Gå til innhold

Pappa bør ikke være alene med barn u/3 år

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

"Har du virkelig ikke lest på DOL hva mødre sier om hjemmearbeidende mødre? De er snyltere, horer og latsabber..."

Jeg vet ikke hvilket DOL du bruker å være på, men kanskje det er i et parallellunivers?

En svært vanlig feil er at man overfokuserer på de innleggene/meningene som man mener er "angrep" på en selv og ens egne valg/meninger- For ikke å snakke om den feilen som ligger i det at man ser på alt som et "angrep". Man tror automatisk at disse innleggene er flere og mer negative enn de objektivt sett er.

Et eksempel om noe helt annet:

I min aller tidligste fase på dol svarte jeg i en tråd som omhandlet vognposer til babyer. Jeg tipset om Ajungilak sovepose - mye rimeligere enn voksipose - og så la jeg til en setning om at man slapp 'problemer' med manglende "matching" med vogna (de fleste vogner på den tiden gikk i en eller annen blåfarge, og Ajungilak var blå).

Fra en av de mest kjente og trolig best like (?) på dol fikk jeg DET svaret tilbake, om hvor fæl og klysete jeg var som var så jålete og opptatt av matching og bla bla bla. Jeg fikk så hatten passet, og ble nokså sjokkert over at den lille kommentaren skulle tolkes på denne måten! Jeg som nettopp IKKE hadde kjøpt dyr pose samtidig med dyr vogn for å få en "åerfekt match"!!

Dine fullstendig ekstreme påstander om at dol'ere ser på hjemmeværende som både late og HORER (!!!) får stå for din regning. Jeg tror du leser inn det fordi du av en eller annen grunn føler deg veldig angrepet av kommentarer om hjemmeværende, som er adskillig mer uskyldige enn det de er.

Skulle ikke forundre meg om du leser en fortelling om et barn ville ikke bli hentet tidlig i barnehagen fordi det ikke var "ferdig" med å leke som et angrep på hjemmeværende!;-)

"Alle som kan lese, kan lese om hvor stresset barn er i dag, hvor mye hodepine eller mageverk de har. Annen hver unge er diagnotisert som bokstavbarn eller verre, og det sitter du og mange med deg, og forsøker å forsvare?!"

_Har_ jeg sagt at jeg forsvarer at barn har hodeverk og lider av stress??

Det er mulig at det _skrives_ mye om dette, akkurat sok det skrives mye om alt mulig annet galt også, men jeg har absolutt ikke inntrykk av at dette er så veldig vanlig - ihvertfall ikke i min omgangskrets.

Og kan man vitterlig påstå at bokstavbarn skyldes foreldrenes jobbemønster?? Det blir nesten som å si at man kan risikere barn med hareskår dersom man ser en hare når man er gravid.

Det er jo flott at vi har kommet dithen i dag at man faktisk oppdager bokstavbarn, elelr barn med andre former for problemer, og prøvder å få igang hjelpeapparat. Fortsatt er det mye som mangler, dessverre.

Men i "gamle dager", med allverdens hjemmeværende mødre, var det jo flust med barn med f eks dysleksi, som ble stemplet som åndssvake. Det at man i dag diagnostiserer flere betyr ikke nødvendigvis at det ER flere, men at de oppdages tidligere.

"Unger har aldri hatt det verre enn i dag! Så om noen forsøker å fortelle at det kanksje er i mangel av tilstedeværende foreldre, så gyver du løs på mødre med mindre intelligens..."

OK, bra det var du selv som kom med den karakteristikken av deg! ;-) Kanskje hvis du sluttet å nedverdige deg selv slik, ville du tålt bedre en _diskusjon_ uten å se på det som et angrep.

"Hvorfor ikke bare føde, levere til en klinikk, så besøke dem der avogtil... "

Nok et tegn på fullstendig svart-hvit-tenkning: Enten er man hjemme på fulltid (OG holder den inkompetente faren langt unna!), ELLER så er man den reneste Tårnfrid som ser umgen ca 1,5 timer i uka innimellom all jobbing og reising og pilates *LOL*

"Har du virkelig ikke lest på DOL hva mødre sier om hjemmearbeidende mødre? De er snyltere, horer og latsabber..."

Jeg vet ikke hvilket DOL du bruker å være på, men kanskje det er i et parallellunivers

En svært vanlig feil er at man overfokuserer på de innleggene/meningene som man mener er "angrep" på en selv og ens egne valg/meninger- For ikke å snakke om den feilen som ligger i det at man ser på alt som et "angrep". Man tror automatisk at disse innleggene er flere og mer negative enn de objektivt sett er.

Jeg pleier ikke å tillegge folk meninger som de ikke har uttrykket. Klarer fint å skille mellom mitt syn og andres.

Har aldri sett vanlige innlegg som angrep på min person, de er folks meninger. I nevnte tråd: "bor det en hore i oss alle", kan du selv lese å bedømme.

De valgene vi har tatt, kan kun bedømmes av kommende generasjoner, og da kan mitt valg oppfattes like feil som andres.

Mitt syn er at barn har det best hjemme hos mor eller far de første årene.

Dine fullstendig ekstreme påstander om at dol'ere ser på hjemmeværende som både late og HORER (!!!) får stå for din regning. Jeg tror du leser inn det fordi du av en eller annen grunn føler deg veldig angrepet av kommentarer om hjemmeværende, som er adskillig mer uskyldige enn det de er.

Som sagt les tråden og bedøm selv. Jeg var ikke trådstarter.

Har ingen problemer med å ha vært delvis hjemmeværende, tvert i mot. Da min yngste ble tre år, begynte jeg og fullførte gymaset, for deretter å ta utdannelse på høyskolen.

Skulle ikke forundre meg om du leser en fortelling om et barn ville ikke bli hentet tidlig i barnehagen fordi det ikke var "ferdig" med å leke som et angrep på hjemmeværende!;-)

Hvorfor skulle det føles som et angrep på hjemmeværende, er for meg totalt uforståelig.

Det er mulig at det _skrives_ mye om dette, akkurat sok det skrives mye om alt mulig annet galt også, men jeg har absolutt ikke inntrykk av at dette er så veldig vanlig - ihvertfall ikke i min omgangskrets.

Skal jeg angripe deg for uvitenhet, da? "Ikke vanlig i min omgangskrets" virker dømmende.

Jeg har mine meninger, som jeg står for, du har dine. Gidder ikke kommentere det om intelligens og å nedverdige seg sel, det for stå på din regning...

• Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

37

• ylvali1365381015

12

• flisa

8

• morsan

6

hidi, the scorpion
Skrevet

Mange barnehager er helt fantastiske da..

Selvfølgelig! Det er jo ikke et angrep på barnehager, men en diskusjom om hvor tidlig i barnas liv de skal benyttes!

Skrevet

Familier burde da få hjelp av det offentlige...

Ser selvfølgelig problemet, og vi slet tungt på en inntekt i perioder, valget var alikevel lett for meg. Hjalp når jeg fikk deltidsjobb på kvelden...

Hvis det offentlige skal betale ut penger slik at alle med barn under 3 år kan være hjemme, så kommer det til å koste utrolig masse penger!

Skrevet

Om du har lest noe av meg, så vet du at jeg ivrer for at foreldre er hjemme med barnet til de er minst tre år gamle.

Barn hører hjemme hos sine foreldre.

For meg var det aldri aktuelt å overlate mitt barn til noen som helst, uansett hvor dårlig råd vi hadde. Og vi hadde dårlig råd.

Men, det var verdt det, jeg angrer ikke et sekund. Hele min familie har vært av samme mening, og vi har ingen bokstavbarn eller kriminelle blant våre!

Vi har heller ingen bokstavbarn eller kriminelle i vår familie. Til tross for at alle valgte andre løsninger, selv den gangen det vanlige var at barna var hjemme hos mor til skolestart.

Jeg er eldre enn deg, men moren min var likevel ikke hjemmeværende. Hun "overlot" meg faktisk til en dagmamma som riktignok kom hjem til oss. Det var omtrent ikke barnehager (eller "daghjem" som det het) for andre enn barn av eneforsørgere den gangen.

Jeg tror ikke verden er så enkel som at mors yrkesaktivitet avgjør barnas skjebne.

Jeg tror heller ikke det stemmer at barn aldri har hatt det verre enn nå. Hvor har du det fra?

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvis det offentlige skal betale ut penger slik at alle med barn under 3 år kan være hjemme, så kommer det til å koste utrolig masse penger!

Men, sett at det gagner ungene, så kanskje penger blir spart for senere behandlinger...

Er ingen ekspert. leste nettopp at unge jenter som begår selvmord har økt, ikke sunket. Og det overrasket ekspertene skikkelig.

hidi, the scorpion
Skrevet

Vi har heller ingen bokstavbarn eller kriminelle i vår familie. Til tross for at alle valgte andre løsninger, selv den gangen det vanlige var at barna var hjemme hos mor til skolestart.

Jeg er eldre enn deg, men moren min var likevel ikke hjemmeværende. Hun "overlot" meg faktisk til en dagmamma som riktignok kom hjem til oss. Det var omtrent ikke barnehager (eller "daghjem" som det het) for andre enn barn av eneforsørgere den gangen.

Jeg tror ikke verden er så enkel som at mors yrkesaktivitet avgjør barnas skjebne.

Jeg tror heller ikke det stemmer at barn aldri har hatt det verre enn nå. Hvor har du det fra?

Har lest litt her og der. barn plages med hodepine, magesmerter tilogmed migrene...Svært mange er stresset. tenk å være ti år og stresset...!

Mener ikke å være bedreviter, men min personlige mening, er at barn har det best hjemme hos en av foreldrene til de er tre år.

Tenåringsjenter som begår selvmord har økt, til ekspertenes store forskrekkelse...jeg skryter ikke over å ha hatt barna hjemme til de ble tre år, for meg var det noe _jeg_ måtte og ønsket sterkt.

Skrevet

Har lest litt her og der. barn plages med hodepine, magesmerter tilogmed migrene...Svært mange er stresset. tenk å være ti år og stresset...!

Mener ikke å være bedreviter, men min personlige mening, er at barn har det best hjemme hos en av foreldrene til de er tre år.

Tenåringsjenter som begår selvmord har økt, til ekspertenes store forskrekkelse...jeg skryter ikke over å ha hatt barna hjemme til de ble tre år, for meg var det noe _jeg_ måtte og ønsket sterkt.

Joda, det er nok mer stress og hodepine blant barn (og voksne) enn før. På den annen side er det kanskje mindre sult og bjørkeris. Jeg tror et gjennomsnittsbarn (ikke et ekstremtilfelle) totalt sett har det bedre enn før, ikke verre.

Tenåringsjentenes selvmord tror jeg vi skal bebreide media og venninnene hvis vi må ha noen å skylde på, heller enn hva moren gjør i tidlige barneår.

Jeg tror ikke på enkle sammenhenger. Barn og ungdom som sklir ut, kommer fra alle typer hjem - selv om de som har vært utsatt for direkte omsorgssvikt sikkert er overrepresentert.

Men jeg er enig med deg i at vi må gjøre valg ut fra hva som er riktig for vår familiesituasjon totalt sett, ikke ut fra hva ekspertene eller naboene mener.

hidi, the scorpion
Skrevet

Joda, det er nok mer stress og hodepine blant barn (og voksne) enn før. På den annen side er det kanskje mindre sult og bjørkeris. Jeg tror et gjennomsnittsbarn (ikke et ekstremtilfelle) totalt sett har det bedre enn før, ikke verre.

Tenåringsjentenes selvmord tror jeg vi skal bebreide media og venninnene hvis vi må ha noen å skylde på, heller enn hva moren gjør i tidlige barneår.

Jeg tror ikke på enkle sammenhenger. Barn og ungdom som sklir ut, kommer fra alle typer hjem - selv om de som har vært utsatt for direkte omsorgssvikt sikkert er overrepresentert.

Men jeg er enig med deg i at vi må gjøre valg ut fra hva som er riktig for vår familiesituasjon totalt sett, ikke ut fra hva ekspertene eller naboene mener.

Heller ikke jeg tror på enkle løsninger. Oppdragelse av barn, er vel noe av det vanskligste vi gjør.

Har interesse for barn, og leser mye, med kritiske øyne så klart.

Og jeg finner utviklingen skremmende...Selvfølgelig har mange barn det som plommen i egget, men altfor mange "faller" litt utenom.

Ris og sult, er vel ikke det verste et barn kan bli utsatt for, da heller mangel på oppmerksomhet, kjærlighet og forsømmelse.

Er helt enig i det du skriver på slutten!

Skrevet

Om du har lest noe av meg, så vet du at jeg ivrer for at foreldre er hjemme med barnet til de er minst tre år gamle.

Barn hører hjemme hos sine foreldre.

For meg var det aldri aktuelt å overlate mitt barn til noen som helst, uansett hvor dårlig råd vi hadde. Og vi hadde dårlig råd.

Men, det var verdt det, jeg angrer ikke et sekund. Hele min familie har vært av samme mening, og vi har ingen bokstavbarn eller kriminelle blant våre!

Man kan ikke sammenligne økonomi den gang du fikk barn og økonomien til småbarnsfamilier i dag. Den gangen kunne man få et sted å bo til en overkommelig pris. Det er nesten umulig å kjøpe bolig i dag med mindre både mor og far jobber fullt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Man kan ikke sammenligne økonomi den gang du fikk barn og økonomien til småbarnsfamilier i dag. Den gangen kunne man få et sted å bo til en overkommelig pris. Det er nesten umulig å kjøpe bolig i dag med mindre både mor og far jobber fullt.

Da tar du skammelig feil, renta på den tiden var mellom 13 og 14%!

Og vi kunne ikke unne oss noe særlig, økonomien var særdeles stram. men vi levde deretter! Det til tross, så ville jeg gjort det samme i dag...

Skrevet

Da tar du skammelig feil, renta på den tiden var mellom 13 og 14%!

Og vi kunne ikke unne oss noe særlig, økonomien var særdeles stram. men vi levde deretter! Det til tross, så ville jeg gjort det samme i dag...

Ja. Men når boligprisene er lave har man mulighet til å spare opp penger og deretter kjøpe hus. Hadde boligprisene steget i et normalt tempo siden 80-tallet, hadde jeg og samboeren hatt råd til å kjøpe hus for lengst uten å ta opp lån. Foreldrene mine kjøpte hus i '85 for oppsparte midler. Men sånn er boligsituasjonen ikke i dag, med mindre man har vunnet i lotto eller er svært rik av andre grunner.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja. Men når boligprisene er lave har man mulighet til å spare opp penger og deretter kjøpe hus. Hadde boligprisene steget i et normalt tempo siden 80-tallet, hadde jeg og samboeren hatt råd til å kjøpe hus for lengst uten å ta opp lån. Foreldrene mine kjøpte hus i '85 for oppsparte midler. Men sånn er boligsituasjonen ikke i dag, med mindre man har vunnet i lotto eller er svært rik av andre grunner.

Om boligprisene ikke var skyhøye, så var lønningene heller ikke mye å skryte om...

Vi var unge og nyetablerte, uten oppsparte midler. Vi tjente mellom 8 og titusen i måneden, og bare boutgiftene var mellom 3-4 tusen pr. måned. Så kom alle utgifter i tillegg.

Det var smalahans...Og vi måtte vende og snu på hver krone.

Skrevet

Men, sett at det gagner ungene, så kanskje penger blir spart for senere behandlinger...

Er ingen ekspert. leste nettopp at unge jenter som begår selvmord har økt, ikke sunket. Og det overrasket ekspertene skikkelig.

Ja, det kan godt hende det vil lønne seg på lang sikt. Men jeg tror ikke politikere tenker slik.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, det kan godt hende det vil lønne seg på lang sikt. Men jeg tror ikke politikere tenker slik.

Det er nok ikke sjanse til å gå tilbake i tid, nei...

Skrevet

Om boligprisene ikke var skyhøye, så var lønningene heller ikke mye å skryte om...

Vi var unge og nyetablerte, uten oppsparte midler. Vi tjente mellom 8 og titusen i måneden, og bare boutgiftene var mellom 3-4 tusen pr. måned. Så kom alle utgifter i tillegg.

Det var smalahans...Og vi måtte vende og snu på hver krone.

Det kan fortsatt ikke sammenlignes med i dag...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...