Gå til innhold

Velge hund.

Anbefalte innlegg

Gjest Helt fersk.
Skrevet

Tenker å skaffe meg en liten familiehund som ikke røyter.

Har sett litt på Norsk kennelklubbs sider. Blir ikke noe klokere. Skulle ønske det var et sted hvor jeg kunne sette inn et avansert søk...

Er det noe sted jeg kan henvende meg for hjelp?

Er det noen som kan hjelpe meg å gjøre valget lettere?

På forhånd takk.

Skrevet

På canis.no har du en rasevelger, der du kan velge forskjellige alternativer på en rekke spørsmål, og få ut anbefalt rase ift. dine ønsker.

Ikke så mange små hunder som ikke røyter tror jeg, men muligens dverg-puddel, og bichon frisee? Men sjekk på canis, der finner du det nok.

Skrevet

Bull terrier! Den er helt rå og har kort pels! Ser farlig ut, jeg ville aldri brutt meg inn i et hus med en bull terrier.

candyqueen_83
Skrevet

Bull terrier! Den er helt rå og har kort pels! Ser farlig ut, jeg ville aldri brutt meg inn i et hus med en bull terrier.

Unnskyld meg men du anbefaler ikke bullterrier i hytt og pine. Og de RØYTER

Skrevet

Hva har kort pels med noe å gjøre? Trådstarter vil ha en hund som ikke røyter.

Hunder med kort pels røyter like mye som hunder med lang pels.

Skrevet

Unnskyld meg men du anbefaler ikke bullterrier i hytt og pine. Og de RØYTER

Hvorfor skal jeg ikke anbefale det?

Hytt og pine? Dette er første gangen jeg anbefeler bull terrier.

Gjest har hund
Skrevet

det er ikke så mange raser som ikke røyter. du har de forskjellige puddel rasene, i alle fall noen av terrier rasene, de må nappes regelmessig. så har du kinesisk nakenhund :). det detter lo dotter av puddelene, men den røyter ikke. finnes sikker flere raser.

Skrevet

Hva har kort pels med noe å gjøre? Trådstarter vil ha en hund som ikke røyter.

Hunder med kort pels røyter like mye som hunder med lang pels.

Godt mulig. Men bedre med kort hår enn langt.

Mulig jeg overvurderte bull terrieren litt.

candyqueen_83
Skrevet

Hvorfor skal jeg ikke anbefale det?

Hytt og pine? Dette er første gangen jeg anbefeler bull terrier.

Det var jo ikke akkurat det hun var ute etter. Og en bullterrier er ikke verdens letteste hund å eie/oppdra. Nydelig hund, men til rette eiere.

candyqueen_83
Skrevet

Hvorfor bedre med kort enn lang pels? Lang pels er ofte lettere å børste av, og støvsuge opp fra gulvet. Men denne personen ønsker en hund som røyter minimalt.

Skrevet

Det var jo ikke akkurat det hun var ute etter. Og en bullterrier er ikke verdens letteste hund å eie/oppdra. Nydelig hund, men til rette eiere.

Hva gjør bull terriere så vanskelige? Er de ville?

Stygge er de i hvert fall, helt jævlige! Likevel er det min favoritthund.

Skrevet

Hvorfor er det bedre med kort enn lang pels?

Og er det virkelig en rase som er godt egnet til familiehund?

Det er mange hunderaser som er kjempefine, uten at det dermed er lurt å anbefale dem til "hvem som helst". Det kommer an på hvem som skal ha hund, evt. barn i familien, aktivitetsnivå/ambisjoner for hundeholdet osv.

Mange hunder burde det vært lisens på å få kjøpe, der man forplikter seg til å gi hunden riktig og tilstrekkelig aktivisering, både fysisk og mentalt. Svært mange hunder blir ødelagt av å få for lite aktivisering.

Vi har verdens beste hund selv, men det er ikke en hund jeg vil anbefale til så mange. Den krever rett og slett for mye. Det er mannen min som trener den, og den MÅ trenes/aktiviseres for å ha det bra og for å fungere sammen med oss. I perioder der den har fått for lite aktivisering (fx om vi har vært syke), så blir hunden hyper og gjør masse ugagn. Og når hunden er 70 cm i mankehøyde, 40 kg og sterk "som en bjørn", så kan den IKKE være ute av trening i mer enn korte perioder, uten å bli ubehagelig å bo i hus med, og enda verre, over tid ville den blitt farlig.

Skrevet

Hvorfor bedre med kort enn lang pels? Lang pels er ofte lettere å børste av, og støvsuge opp fra gulvet. Men denne personen ønsker en hund som røyter minimalt.

Da anbefaler jeg dvergschnauzer.

Skrevet

Hvorfor er det bedre med kort enn lang pels?

Og er det virkelig en rase som er godt egnet til familiehund?

Det er mange hunderaser som er kjempefine, uten at det dermed er lurt å anbefale dem til "hvem som helst". Det kommer an på hvem som skal ha hund, evt. barn i familien, aktivitetsnivå/ambisjoner for hundeholdet osv.

Mange hunder burde det vært lisens på å få kjøpe, der man forplikter seg til å gi hunden riktig og tilstrekkelig aktivisering, både fysisk og mentalt. Svært mange hunder blir ødelagt av å få for lite aktivisering.

Vi har verdens beste hund selv, men det er ikke en hund jeg vil anbefale til så mange. Den krever rett og slett for mye. Det er mannen min som trener den, og den MÅ trenes/aktiviseres for å ha det bra og for å fungere sammen med oss. I perioder der den har fått for lite aktivisering (fx om vi har vært syke), så blir hunden hyper og gjør masse ugagn. Og når hunden er 70 cm i mankehøyde, 40 kg og sterk "som en bjørn", så kan den IKKE være ute av trening i mer enn korte perioder, uten å bli ubehagelig å bo i hus med, og enda verre, over tid ville den blitt farlig.

Hunder er noe herk. Takke meg til katt.

candyqueen_83
Skrevet

Hva gjør bull terriere så vanskelige? Er de ville?

Stygge er de i hvert fall, helt jævlige! Likevel er det min favoritthund.

De har en tendens til å være rimelig stae og egenrådige. Krever en veldig fast og konsekvent hånd.

De kan være veldig viltre av seg hele livet, og det sammen med at de kan være så sta gjør at de ikke akkurat passer for alle. Kan bli slitsomt i lengden om du ikke vil legge ned masse tid og krefter på trening.

hidi, the scorpion
Skrevet

Kanskje du må velge enten eller.

De aller beste familiehundene røyter...Små hunder er ikke så familieegnet, da de ofte foretrekker èn person som sin.

Ta en hund dere alle forelsker dere i, og gi blaffen i røyting!

Det ville jeg gjort!

Skrevet

Wheaten Terrier selvfølgelig. Både vakker,snill og røyter ikke.

Skrevet

Man kan begrense røytingen MYE ved å finne riktig for til hunden.

Mamma fikk en halvvoksen pointer for en tid tilbake, og da den kom røytet den noe helt groteskt! Et stryk over ryggen og du satt igjen med en handfull pels. Nå må man mer eller mindre nappe hårene ut av hunden! De sitter som støpt. Hun fikk tips om å gi hunden ekstra proteiner(??), og begynte å gi den tørrfisk. Og det fungerte som sagt helt fantastisk. Tørrfisk er jo dyrt da, så vet ikke hva hun bruker nå, men poenget er altså at riktig for kan begrense det.

candyqueen_83
Skrevet

Kanskje du må velge enten eller.

De aller beste familiehundene røyter...Små hunder er ikke så familieegnet, da de ofte foretrekker èn person som sin.

Ta en hund dere alle forelsker dere i, og gi blaffen i røyting!

Det ville jeg gjort!

Enig med deg :)

Pels,sikkel og søl er det som følger med en hund. Tåler man det ikke får man la være :P

candyqueen_83
Skrevet

Man kan begrense røytingen MYE ved å finne riktig for til hunden.

Mamma fikk en halvvoksen pointer for en tid tilbake, og da den kom røytet den noe helt groteskt! Et stryk over ryggen og du satt igjen med en handfull pels. Nå må man mer eller mindre nappe hårene ut av hunden! De sitter som støpt. Hun fikk tips om å gi hunden ekstra proteiner(??), og begynte å gi den tørrfisk. Og det fungerte som sagt helt fantastisk. Tørrfisk er jo dyrt da, så vet ikke hva hun bruker nå, men poenget er altså at riktig for kan begrense det.

Men om den bare var halvvoksen kan det ha vært pelsskifte også da :o)

Men sant, fòret kan gjøre mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...