Gå til innhold

Kinesisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lurt på å dra til Kina og studere. Kina er jo framtiden på mange måter, og det er sikkert ikke dumt å kunne kinesisk.

Noen som har erfaring med det kinesiske språk? Jeg kan se for meg at det tar enormt med tid å lære seg det. Ikke bare er det en annen språkfamilie (og dermed en helt ny verden mtp grammatikk og setningsoppbygging) men det er også et eget skriftspråk med ett tegn for hver stavelse! Har hørt at man må kunne skrive 5000 tegn for å kunne lese en kinesisk avis. Mange uvante lyder har de også, som kan bli vanskelig for meg å uttale. Har ikke ordene også forskjellig betydning etter tonefallene?

Vil dette Kina-prosjektet bli vanskelig å gjennomføre? Hvor lang tid vil jeg i så fall trenge på å skaffe meg et greit grunnlag i kinesisk?

Gjest Viskelær med jordbærsmak
Skrevet

Kan ingenting om det kinesiske sprpåk, men jeg kan opplyse deg om at lånekassen finner deg uansett hvor du drar!

Det er imponerende hva de får til!

Skrevet

Kan ingenting om det kinesiske sprpåk, men jeg kan opplyse deg om at lånekassen finner deg uansett hvor du drar!

Det er imponerende hva de får til!

Billig å studere i Kina, kan jeg tenke meg. For ikke å snakke om Bolivia.

Gjest soveskinn
Skrevet

Har jobbet sammen med en mann fra Kina, og han syntes det var _forferdelig_ vanskelig å lære seg norsk. Tror ikke det var fordi han hadde spesielt tungt for det, han var dyktig i jobben sin og hadde god teoretisk utdannelse. Regner med det er like vanskelig for en norsk å lære seg kinesisk.

Gjest hallow :o/
Skrevet

En jeg kjenner studerer i Bejing/Kina nå. Han gikk på språkurs et halvår før han dro og hadde i første omgang planer om å bli der i ett år, men vurderer nå å være der i ett år til for å lære mer kinesisk. Han synes det er vanskelig og tar tid, men det går greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...