Gå til innhold

Inntekt på 1 million - middels???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer fram til at gjsnittsinntekt er på ca 350 000,- kr/år, det skulle gi en toinntektsfamilie et snitt på 700'. Så nei, 1 mill er ikke snitt.

Vi har klart oss lenge på mindre en snittinntekten. Jeg synes vi har god råd. Det er sjelden pengene alene som regulerer hva vi vil kjøpe, men helt andre vurderinger. Klimarapporten kan gi en pekepinn om hva vi bør og ikke bør bruke pengene på.

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• MsSophie

6

• ylvali1365381015

4

• Elis31

3

• petter smart

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vel, alt er jo relativt, men etter min verdensoppfatning er det OVER middels.

Skrevet

Hvorfor skal det være flaut/tabubelagt å tjene lite?

Vil heller si at det burde være flaut å fortelle at man tjener veldig mye mer enn andre... Da jeg vokste opp (70/80-tall) var det stort sett harry og flaut å briljere med at man tjente veldig godt. Stort sett er det ingen rettferdighet i lønnssystemet her i landet. Mine foreldre var akademikere med laaange utdannelser (både universitet og høyskoler), og vi hadde lite å rutte med stort sett hele oppveksten min. En industriarbeiderlønn er god relativt til utdannelse og lån, så jeg synes ikke man skal betrakte det som under middels, kanskje heller over middels, sett under ett.

Jeg studerer nå og bidrar ikke til fellesøkonomien, men mannen min tjener 820.000 i fastlønn. Det hender han får tillegg, og da tipper det over millionen.

Jeg synes vi har det vanvittig bra, vi har mye å rutte med! Sammenlignet med våre foreldre er vi nok rike. Å påstå at vi har middels med penger ville være kvalmt! Da er vi jammen blitt bra blaserte og kravstore i dette landet!

Jeg tenker ofte på hvordan snittet i verden har det, får dårlig samvittighet over forbruk og oppsparte midler. Alle som tjener godt bør bidra til å øke andres velstand også. Da veies noe av denne urettferdigheten opp, for det er det det er! At folk har strevd for å komme dit de er opphever ikke dette faktum-

de som sliter aller mest i denne verden er de aller fattigste. Og det gir dem ingen annen fortjeneste enn overlevelsen og knapt nok det.

Også i Norge er det mange som tjener dårlig fortsatt, selv med flere års utdannelse. Det skal ikke være tabu eller ille å fortelle at man ikke tjener så bra!

Hva slags samfunn er det vi har fått?

Hva er flaut med å tjene godt?

Jeg kan være enig i at skuespillere o.l. kan være flaue over tjene hundrevis av millioner i året.

Men vanlige arbeidere skal ikke behøve være flaue for at de tjener godt. Som regel er det vel fortjent.

Lenge leve Janteloven.

Skrevet

Av de som er heltidsansatte er gjennomsnittslønnen ca 370 000. For 2 blir det dermed 740 000. Dette forutsetter at begge jobber 100%.

Da tar en ikke hensyn til de som er arbeidsledige, sykemeldte, jobber deltid osv.

Videre blir det vel et spørsmål om aldersgruppe. Folk sammenligner seg gjerne med folk på sin egen alder. Er du 50 år er jo gjennomsnittlønnen langt høyere enn 370 000.

Det er også snakk om hvilken bransje en jobber i. I min bransje er 1 million middels, men jeg vet jo at mange tjener langt dårligere enn i den.

Problemet er som du sier at mange er bortskjemte. I Norge regner folk seg som fattige om de ikke har råd til 2 nye biler, sydentur hvert år, indrefilèt til middag og de dyreste merkeklærne til barna.

De sammenligner seg kun med de rikeste rundt seg og viser liten forståelse for at over 90% av verdens befolkning har det langt verre enn dem.

Skrevet

Å hjelpes! Hvis 1 million er middels, så blir jeg målløs.

1 million er mye!

Syns dere har mye og jeg, som har 43000 utbetalt i måneden.

Vi har tilsammen rundt 28-30000, etter at bidrag er betalt.

Vi greier likevel å betjene lånet, betaler nesten 10000 i måneden på det.

Vi bruker ikke penger på alt mulig og forsøker å spare, men er ikke akkurat rike da.

Men at 1 million er middels, det hadde jeg aldri trodd.

Skrevet

Av de som er heltidsansatte er gjennomsnittslønnen ca 370 000. For 2 blir det dermed 740 000. Dette forutsetter at begge jobber 100%.

Da tar en ikke hensyn til de som er arbeidsledige, sykemeldte, jobber deltid osv.

Videre blir det vel et spørsmål om aldersgruppe. Folk sammenligner seg gjerne med folk på sin egen alder. Er du 50 år er jo gjennomsnittlønnen langt høyere enn 370 000.

Det er også snakk om hvilken bransje en jobber i. I min bransje er 1 million middels, men jeg vet jo at mange tjener langt dårligere enn i den.

Problemet er som du sier at mange er bortskjemte. I Norge regner folk seg som fattige om de ikke har råd til 2 nye biler, sydentur hvert år, indrefilèt til middag og de dyreste merkeklærne til barna.

De sammenligner seg kun med de rikeste rundt seg og viser liten forståelse for at over 90% av verdens befolkning har det langt verre enn dem.

Du har noen gode poeng. Og det med å sammenlikne seg med andre som har mer er vel årsaken til at Norge kom på 115 plass i en undesøkelse av lykke (vi topper jo en del andre undersøkelser som går på levekår...), mens Colombia, et land preget av fattigdom og geriljakrig kom på 2. plass. Forskjellene der er enorme, men likevel er folk lykkelige med lite. Jeg trakk på smilebåndet av sjåføren vår, som hevdet at menneskene som bodde i slummen var lykkelige mennesker, men måtte jo innse at han nok har rett, da lykke-indeksen ble publisert like etter at vi kom hjem. Det er tydelig at materell velstand ikke er nødvendigvis er veien til lykke....

De fleste blir fattige om de sammenlikner seg med Røkke.

Gjest tjener LANGT under det
Skrevet

Vil heller si at det burde være flaut å fortelle at man tjener veldig mye mer enn andre... Da jeg vokste opp (70/80-tall) var det stort sett harry og flaut å briljere med at man tjente veldig godt. Stort sett er det ingen rettferdighet i lønnssystemet her i landet. Mine foreldre var akademikere med laaange utdannelser (både universitet og høyskoler), og vi hadde lite å rutte med stort sett hele oppveksten min. En industriarbeiderlønn er god relativt til utdannelse og lån, så jeg synes ikke man skal betrakte det som under middels, kanskje heller over middels, sett under ett.

Jeg studerer nå og bidrar ikke til fellesøkonomien, men mannen min tjener 820.000 i fastlønn. Det hender han får tillegg, og da tipper det over millionen.

Jeg synes vi har det vanvittig bra, vi har mye å rutte med! Sammenlignet med våre foreldre er vi nok rike. Å påstå at vi har middels med penger ville være kvalmt! Da er vi jammen blitt bra blaserte og kravstore i dette landet!

Jeg tenker ofte på hvordan snittet i verden har det, får dårlig samvittighet over forbruk og oppsparte midler. Alle som tjener godt bør bidra til å øke andres velstand også. Da veies noe av denne urettferdigheten opp, for det er det det er! At folk har strevd for å komme dit de er opphever ikke dette faktum-

de som sliter aller mest i denne verden er de aller fattigste. Og det gir dem ingen annen fortjeneste enn overlevelsen og knapt nok det.

Også i Norge er det mange som tjener dårlig fortsatt, selv med flere års utdannelse. Det skal ikke være tabu eller ille å fortelle at man ikke tjener så bra!

Jeg håper vi får råd til egen bolig en dag, men vi er foreløpig i yrker som ikke er så godt betalt. Jeg håper også at vi får råd til ferie en sommer. Venner har egen bolig og reiser på ferie noen ganger i året.

Gjest ikke så verst
Skrevet

Tar ikke dette litt vel av nå?

Foruten ett menneske som syntes at 1 million var lite - og som tydelig ga uttrykk for andre problemer i livet også, som kanskje var verre enn de øknonomiske, så er det vel INGEN her som har gitt utrykk for at 1 million er lite og at man er misfornøyd med mindre, mens tråden mer og mer går på hvor bortskjemte vi er.

Jeg får inntrykk av at hvis man tjener 1 million eller mer tilsammen, så skal man bare være lykkelig og syntes at livet er fantastisk - basta! Som mange er inne på, lykke kan ikke måles i penger, selv om NOK penger hjelper, de årene jeg aldri visste om jeg kunne betale neste regning var slitsomme selv om det gikk.

De fleste par som har samlet inntekt over en million har både høyere utdannelse og har rukket å passere minst 35, kanskje både 40 og 50 også. Kan ikke sammenligne det med en 28-åring uten særlig mange år på skolebenken?

Skrevet

I vår omgangskrets tipper jeg at det er under middels.

Hvordan man ser på dette, kommer an på hvilket miljø man er i og hvor gamle man er.Men med en samlet inntekt på 1 million, har man alle muligheter til å ha et godt liv.

Skrevet

HÆ?

Der jeg jobber tjener mellomledere kanskje 370 til 400 hundre tusen. Men de aller fleste tjener langt mindre enn det. Hvordan kan du si at de fleste tjener det da? Selv om jeg vet at det oppgis som gjennomsnittsinntekt rent statistisk har jeg aldri skjønt det. Og hvorfor skal man plutselig tjene så mye bedre når man er 50?

Det finnes masse lærer, industriarbeidere, butikkarbeider som neppe tjener noe over 4oo ooo når de er femti?

Skrevet

Tja, vi har vel også 1mill + litt tilsammen. Vi har god råd. Men kanskje jeg også tenker at det er middels - sett i forhold til alder og det jobbmiljøet vi er i. Vet at det er langt fra middels sett i forhold til gjennomsnittet for hele Norge.

Tips? Må man ha lang utdannelse for å få den lønnen?

Skrevet

Hva jobber mannen din med?

ylvali1365381015
Skrevet

Hva er flaut med å tjene godt?

Jeg kan være enig i at skuespillere o.l. kan være flaue over tjene hundrevis av millioner i året.

Men vanlige arbeidere skal ikke behøve være flaue for at de tjener godt. Som regel er det vel fortjent.

Lenge leve Janteloven.

De føler seg kanskje ille til mote over at de tjener så mye bedre enn andre som arbeider like hardt, og kanskje tom har masse studielån og mye lengre utdannelse??

Kanskje de synes det er ille at systemet er urettferdig? Og vil ikke briljere med hvor mye mer de har å rutte med overfor mennesker som sliter?

Jantelov???

Folkeskikk og sosiale antenner heller?

ylvali1365381015
Skrevet

Han er i it-bransjen. Jobber med å programmere,lager teknologiplattformer som kan brukes i div prosjekter av andre. Blant annet. Ikke helt stø på detaljene... ;-)

Skrevet

Nei det er absolutt ikke middels hvis man regner landsgjennomsnittet. De som mener dette er middels må være i kretser hvor folk har godt med penger, da blir det kanskje middels. Vi har ca. 600000 i året, og tror nok det er mer nærmere middels.

årslønn er jo helt forskjellig fra fylke til fylke, i oslo må du jo ut med millioner for noen kvadrat mens du får kjempemange kvadrat for halvparten andre steder.

Det vil jo si at inntektene må være deretter også for å leve.

Jeg bor f.eks på et sted der boliger koster halvmillion og tjener mindre mens en i stor by har bolig til 1mill og tjener mer så derfor går det opp i opp tilslutt likevel :)

Skrevet

"Middels" er da et ekstremt upresist ord!!

Men enhver er vel enig i at 500 000 i snitt per pers er OVER _gjennomsnittet_,

Men "middels" kan bety så mangt - kanskje man sammelignet seg med folk i ens egen omgangskrets, dvs folk med tilsvarende utdannelse og alder? Jeg har ikke lest tråden det siktes til, men det er da ikke uvanlig med lønninger på rundt en halv mill i enkelte kretser, uten at det dermed er snakk om bedriftsledere og slikt.

Men helt klart over gjennomsnittet.

ylvali1365381015
Skrevet

Enn din? ;-)

Gjest Jeg husket på det
Skrevet

Da er jeg i såfall fattig.

Neida, du er ikke fattig.

Du er rik på de tingene som betyr noe i livet selv om du ikke ser det på bunnlinjen hver måned.

tzatziki1365380058
Skrevet

Tar ikke dette litt vel av nå?

Foruten ett menneske som syntes at 1 million var lite - og som tydelig ga uttrykk for andre problemer i livet også, som kanskje var verre enn de øknonomiske, så er det vel INGEN her som har gitt utrykk for at 1 million er lite og at man er misfornøyd med mindre, mens tråden mer og mer går på hvor bortskjemte vi er.

Jeg får inntrykk av at hvis man tjener 1 million eller mer tilsammen, så skal man bare være lykkelig og syntes at livet er fantastisk - basta! Som mange er inne på, lykke kan ikke måles i penger, selv om NOK penger hjelper, de årene jeg aldri visste om jeg kunne betale neste regning var slitsomme selv om det gikk.

De fleste par som har samlet inntekt over en million har både høyere utdannelse og har rukket å passere minst 35, kanskje både 40 og 50 også. Kan ikke sammenligne det med en 28-åring uten særlig mange år på skolebenken?

"Jeg får inntrykk av at hvis man tjener 1 million eller mer tilsammen, så skal man bare være lykkelig og syntes at livet er fantastisk - basta!"

Det er det jo ingen som mener. Men jeg mener at hvis man har rundt 1 mill. i inntekt, og mindre enn det, også, så skulle absolutt ikke økonomien være en årsak til at man ikke er lykkelig. Da er det noe helt skrudd med forventningene, mener jeg.

Jeg synees "folk flest" har et temmelig høyt forbruk, men når jeg hører noen klage over et eller annet, er det likevel ofte pga økonomi. Mulig det er vikarierende argument for andre ting som er galt i livet deres, men at folk er bortskjemte, er det vel ikke akkurat noen tvil om.

Og det gjelder absolutt oss osgå! Jeg synes vi har det utrolig bra, og blir skikkelig irritert på meg selv de (heldigvis etterhvert få) gangene jeg presterer å bli sur over de tingene vi ikke har råd til. For vi har virkelig alt vi trenger, og vel så det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...