Gå til innhold

Familietragedier...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man begår æresdrap i Norge, så får man ikke æren tilbake, man får større vanære og blir en hundset taper. Derfor begås ikke æresdrap her. Og godt er det.

I visse kulturer får man faktisk æren tilbake ved å drepe den som tok æren fra deg, f eks din datter.

Du har ære i egne øyne, og ære i samfunnets øyne.

Og hvordan har en mann fått oppfatningen at han mister æren - eller selvbildet - hvis han mister kvinnen sin, og barna sine?

Samfunnet.

Dette vet jeg dessverre litt om. Og jeg kan forsikre deg om at det kan dreie seg om ære. Uten at jeg på noen måte sier noe om Stavanger-drapene, for det har jeg ingen forutsetning for å vite noe om.

Jeg spør her også: Hvorfor er det så viktig for deg å unnskylde disse mennene?

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

26

• Atene

4

• DarkPink

4

• keinstein

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Jente31
Skrevet

Helt enig.

Menn tar det økonomiske og praktiske mye mer alvorlig enn kvinner. Vi tar følelser mer på alvor...

Ja, det har jeg lang erfaring med!

Vel, jeg kommer aldri til å forstå at det går an å gjøre noe sånt uansett. Huff!!

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, det har jeg lang erfaring med!

Vel, jeg kommer aldri til å forstå at det går an å gjøre noe sånt uansett. Huff!!

Tror ikke vi kvinner kan. Vi ville velge selvmord i stedet...

Skrevet

Du har ære i egne øyne, og ære i samfunnets øyne.

Og hvordan har en mann fått oppfatningen at han mister æren - eller selvbildet - hvis han mister kvinnen sin, og barna sine?

Samfunnet.

Dette vet jeg dessverre litt om. Og jeg kan forsikre deg om at det kan dreie seg om ære. Uten at jeg på noen måte sier noe om Stavanger-drapene, for det har jeg ingen forutsetning for å vite noe om.

Jeg spør her også: Hvorfor er det så viktig for deg å unnskylde disse mennene?

Jeg kan resignere overfor uforutsigbar vilkårlig galskap, men ikke overlagt drap med utelukkende egoistiske årsaker.

Skrevet

Jeg kan resignere overfor uforutsigbar vilkårlig galskap, men ikke overlagt drap med utelukkende egoistiske årsaker.

Og hvis du leser artikkelen jeg linket til i den andre tråden, så ser du at såkalte "familietragedier" som regel ikke er "uforutsigbar vilkårlig galskap".

Som forskeren sa, det er "planlagte henrettelser".

Hvorfor er det så viktig for deg å bortforklare det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...