Gå til innhold

Velge hund.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det bedre med kort enn lang pels?

Og er det virkelig en rase som er godt egnet til familiehund?

Det er mange hunderaser som er kjempefine, uten at det dermed er lurt å anbefale dem til "hvem som helst". Det kommer an på hvem som skal ha hund, evt. barn i familien, aktivitetsnivå/ambisjoner for hundeholdet osv.

Mange hunder burde det vært lisens på å få kjøpe, der man forplikter seg til å gi hunden riktig og tilstrekkelig aktivisering, både fysisk og mentalt. Svært mange hunder blir ødelagt av å få for lite aktivisering.

Vi har verdens beste hund selv, men det er ikke en hund jeg vil anbefale til så mange. Den krever rett og slett for mye. Det er mannen min som trener den, og den MÅ trenes/aktiviseres for å ha det bra og for å fungere sammen med oss. I perioder der den har fått for lite aktivisering (fx om vi har vært syke), så blir hunden hyper og gjør masse ugagn. Og når hunden er 70 cm i mankehøyde, 40 kg og sterk "som en bjørn", så kan den IKKE være ute av trening i mer enn korte perioder, uten å bli ubehagelig å bo i hus med, og enda verre, over tid ville den blitt farlig.

Bull terriere er fine familiehunder, men de trenger selvsagt trening og disiplin som andre hunder.

Om jeg skulle hatt en bullterrier som familiehund ville jeg valgt Staffordshire Bullterrier, energiske, smarte, rolige og utrolig stabile.

Som ved alle raser gjelder det selvsagt å ha godt opphav på hunden.

fra bullterrier entusiasten

Skrevet

Men om den bare var halvvoksen kan det ha vært pelsskifte også da :o)

Men sant, fòret kan gjøre mye.

Eller skifte fra sommer til vinterham, dog jeg har aldri sett en hund som ikke må klippes som røytet SÅ lite som denne hunden gjør, fikk ikke hår av å stryke over den, måtte faktisk bruke to fingre å "nappe".

candyqueen_83
Skrevet

Bull terriere er fine familiehunder, men de trenger selvsagt trening og disiplin som andre hunder.

Om jeg skulle hatt en bullterrier som familiehund ville jeg valgt Staffordshire Bullterrier, energiske, smarte, rolige og utrolig stabile.

Som ved alle raser gjelder det selvsagt å ha godt opphav på hunden.

fra bullterrier entusiasten

I mine svar gikk jeg ut i fra at zakkoo mente engelsk bullterrier, ikke staffordshire bullterrier. Det er jo mye forskjell på de to rasene.

hidi, the scorpion
Skrevet

Enig med deg :)

Pels,sikkel og søl er det som følger med en hund. Tåler man det ikke får man la være :P

Ikke sant! Hunder kommer ikke i de pakningene vi måtte ønske, men blir man først glad i en hund, da er man fortapt....

Skrevet

Hvis du bruker nettet er det jo massevis av gode søkesider der du plotter inn hva du er ute etter mht egenskaper og så finner den aktuelle raser for deg. Det er en veldig fin dansk en og du kan bruke canis.no. I tillegg er det mange andre, så bruk nettet!

Skrevet

Bull terrier! Den er helt rå og har kort pels! Ser farlig ut, jeg ville aldri brutt meg inn i et hus med en bull terrier.

En bulle er IKKE hund for nybegynnere faktisk. Du skal ha mye hundeerfaring for å hanskes med dem. De er veldig stri, egenrådige, uredde og samtidig må de ikke behandles hardt. Nei, velg en bison frisee eller lignende, det er greit å starte med! (Sier jeg som har hatt 3 buller og nå "slapper av" med en kromfohrländer i stedet).

Skrevet

I mine svar gikk jeg ut i fra at zakkoo mente engelsk bullterrier, ikke staffordshire bullterrier. Det er jo mye forskjell på de to rasene.

Mye forskjell, men ingen av dem er egnet for nybegynnere!

Skrevet

Hva gjør bull terriere så vanskelige? Er de ville?

Stygge er de i hvert fall, helt jævlige! Likevel er det min favoritthund.

Se mitt innlegg litt lenger oppe i tråden! Buller er for viderekomne! Herlige hunder - men en skikkelig "håndfull" selv for en erfaren hundeeier!

Skrevet

Bichon Frisé røyter ikke. Jeg er allergisk mot hund og det er ikke noe problem å ha Bichon Frisé :)

Skrevet

En bulle er IKKE hund for nybegynnere faktisk. Du skal ha mye hundeerfaring for å hanskes med dem. De er veldig stri, egenrådige, uredde og samtidig må de ikke behandles hardt. Nei, velg en bison frisee eller lignende, det er greit å starte med! (Sier jeg som har hatt 3 buller og nå "slapper av" med en kromfohrländer i stedet).

"En bulle er IKKE hund for nybegynnere faktisk. Du skal ha mye hundeerfaring for å hanskes med dem. De er veldig stri, egenrådige, uredde og samtidig må de ikke behandles hardt."

Hehe, de lever opp til utseendet sitt. Skulle bare vært litt farlige også. Ser jo ut som Satan i hundekropp. Herlige dyr.

Skrevet

Man kan begrense røytingen MYE ved å finne riktig for til hunden.

Mamma fikk en halvvoksen pointer for en tid tilbake, og da den kom røytet den noe helt groteskt! Et stryk over ryggen og du satt igjen med en handfull pels. Nå må man mer eller mindre nappe hårene ut av hunden! De sitter som støpt. Hun fikk tips om å gi hunden ekstra proteiner(??), og begynte å gi den tørrfisk. Og det fungerte som sagt helt fantastisk. Tørrfisk er jo dyrt da, så vet ikke hva hun bruker nå, men poenget er altså at riktig for kan begrense det.

Fôret har absolutt stor påvirkning. Vi måtte bytte til et fôr med _mindre_ proteiner til vår hund, faktisk. Men det har også hatt positiv innvirkning på flere ting, som et noe roligere og lydigere lynne. Hunden ble rett og slett litt overspent av det performance-fôret han tidligere gikk på.

Skrevet

Fôret har absolutt stor påvirkning. Vi måtte bytte til et fôr med _mindre_ proteiner til vår hund, faktisk. Men det har også hatt positiv innvirkning på flere ting, som et noe roligere og lydigere lynne. Hunden ble rett og slett litt overspent av det performance-fôret han tidligere gikk på.

Mm, helt klart. Men sånn er det jo med "alle". Det klareste eksempelet er vel kanskje unger som får for mye godterier. De fleste blir helt hyper og "ustyrlig", noe som ikke er ønskelig så lenge man ikke er på fjellet å løper av seg lissom! Viktig å velge for tilpasset aktivitet og hundens "kjemi".

Driver å prøver nytt fõr på katta her, hun røyter som en snøstorm, så er spent nå!

Gjest Shira12
Skrevet

Har du vurdert dachs?

Korthåret dachs røyter lite.

Den er familievennlig, en god turkamerat. Den blir ett medlem av familien da den helst vil være med på alt.

Den tar ikke stor plass fysisk, men tar en stor god plass i hjertet :o)

http://www.norskedachshundklubbersforbund.org/

Skrevet

Ja, selvsagt, det er mange bull terriere jeg antok at vedkomne mente vanlig Bullterrier (med spisst hode). Jeg påpekte i mitt innlegg at jeg ser på Staffordshire bullterrier som en bedre familiehund. Men jeg sier ikke at folk som ikke er vant til hund bør skaffe seg en bull terrier, det krever mye av eieren særlig på psykiske utfordringer.

Skrevet

Ta en titt på rasevelgerene på Animal Planets hjemmeside, og på Canis sin hjemmeside. Det er mange flinke hundefolk på dyrenett, hundesonen og Canis du kan spørre om råd også. :)

Skrevet

Man kan begrense røytingen MYE ved å finne riktig for til hunden.

Mamma fikk en halvvoksen pointer for en tid tilbake, og da den kom røytet den noe helt groteskt! Et stryk over ryggen og du satt igjen med en handfull pels. Nå må man mer eller mindre nappe hårene ut av hunden! De sitter som støpt. Hun fikk tips om å gi hunden ekstra proteiner(??), og begynte å gi den tørrfisk. Og det fungerte som sagt helt fantastisk. Tørrfisk er jo dyrt da, så vet ikke hva hun bruker nå, men poenget er altså at riktig for kan begrense det.

Hunden min får diare av tørrfisk...

Skrevet

Kanskje du må velge enten eller.

De aller beste familiehundene røyter...Små hunder er ikke så familieegnet, da de ofte foretrekker èn person som sin.

Ta en hund dere alle forelsker dere i, og gi blaffen i røyting!

Det ville jeg gjort!

Pudler er svært gode familiehunder og røyter ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...