gjest snart gjeldsslave ;-)
Skrevet

Vi skal refinansiere for å pusse opp boligen vår. Vi er derfor i gang med å undersøke hvilke muligheter vi har og hva som lønner seg for oss i den perioden vi pusser opp. Oppussingsperioden kommer til å dra ut over tid med minst to store summer som skal betales på helt forskjellige tidspunkt. Mens jeg surfet rundt kom jeg over dette som kalles boligkreditt eller flexilån (er det samme så vidt jeg har skjønt), og dette høres jo ut som midt i blinken for oss.

Med boligkreditt kan vi, så vidt jeg kan forstå på nettsidene, låne opptil en avtalt sum når vi trenger det til samme rente som vanlig boliglån. Det betyr at vi låner pengene underveis når vi trenger dem, i steden for å ta opp hele summen vi trenger til oppussing med en gang og betale renter av dem selv om de bare står på konto til vi skal bruke dem. Vi bestemmer også selv hvor mye og når vi skal betale avdrag i samme periode. I teorien vil vel det da si at hvis vi ikke betaler avdrag så blir avdragene i steden lagt til lånet og vi betaler renter av dem på lik linje med resten av lånet.

Foruten at lånet vårt vil øke underveis (selvfølgelig!), hva er catchen her? Vi har ordnet økonomi og betaler avdrag som vi skal og kommer helt sikkert ikke til å haven i fella der vi aldri betaler ned bare låner...

Kun en bank skriver noe om ekstra gebyrer ved å ha boligkreditt og det er 30 kroner i mnd. Det står ikke noe om det er noe ekstra gebyrer hver gang man benytter seg av kreditten, er det dette som er catchen? Er det denne utgiften som kommer i tillegg som gjør slike lån uhorvelig dyrt?

Håper det finnes noen som har satt seg inn i dette, og som kan gi oss noen gode råd og tips når vi nå skal refinansiere. Og ikke minst, så håper jeg noen gadd å sette seg ned og LESE dette innlegget siden det handler om FINANS! :-)

Skrevet

Du betaler gebyr hver gang du 'tar ut' penger fra kreditten - ca. 200 kr men det kan sikkert variere fra bank til bank. Bør jo da passe på å ikke øke så mange ganger.

Ellers er det jo kunrenter man betaler. Avdrag betaler du selv når og hvor mye. Der må man jo være påpasselig selv. Men veldig greit å kunne styre det selv og ikke betale avdrag den første tiden feks. - og ellers ta avdragsfrie mnd'er når det passer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...