Gå til innhold

Familietragedier...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skjedde ikke i Norge?

Kvinner som dreper barna sine, dreper sjeldent seg selv eller far til barna...

Så det blir en helt annen diskusjon, likssom....

Skjedde i Nord Norge for endel år siden begge ganger. Jeg kjenner ungene.

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

26

• Atene

4

• DarkPink

4

• keinstein

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det skjedde ikke i Norge?

Kvinner som dreper barna sine, dreper sjeldent seg selv eller far til barna...

Så det blir en helt annen diskusjon, likssom....

De tok ikke livet av ungene, bare av seg sjøl men ungene så på.

Gjest crølle
Skrevet

I Norge har det kun vært menn som har tatt livet av familien sin.

Hørte nettopp et intervju med datteren til en som tok livet av familien sin, hun var ikke hjemme. Beskrev sin far som en mannemann. En som var veldig opptatt av familiens ve og vel, likevel...

Det var en mor som kullosforgiftet seg selv og sønnen sin, for ikke så lenge siden.

De var visstnok de eneste i den familien. Mor var alene med barnet.

Skrevet

Det var en mor som kullosforgiftet seg selv og sønnen sin, for ikke så lenge siden.

Faen i helvete, jeg blir så...forbanna når folk tar sjølmord. Særlig når det skjer i nærmiljøet. Det har skjedd flere ganger at tilsynelatende helt normale og oppegående, fornøyde mennesker i nærmiljøet plutselig har tatt selvmord. Fått tak i en pistol og skutt seg selv og familiemedlemmer. Det er snakk om familier som har virket problemfrie.

Hva skjer!? Hvorfor? Er det snakk om sinnslidelser? Jeg kan ikke tro det. Jobbrelaterte problemer? Ikke det heller...

Skrevet

Min teori, som egentlig er mest spekulasjon er som følger:

Mannen sleit på jobb. Han tok på seg for mye og tok forsinkelsene/problemene personlig. Han brukte altfor mye tid og krefter på jobben og familien ble misfornøyd. Kanskje truet kona med å ta med seg barna og flytte.

Kombinasjonen av at han følte han mislyktes på jobben og frykten for at kona tok barna og dro gjorde at han klikket og drepte alle. Han følte kanskje at han ikke kunne leve uten familien, men ville ikke ofre jobben. Han så ingen utvei.

Kvinner kommer sjeldnere opp i slike situasjoner. De opplever kanskje at mannen drar sin vei, men sjelden/aldri med ungene.

Kvinner er heller ikke like dramatiske, de snakker oftere om ting framfor å begå dramatiske handlinger.

Uansett er det svært få menn som gjør slikt også. Det virker kanskje som om det er mange "familietragedier", men prosentvis er det svært få.

Skrevet

Og moren hadde relativt nylig fått en alvorlig fysisk diagnose, tror jeg.

Skrevet

Mannen sleit på jobb. Han tok på seg for mye og tok forsinkelsene/problemene personlig. Han brukte altfor mye tid og krefter på jobben og familien ble misfornøyd. Kanskje truet kona med å ta med seg barna og flytte.

Kombinasjonen av at han følte han mislyktes på jobben og frykten for at kona tok barna og dro gjorde at han klikket og drepte alle. Han følte kanskje at han ikke kunne leve uten familien, men ville ikke ofre jobben. Han så ingen utvei.

Kvinner kommer sjeldnere opp i slike situasjoner. De opplever kanskje at mannen drar sin vei, men sjelden/aldri med ungene.

Kvinner er heller ikke like dramatiske, de snakker oftere om ting framfor å begå dramatiske handlinger.

Uansett er det svært få menn som gjør slikt også. Det virker kanskje som om det er mange "familietragedier", men prosentvis er det svært få.

Det samme trodde min kjære... At han slet på jobben, og var i tillegg redd kona skulle dra fra ham!

hidi, the scorpion
Skrevet

De tok ikke livet av ungene, bare av seg sjøl men ungene så på.

Helt forferdelig, men veldig typisk kvinnelig. Ikke foran ungene altså, men at kvinner heller tar livet av seg selv...

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, det er nok heller uvanlig, men akkrurat like tragisk...

Skrevet

Høres sikkert helt grusomt ut, beklager det...., men han må da ha drept dem en etter en, mens de andre sov, hvis det var ved kvelning og det ikke er spor etter kamp i huset ?

Herregud, så forferdelig tragisk.

hidi, the scorpion
Skrevet

Tror du er inne på noe der, men at mannen skulle være redd for at kona tar barna og går, er jeg ikke med på. I dagens samfunn har far like rettigheter som mor, og mor har _ikke_ lov å reise med barna...

Før samværsordningen er bestemt.

Nei, det skjer ikke ofte, men det er jo så grusomt, når det først skjer...

hidi, the scorpion
Skrevet

Høres sikkert helt grusomt ut, beklager det...., men han må da ha drept dem en etter en, mens de andre sov, hvis det var ved kvelning og det ikke er spor etter kamp i huset ?

Herregud, så forferdelig tragisk.

Du har rett...

Helt uforståelig.

Skrevet

Dette kan jeg også akseptere som en årsak. En det klikka for da han var i ferd med å miste alt.

Ofte har gjerningsmenn sagt at "hvis ikke jeg kan ha det, så skal ingen andre få det".

Gjest Jente31
Skrevet

Tror du er inne på noe der, men at mannen skulle være redd for at kona tar barna og går, er jeg ikke med på. I dagens samfunn har far like rettigheter som mor, og mor har _ikke_ lov å reise med barna...

Hei hvis jeg husker riktig nå, så har jeg lest at mannen hadde tatt på seg for mye på jobben, og i tillegg bygde nytt hus til familien, som han hadde brukt flere år på, og som alle ventet på skulle bli ferdig. Jeg personlig har ingen mening om saken..bare at det er forferdelig tragisk.

Skrevet

Tanken på å se familien gå i oppløsning, kan bli for mye.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hei hvis jeg husker riktig nå, så har jeg lest at mannen hadde tatt på seg for mye på jobben, og i tillegg bygde nytt hus til familien, som han hadde brukt flere år på, og som alle ventet på skulle bli ferdig. Jeg personlig har ingen mening om saken..bare at det er forferdelig tragisk.

Helt enig.

Menn tar det økonomiske og praktiske mye mer alvorlig enn kvinner. Vi tar følelser mer på alvor...

hidi, the scorpion
Skrevet

Tanken på å se familien gå i oppløsning, kan bli for mye.

Fullt mulig, men akk så uforståelig....

Skrevet

Dette kan jeg også akseptere som en årsak. En det klikka for da han var i ferd med å miste alt.

Ofte har gjerningsmenn sagt at "hvis ikke jeg kan ha det, så skal ingen andre få det".

Det er liksom en akseptabel årsak?

Kvinnen og barna er hans eiendom, og skal ikke gå til andre...

Og du påstår at dette ikke dreier seg om ære?

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg tror ikke det dreier seg om ære, i den forstand, som æresdrap havner om ære.

Skrevet

Hvis man begår æresdrap i Norge, så får man ikke æren tilbake, man får større vanære og blir en hundset taper. Derfor begås ikke æresdrap her. Og godt er det.

I visse kulturer får man faktisk æren tilbake ved å drepe den som tok æren fra deg, f eks din datter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...