Gå til innhold

Familietragedier...

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg leste en uttalelse fra en psykolog som sa at slike familiedrap som regel er nøye planlagt på forhånd, det skjer altså ikke i affekt. Ubegripelig er det ja! Jeg syns det er noe egoistisk over det. Far vil ta livet sitt, men han unner ikke resten av familien å leve videre..

Jeg tror det er motsatt. Når far ikke kan takle det som måtte komme, hvordan kan familien min det?

Spørsmålet er hvorfor en far så fort kan komme til den konklusjonen, mens en mor hadde tenkt totalt annerledes....

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

26

• Atene

4

• DarkPink

4

• keinstein

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Sannsynligvis moren først. Så barna. Hva han gjorde med seg selv....

Jeg tror ikke at dette har vært en lett utvei for mannen. Han har sannsynligvis følt at det var det beste for alle.

Spørsmålet blir fremdeles hvorfor menn tenker slik!?

Tror aldri jeg hadde vært mann til å gjøre noe slik.

Hvorfor noen menn tenker slik er ikke lett å si. Veldig ofte er det snakk om anerkjente menn som sliter på jobben.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det vet man vel ikke, eller?

Hørte noe om sterkt press på jobben, men jeg tviler på at noen kan ta livet av partneren sin uten noen form for uoverensstemmelse dem i mellom. Og økonomiske problemer er vel en vanlig kilde til krangel.

I Norge har det kun vært menn som har tatt livet av familien sin.

Hørte nettopp et intervju med datteren til en som tok livet av familien sin, hun var ikke hjemme. Beskrev sin far som en mannemann. En som var veldig opptatt av familiens ve og vel, likevel...

hidi, the scorpion
Skrevet

Tror aldri jeg hadde vært mann til å gjøre noe slik.

Hvorfor noen menn tenker slik er ikke lett å si. Veldig ofte er det snakk om anerkjente menn som sliter på jobben.

Det finnes faktisk anerkjente kvinner med like ansvarsfulle jobber, som feiler, men de dreper ikke hele familien sin...

Hvorfor?

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg tenker noe av det samme som deg. Kanskje var det en krangel med kona som gikk for langt? Han har drept henne, får panikk og dreper deretter barna da han innser at de vil vokse opp uten en mor og at han er skylden i det.

Da ville mitt ønske være at mine barn overlevde, de kunne vokse seg til flotte mennesker uansett!

hidi, the scorpion
Skrevet

Jepp, menn er litt mer rett på sak her. Ser det allerede fra barndommen av. Gutta tar heller en fight enn å drive med utfrysing og mobbing i årevis for fillesaker.

Og da mener du?

Skrevet

Tror jeg ingenting på!

Nei vel. Hva tror du da? Det er jo et faktum at 99,9% av f.eks seriemordere (som har blitt tatt) er menn.

Skrevet

Det finnes faktisk anerkjente kvinner med like ansvarsfulle jobber, som feiler, men de dreper ikke hele familien sin...

Hvorfor?

Noen kvinner gjør det sikkert også.

Verdens diktatorer er menn, verdens verste drapsmaskiner er menn, verdens største kjeltringer er menn...

Er vel noe oppi huet som hindrer de fleste kvinner fra å gjøre slikt.

Men jeg har jo sett fæle kvinner på youtube som har kappet av fingre og mishandlet fanger i Irak på mest brutale måte.

I dyreriket er det ofte omvendt, faktisk. Edderkoppen er verst av alle. Der spiser hunnen opp hannen etter samleie!

hidi, the scorpion
Skrevet

Av samme årsak som at ravgale diktatorer og kjente seriemordere stort sett alltid har vært menn. De har større potensiale for ekstremvold. Lite likestillingspent som det enn måtte høres ut.

Jeg tror ikke disse mennen er rævgale eller diktatoriske...

Tror de må ha en misforstått rolle av seg selv, og hva det kan føre til for familien...

Skrevet

Og da mener du?

Da mener jeg at menn blir fortere ferdig med ting enn damer. Husker på ungdomsskolen at venninner som ble uvenner pga en filleting, ikke tålte trynet av hverandre på to-tre år, minst.

Gutta tok heller en slåsskamp og var bestekamerater dagen etter.

delphina1365380402
Skrevet

I dette tilfellet var mannen under sterkt press i jobbsammenheng. Han hadde ansvaret for et prosjekt med budsjett på to milliarder kroner. Jobbet 60-70 timer hver uke. Da det begynte å gå til helvete, klarte han ikke mer. Kanskje han rett og slett tenkte at det beste for familien var at alle fulgte med ham i døden?

Han sendte forresten mail til jobben sin kvelden før drapene og fortalte hva han hadde tenkt å gjøre.

og det å mislykkes på jobben skulle rettferdiggjøre drap på kone og barn??? Jeg forstår da INGEN TING av mannehjerner som kan konludere slik. Og hvordan kan ha klart å kvele 3 stykker UTEN at det er spor av kamp eller vold?

hidi, the scorpion
Skrevet

Noen kvinner gjør det sikkert også.

Verdens diktatorer er menn, verdens verste drapsmaskiner er menn, verdens største kjeltringer er menn...

Er vel noe oppi huet som hindrer de fleste kvinner fra å gjøre slikt.

Men jeg har jo sett fæle kvinner på youtube som har kappet av fingre og mishandlet fanger i Irak på mest brutale måte.

I dyreriket er det ofte omvendt, faktisk. Edderkoppen er verst av alle. Der spiser hunnen opp hannen etter samleie!

Når kvinner gjør det, tar hun kun livet av barna, ikke seg selv og heller ikke mannen.

Jeg tror mer at det er den beskyttende rollen, mannen tar, istedet for å la kone og barn vøre "fritt vilt".

Men jeg vet jo ikke.

hidi, the scorpion
Skrevet

Da mener jeg at menn blir fortere ferdig med ting enn damer. Husker på ungdomsskolen at venninner som ble uvenner pga en filleting, ikke tålte trynet av hverandre på to-tre år, minst.

Gutta tok heller en slåsskamp og var bestekamerater dagen etter.

Bortsett fra at du er ikke bestekamerat med noen du har drept...

Skrevet

I Norge har det kun vært menn som har tatt livet av familien sin.

Hørte nettopp et intervju med datteren til en som tok livet av familien sin, hun var ikke hjemme. Beskrev sin far som en mannemann. En som var veldig opptatt av familiens ve og vel, likevel...

Altså, jeg vet om to kvinner som har tatt med seg ungene opp i senga og tatt livet av seg så ungene ble sittende der sammen med den døde mora til faren kom hjem. Jeg skjønner ikke det der heller jeg.

hidi, the scorpion
Skrevet

Altså, jeg vet om to kvinner som har tatt med seg ungene opp i senga og tatt livet av seg så ungene ble sittende der sammen med den døde mora til faren kom hjem. Jeg skjønner ikke det der heller jeg.

Det skjedde ikke i Norge?

Kvinner som dreper barna sine, dreper sjeldent seg selv eller far til barna...

Så det blir en helt annen diskusjon, likssom....

Skrevet

og det å mislykkes på jobben skulle rettferdiggjøre drap på kone og barn??? Jeg forstår da INGEN TING av mannehjerner som kan konludere slik. Og hvordan kan ha klart å kvele 3 stykker UTEN at det er spor av kamp eller vold?

"og det å mislykkes på jobben skulle rettferdiggjøre drap på kone og barn??? Jeg forstår da INGEN TING av mannehjerner som kan konludere slik."

Ikke jeg heller. Men i ekstreme situasjoner tar man ikke bestandig de riktige valgene.

"Og hvordan kan ha klart å kvele 3 stykker UTEN at det er spor av kamp eller vold?"

Det er ikke vanskelig. Har du noengang blitt kvalt? Du klarer ikke å kjempe mange sekundene før du blir paff når hjernen ikke får oksygen. Du besvimer også etter ikke altfor mange sekunde.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvis du ikke vet at noen har tenkt å drepe deg, hvordan reagerer du hvis mannen legger hendene om halsen din?

Er han sterk, rekker du ikke å rope frem en lyd engang...

Skrevet

Bortsett fra at du er ikke bestekamerat med noen du har drept...

"Bortsett fra at du er ikke bestekamerat med noen du har drept... "

Neppe. Kanskje i himmelen.

hidi, the scorpion
Skrevet

"Bortsett fra at du er ikke bestekamerat med noen du har drept... "

Neppe. Kanskje i himmelen.

Litt relevant også da...

Skrevet

Jeg tror det er motsatt. Når far ikke kan takle det som måtte komme, hvordan kan familien min det?

Spørsmålet er hvorfor en far så fort kan komme til den konklusjonen, mens en mor hadde tenkt totalt annerledes....

Det er et interessant spørsmål!

Kanskje det ligger noe i at far ser på familien sin som svakere enn seg selv og avhengig av ham som person - i den grad at de vil få det bedre døde enn å leve videre uten ham? En slags merkelig blanding av dyp depresjon og overvurdering av sin egen betydning? Det er kanskje folk som er vant til å måtte ta mye ansvar for andre i f.eks jobb etc som er tilbøyelig til å tenke sånn?

Men hvorfor tenker ikke kvinner på samme måte, det er et godt spørsmål! Men så er det jo flere menn enn kvinner som tar selvmord også. Menn tyr til ekstreme handlinger langt oftere enn kvinner gjør. Men hvorfor, det har vi vel ingen klare svar på?

*tenker høyt*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...