Gå til innhold

Familietragedier...

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvem er alltid den som tar livet av familien sin, i slike forferdelige tragedier? Kona eller mannen...

Og hvorfor er det alltid menn (her i Norge ihvertfall)?

Hvorfor gjør de det?

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

26

• Atene

4

• DarkPink

4

• keinstein

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Av samme årsak som at ravgale diktatorer og kjente seriemordere stort sett alltid har vært menn. De har større potensiale for ekstremvold. Lite likestillingspent som det enn måtte høres ut.

Skrevet

I dette tilfellet var mannen under sterkt press i jobbsammenheng. Han hadde ansvaret for et prosjekt med budsjett på to milliarder kroner. Jobbet 60-70 timer hver uke. Da det begynte å gå til helvete, klarte han ikke mer. Kanskje han rett og slett tenkte at det beste for familien var at alle fulgte med ham i døden?

Han sendte forresten mail til jobben sin kvelden før drapene og fortalte hva han hadde tenkt å gjøre.

Skrevet

Av samme årsak som at ravgale diktatorer og kjente seriemordere stort sett alltid har vært menn. De har større potensiale for ekstremvold. Lite likestillingspent som det enn måtte høres ut.

Jepp, menn er litt mer rett på sak her. Ser det allerede fra barndommen av. Gutta tar heller en fight enn å drive med utfrysing og mobbing i årevis for fillesaker.

Skrevet

Jeg og kjæresten diskuterte det litt idag. Kvinner og menn har jo gjerne ulike måter å regaere på i kriser, og menn er gjennomsnitlig kanskje mer fysiske.

En grunn (uten å spekulere i stavangertragedien) kan jo tenkes å være at det oppstår en krangel der mannen blir mer fysisk enn tenkt, og får så panikk. Når kona er død så ser han ikke noen annen utvei enn å utslette familien, istedenfor å havne i fengsel, barna må i fosterhjem, osv.

Gjest Aviaana
Skrevet

Det må jo være noe drapsmannen har tenkt over på forhånd, har vanskelig for å tro at drapene og selvmordet kommer som lyn fra blå himmel.

At man plutselig en dag kommer hjem og tenker at det er på tide å utslette familien. Jeg kan på en måte forstå at folk ønsker å utslette seg selv, men å dra familien med i dragsuget?

Uforståelig.

Gjest Aviaana
Skrevet

Jeg og kjæresten diskuterte det litt idag. Kvinner og menn har jo gjerne ulike måter å regaere på i kriser, og menn er gjennomsnitlig kanskje mer fysiske.

En grunn (uten å spekulere i stavangertragedien) kan jo tenkes å være at det oppstår en krangel der mannen blir mer fysisk enn tenkt, og får så panikk. Når kona er død så ser han ikke noen annen utvei enn å utslette familien, istedenfor å havne i fengsel, barna må i fosterhjem, osv.

Jeg tenker noe av det samme som deg. Kanskje var det en krangel med kona som gikk for langt? Han har drept henne, får panikk og dreper deretter barna da han innser at de vil vokse opp uten en mor og at han er skylden i det.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det var et veldig godt spørsmål.

Uff ja!

hidi, the scorpion
Skrevet

Tror jeg ingenting på!

hidi, the scorpion
Skrevet

I dette tilfellet var mannen under sterkt press i jobbsammenheng. Han hadde ansvaret for et prosjekt med budsjett på to milliarder kroner. Jobbet 60-70 timer hver uke. Da det begynte å gå til helvete, klarte han ikke mer. Kanskje han rett og slett tenkte at det beste for familien var at alle fulgte med ham i døden?

Han sendte forresten mail til jobben sin kvelden før drapene og fortalte hva han hadde tenkt å gjøre.

Men hvorfor tenker menn automatisk slik?

Skrevet

Jeg tenker noe av det samme som deg. Kanskje var det en krangel med kona som gikk for langt? Han har drept henne, får panikk og dreper deretter barna da han innser at de vil vokse opp uten en mor og at han er skylden i det.

Ja =)

Imens en kvinne i samme situasjon kanskje heller ville skreket og pakket koffertene og stukket av med barna.

hidi, the scorpion
Skrevet

Har jeg ikke tenkt på.

I det siste tilfellet var det ihvertfall ingen tegn til krangel eller lignende.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det må jo være noe drapsmannen har tenkt over på forhånd, har vanskelig for å tro at drapene og selvmordet kommer som lyn fra blå himmel.

At man plutselig en dag kommer hjem og tenker at det er på tide å utslette familien. Jeg kan på en måte forstå at folk ønsker å utslette seg selv, men å dra familien med i dragsuget?

Uforståelig.

Virker som om menn tror at det de føler der og da, det vil de spare familien fra å føle, mens en mor tenker helt annerledes...

Skrevet

Ja =)

Imens en kvinne i samme situasjon kanskje heller ville skreket og pakket koffertene og stukket av med barna.

Hm.. det var kanskje litt upassende å smile der. Men det var bare fordi du skjønte hva jeg mente. Og litt fordi strawberry et eller annet nettopp skaffet med koden til sims =)

Skrevet

Men hvorfor tenker menn automatisk slik?

Vet ikke. Håper ikke alle menn har det potensialet. Det er nok ikke normalt å tenke slik.

Lurer på hvordan han gikk fram. Drepte han dem en etter en mens de andre så på? I så fall grusomt. Eller kanskje han listet seg inn på barnerommene, og bar likene til badet mens de andre holdt på med sist?

Skrevet

Jeg leste en uttalelse fra en psykolog som sa at slike familiedrap som regel er nøye planlagt på forhånd, det skjer altså ikke i affekt. Ubegripelig er det ja! Jeg syns det er noe egoistisk over det. Far vil ta livet sitt, men han unner ikke resten av familien å leve videre..

hidi, the scorpion
Skrevet

Vet ikke. Håper ikke alle menn har det potensialet. Det er nok ikke normalt å tenke slik.

Lurer på hvordan han gikk fram. Drepte han dem en etter en mens de andre så på? I så fall grusomt. Eller kanskje han listet seg inn på barnerommene, og bar likene til badet mens de andre holdt på med sist?

Sannsynligvis moren først. Så barna. Hva han gjorde med seg selv....

Jeg tror ikke at dette har vært en lett utvei for mannen. Han har sannsynligvis følt at det var det beste for alle.

Spørsmålet blir fremdeles hvorfor menn tenker slik!?

Skrevet

Har jeg ikke tenkt på.

I det siste tilfellet var det ihvertfall ingen tegn til krangel eller lignende.

Det vet man vel ikke, eller?

Hørte noe om sterkt press på jobben, men jeg tviler på at noen kan ta livet av partneren sin uten noen form for uoverensstemmelse dem i mellom. Og økonomiske problemer er vel en vanlig kilde til krangel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...