Gå til innhold

Inntekt på 1 million - middels???

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058
Skrevet

Ser nedenfor at noen anser inntekt på 1. million )på 2 stk) som "middels" inntekt?

Er det virkelig sånn folk ser på det her i verden?

Vi tjener ca 850 000 til sammen, og jeg synes da vi har penger til det vi trenger og vel så det. Vi bor i en bolig som nå er verdt 2.2 mill (betalte 1.6 for den) har råd til et par ferieturer i året, ungene har leker nok, klær nok og vi har råd til å sende dem på de turene som arrangeres (skole, SFO, trening) og til å betale fritidsaktivitetene deres og våre egne, vi har mer enn nok mat, en bil, og trenger sjelden "snu på shillingen" synes jeg.

Vi har riktignok ikke enebolig, bor i rekkehus, og mange har bedre plass enn oss, men likevel. Jeg synes vi har det kjempebra! Vi får utbetalt ca 43.000 i mnd, og har 26.000 i faste utgifter pr mnd. Bare mat og klær som gjenstår etter det.

Spør igjen: Er 1 million ansett som middels inntekt? Og er vi blitt så bortskjemte at vi er misfornøyde hvis vi tjener mindre?

Synes vi lever i temmelig "overflod", jeg. Og vi er sånn midt på treet i venneflokken, noen har mer, andre har mindre.

Ønsker ikke å provosere noen - ble bare litt forundret.

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• MsSophie

6

• ylvali1365381015

4

• Elis31

3

• petter smart

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg ble sjokkert da jeg leste at 1 mill er middels inntekt! Det vil jo si at de i snitt tjener 500" hver og det er da mye?!

Min kjære og jeg tjener vel rundt 650" tilsammen kanskje og vi har det da forholdsvis romslig begge to. Vi bor hver for oss og har selvfølgelig unødvendig høye boutgifter tilsammen av den grunn, hadde vi bodd sammen hadde vi hadde meget god råd!

Nå har jeg vært svinheldig og av flere grunner fått _mye_ penger de siste årene, ellers hadde jeg jo ikke kunnet sitte med den leiligheten jeg har nå og såpass lite lån, selv om 490" er nok på en person i 80% stilling.

Skrevet

1 mill i året er GODT betalt! Ikke middels. Herregud, tenker litt som deg.. Hvordan har samfunnet blitt? Bruk og kast? Bare å kjøpe og kjøpe og ikke sette pris på hvor "rike" vi er?

Vi tjener litt ca 650 000 tilsammen og vi lever også godt synes jeg. Har råd til å kjøpe det meste vi har lyst på (snakker da ikke om bil og sånt da:), sønnen vår har alt har trenger + mer til, vi går ut og spiser når det passer oss, og kjøper klær når vi vil/trenger det.

Gjest tjener LANGT under det
Skrevet

Vi tjener så lite at jeg ikke vil skrive det.

En inntekt på en million er MYE!

Gjest Tussilago farfara
Skrevet

I mitt miljø er en familieninntekt på 1.mill. brutto middels, men jeg vet jo at det ikke er det generelt her i landet. Jeg syns ikke det er lite, og vi har det veldig romslig, men de fleste gode vennene vår tjener mer enn det. Og da føles det jo middels, selv om det ikke er det. (for all del, vi klager ALDRI over dårlig økonomi).

Skrevet

Vi har aldri tjent så mye tilsammen, men vi har alltid hatt god økonomi, selv om vi bor i Oslo, har hatt ungene i barnehagen før maksprisen kom og er glade i å reise på ferie :-)

1 million er høyt over middels for barnefamilier

tror

Skrevet

I mitt miljø er en familieninntekt på 1.mill. brutto middels, men jeg vet jo at det ikke er det generelt her i landet. Jeg syns ikke det er lite, og vi har det veldig romslig, men de fleste gode vennene vår tjener mer enn det. Og da føles det jo middels, selv om det ikke er det. (for all del, vi klager ALDRI over dårlig økonomi).

Kan ikke se at dere har noen grunn til det heller? Er dere fra Blææææææærum? :) Hehe.. bare fleipa altså.

Skrevet

Jeg syns gubbelure og jeg ligger på middels, og det er 600 000 tilsammen. Vi jobber begge i helsevesenet. Vi har vært heldige når det gjelder materielle ting, så vi både bor og kjører bedre enn hva inntekten tilsier. Men vi vet å sette pris på det også. Tar ingenting for gitt.

Gjest - ikke så verst
Skrevet

Nei, jeg synes også det var rart at 1 million på to + barn regnes som middels inntekt, kommenterte det i forrige tråd også.

Har selv hatt temmelig variende inntekt siste ti årene, fra 800.000 på to ned i 250.000 - 500.000 på to + barn over flere år, og nå altså oppe i millionen igjen.

Til tross for at vi fortsatt holder på med å ta igjen "etterslepet" etter den lange perioden med "lav" inntekt, synes jeg at vi har det bra økonomisk nå.

Men tror ikke det skal legges for mye i den kommentaren, vet fra før den "dårlige" perioden at det kanskje er en form for beskjedenhet - kan være litt vanskelig å innrømme at man tjener godt sammenlignet med de fleste. Og det er utrolig hvordan forbruk justerer seg etter inntekt, både opp og ned, slik at pengene akkurat så vidt strekker til uansett inntekt.

Skrevet

Vi tjener vel rundt 600.000 til sammen, og ligger vel omtrent på midten i inntekt blant våre venner, kanskje litt under middels.

Mange rundt oss har arbeid i oljebransjen, og de har høye inntekter - verken jeg eller gubben valgte den retningen, og har mye lavere inntekter.

Vi har ikke råd til dyre ferier, men har det greit økonomsik likevel, og vi har jo det vi egentlig trenger både til fest og hverdags, men kan ikke skeie så veldig ut.

Skulle gjerne hatt 100.000 til i inntekt på en av oss, men slik er det ikke.

1 million er mye!

Skrevet

1 mill på to pers må være mye??? Vi tjente langt mindre enn det fram til for to år siden. Da lå vel vi på 700.000,-. Og jeg syntes vi hadde god råd da også.

Skrevet

1 million i inntekt er vanvittig mye!

Vi tjener tilsammen ca. 500 000.- og har det meget romslig.

Har to biler, enebolig, båt og campingvogn.

Vi klarer oss helt utmerket, og synes at de som tjener en mill. er ekstra rike!

Gjest dropper nicket nå...
Skrevet

Tja, vi har vel også 1mill + litt tilsammen. Vi har god råd. Men kanskje jeg også tenker at det er middels - sett i forhold til alder og det jobbmiljøet vi er i. Vet at det er langt fra middels sett i forhold til gjennomsnittet for hele Norge.

Gjest Jentemammaen
Skrevet

Det er vel middels, ja. Hvis man er to som tjener industriarbeiderlønn er vel det 600-700 tusen? Og hvis det er lavt, blir vel 1 mill. middels. Og har begge gode jobber tjener man raskt mye mer. Da kan man si at man tjener godt!

Gjest nei ikke middels
Skrevet

Nei det er absolutt ikke middels hvis man regner landsgjennomsnittet. De som mener dette er middels må være i kretser hvor folk har godt med penger, da blir det kanskje middels. Vi har ca. 600000 i året, og tror nok det er mer nærmere middels.

Skrevet

Godt over middels det, tror jeg. En middels lønn i stat og kommune er vel 300 000 - 350 000, og de fleste jeg kjenner ligger der omkring.

ylvali1365381015
Skrevet

Vi tjener så lite at jeg ikke vil skrive det.

En inntekt på en million er MYE!

Hvorfor skal det være flaut/tabubelagt å tjene lite?

Vil heller si at det burde være flaut å fortelle at man tjener veldig mye mer enn andre... Da jeg vokste opp (70/80-tall) var det stort sett harry og flaut å briljere med at man tjente veldig godt. Stort sett er det ingen rettferdighet i lønnssystemet her i landet. Mine foreldre var akademikere med laaange utdannelser (både universitet og høyskoler), og vi hadde lite å rutte med stort sett hele oppveksten min. En industriarbeiderlønn er god relativt til utdannelse og lån, så jeg synes ikke man skal betrakte det som under middels, kanskje heller over middels, sett under ett.

Jeg studerer nå og bidrar ikke til fellesøkonomien, men mannen min tjener 820.000 i fastlønn. Det hender han får tillegg, og da tipper det over millionen.

Jeg synes vi har det vanvittig bra, vi har mye å rutte med! Sammenlignet med våre foreldre er vi nok rike. Å påstå at vi har middels med penger ville være kvalmt! Da er vi jammen blitt bra blaserte og kravstore i dette landet!

Jeg tenker ofte på hvordan snittet i verden har det, får dårlig samvittighet over forbruk og oppsparte midler. Alle som tjener godt bør bidra til å øke andres velstand også. Da veies noe av denne urettferdigheten opp, for det er det det er! At folk har strevd for å komme dit de er opphever ikke dette faktum-

de som sliter aller mest i denne verden er de aller fattigste. Og det gir dem ingen annen fortjeneste enn overlevelsen og knapt nok det.

Også i Norge er det mange som tjener dårlig fortsatt, selv med flere års utdannelse. Det skal ikke være tabu eller ille å fortelle at man ikke tjener så bra!

Hva slags samfunn er det vi har fått?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...