Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får besøk i helga av en med cøliaki. Nå lurer jeg fælt på hva vi skal servere han. Han har med sitt eget brød til brødmåltid så det er greit.

Han kan ikke spise noe som er halvfabrikat og selvfølgelig ingen ting med gluten i.

Jeg trenger tips til noe snadder til middag på en fredag og lørdag som er helt safe for han.

Skrevet

en god salat? :P

Takk for tips!

Må høre med samboern (det er hans kamerat) om han vet om han er glad i salater, der finnes det jo mange muligheter.

Skrevet

Takk for tips!

Må høre med samboern (det er hans kamerat) om han vet om han er glad i salater, der finnes det jo mange muligheter.

ja mye godt man kan ha i en salat :)

Skrevet

Taco. Tacoskjell er glutenfrie, mens tortillas er med mel.

Hvis du skal ha pizza, finnes det glutenfrie pizzabunner å få kjøpt i matbutikker med stort utvalg.

Kylling- eller svinewok.

Skrevet

Kyllingfilet, eller svinefilet, snittet og lagt inn ost. Surr inn med bacon. Brun i stekepanne, videre inn i ovnen. Ved siden av kan du ta broccoli og en saus basert på fløte, smøt og eggeplomme, evt med ost i. Eller bare en klatt rømme ved siden av.

Ellers kan du jo se på lavkarboforum. De skyr jo mel som pesten, så der ligger det også oppskrifter på sjokoladekake uten mel, og flere middagstips.

Skrevet

Taco med tacoskjell kan han spise. Det finnes flere kakemixer fra Toro som er glutenfrie - Eplekake, Langpanne sjokoladekake bl.a.

Til middag kan du også servere det meste av kjøtt og fisk og kylling. Av halvfabrikatasauser kan du bruke Rosepeppersaus, og lett bernaise (ikke vanlig bernaise).

Ellers kan du lage saus med maizenajevning.

Til dessert kan du servere is, gele, frukt med vaniljesaus.

Det er ikke så vanskelig som vi tror, sjø!

Gjest Jentemammaen
Skrevet

Taco med tacoskjell kan han spise. Det finnes flere kakemixer fra Toro som er glutenfrie - Eplekake, Langpanne sjokoladekake bl.a.

Til middag kan du også servere det meste av kjøtt og fisk og kylling. Av halvfabrikatasauser kan du bruke Rosepeppersaus, og lett bernaise (ikke vanlig bernaise).

Toro vanlig bernaisesaus er også glutenfri.

Skrevet

Takk for tips!

Nei, jeg det egentlig ikke så vanskelig. Jeg har ei gammel venninne med cøliaki også, og det var aldri noe problem å finne på noe (nå bor vi 60 mil fra hverandre så sjelden besøk)

Problemet nå er vel egentlig at vedkommende som kommer på besøk i tillegg til å ha cøliaki er sær i matveien. Bl.a. spiser han ingen ting som er halvfabrikat.

Skrevet

Kyllingfilet, eller svinefilet, snittet og lagt inn ost. Surr inn med bacon. Brun i stekepanne, videre inn i ovnen. Ved siden av kan du ta broccoli og en saus basert på fløte, smøt og eggeplomme, evt med ost i. Eller bare en klatt rømme ved siden av.

Ellers kan du jo se på lavkarboforum. De skyr jo mel som pesten, så der ligger det også oppskrifter på sjokoladekake uten mel, og flere middagstips.

Takk for tips. Det hørtes godt ut!

Skrevet

Taco. Tacoskjell er glutenfrie, mens tortillas er med mel.

Hvis du skal ha pizza, finnes det glutenfrie pizzabunner å få kjøpt i matbutikker med stort utvalg.

Kylling- eller svinewok.

Da skal jeg se om jeg får tak i ferdig pizzabunn til i kveld, evt. kjøpe glutenfritt mel og røre sammen en deig.

Takk for tips!

Skrevet

Toro vanlig bernaisesaus er også glutenfri.

Er den? Mener jeg leste i foreningsbladet at den ikke var det.

Det var en stund siden, så kanskje de har endret på det siden da?

Skrevet

Takk for tips!

Nei, jeg det egentlig ikke så vanskelig. Jeg har ei gammel venninne med cøliaki også, og det var aldri noe problem å finne på noe (nå bor vi 60 mil fra hverandre så sjelden besøk)

Problemet nå er vel egentlig at vedkommende som kommer på besøk i tillegg til å ha cøliaki er sær i matveien. Bl.a. spiser han ingen ting som er halvfabrikat.

OK, matallergi + sær og kresen = noe vanskeligere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...