Gå til innhold

Hvordan tørke støvletter?

Anbefalte innlegg

Gjest Tacomix
Skrevet

Det er mye rart jeg spør om her. Denne gangen lurer jeg på om noen har gode triks til å tørke sine støvletter.

De er ganske våte etter hvordan vær vi har her jeg bor. Regn, regn og atter regn. Ikke så rart at de er våte da.

Problemet mitt er at jeg verken har peis/ovn eller skotørkere som vi setter i skoa.

Har du noen tips? Slik at mine støvletter blir fort tørre igjen!

Vet jeg må ha skovarmere snart, men har ikke det enda. Så trenger andre råd enn det!

Gjest Tacomix
Skrevet

Har du varmekabler på badet?

Nei, desverre har jeg heller ikke det. Har kun vanlig panel ovn.

Jeg bør absolutt skaffe meg sko tørkere nå egentlig, men satser på om det er noen andre tips.

Skrevet

I gamle dager puttet vi avispapir i støvlene.

Men det var før tørkerull-papiret kom, det suger vel mer fuktighet. Prøv med en kombinasjon?

Gjest Tacomix
Skrevet

Men det var før tørkerull-papiret kom, det suger vel mer fuktighet. Prøv med en kombinasjon?

Så smart du er:-) Tusen takk for tipset! Da prøver jeg det!

Skrevet

Luftsirkulasjon (vifte) er hemmeligheten for god tørk. Varme er ikke bra for vanlige dyrehudmaterialer, ikke vann og salt heller. Italienske sko bør holde seg i Italia, og kanskje komme hit en liten tur om sommeren til strøk hvor det er sol og vrame.

I en ideell verden brukes ikke pene hudmaterialer der det er vann og salt. Der brukes spesialmaterialer som du ofte finner i dyre fjellstøvler. De er ikke blanke, slanke og lekre, bare klumpete og grove. Men du verden så tørre og varme!

Så du må velge mellom lekkert og varmt/tørt.

Gjest Tacomix
Skrevet

Luftsirkulasjon (vifte) er hemmeligheten for god tørk. Varme er ikke bra for vanlige dyrehudmaterialer, ikke vann og salt heller. Italienske sko bør holde seg i Italia, og kanskje komme hit en liten tur om sommeren til strøk hvor det er sol og vrame.

I en ideell verden brukes ikke pene hudmaterialer der det er vann og salt. Der brukes spesialmaterialer som du ofte finner i dyre fjellstøvler. De er ikke blanke, slanke og lekre, bare klumpete og grove. Men du verden så tørre og varme!

Så du må velge mellom lekkert og varmt/tørt.

Takk for svar. Men det finns mange typer støvletter. Har du tenkt på det?

Jeg har ikke noen typisk "lekre" etter hva du sier her. Jeg har ullstøvletter. De er ganske varme sånn sett, men blir våte etter det regnet vi har her.

Vet det finnes slike sko du nevner, men jeg orker ikke gå med slike sko. Må ha flate sko etter en grunn! Så sånn sett har jeg ganske bra sko, men de blir våte!

Skrevet

Takk for svar. Men det finns mange typer støvletter. Har du tenkt på det?

Jeg har ikke noen typisk "lekre" etter hva du sier her. Jeg har ullstøvletter. De er ganske varme sånn sett, men blir våte etter det regnet vi har her.

Vet det finnes slike sko du nevner, men jeg orker ikke gå med slike sko. Må ha flate sko etter en grunn! Så sånn sett har jeg ganske bra sko, men de blir våte!

Blir de våte, så er det feil sko. Og skoa blir ødelagt. Men hvem har råd til de dyre og fine som ikke blir våte?

Vi kjøper de som blir laget billig i Portugal av folk som aldri har sett snø :-)

Gjest Strawberryblonde
Skrevet

Har du varmekabler på badet?

Har faktisk lest etellerannet sted at sko ikke bør tørkes på gulv med varmekabler, men helst skal tørkes sakte med papir i. Ikke det at jeg alltid følger det selv...

Skrevet

Har faktisk lest etellerannet sted at sko ikke bør tørkes på gulv med varmekabler, men helst skal tørkes sakte med papir i. Ikke det at jeg alltid følger det selv...

Det kan godt hende de ikke har godt av det, men tørre blir de ;-)

Gjest Tacomix
Skrevet

Blir de våte, så er det feil sko. Og skoa blir ødelagt. Men hvem har råd til de dyre og fine som ikke blir våte?

Vi kjøper de som blir laget billig i Portugal av folk som aldri har sett snø :-)

Vet ikke hva jeg skal si jeg. Er fornøyd med mine sko sånn sett, men blir litt våte. Er ikke noe problem om jeg bare kan tørke de etterhvert.

Skrevet

Vet ikke hva jeg skal si jeg. Er fornøyd med mine sko sånn sett, men blir litt våte. Er ikke noe problem om jeg bare kan tørke de etterhvert.

Hvis de ikke råtner i stykker i sømmer?

Gjest Tacomix
Skrevet

Det har egentlig jeg også hørt. Men jeg trenger tørre sko. De blir ikke så ødlagte, er ikke ei som er så nøye. Men greit å ha de tørre etter en dag ute i regnet.

Gjest Tacomix
Skrevet

Hvis de ikke råtner i stykker i sømmer?

Nei, det er ikke noe problem ang råtning greier. De er ganske bra. Men blir våte når jeg går så mye som jeg gjør i regnet og så ofte! Ikke at de blir super våte. Men våte blir de!

Skrevet

Nei, det er ikke noe problem ang råtning greier. De er ganske bra. Men blir våte når jeg går så mye som jeg gjør i regnet og så ofte! Ikke at de blir super våte. Men våte blir de!

Når de er tørre, så finnes det støvlesmurning som holder vann ute. Men det må smøres ofte, på tørr sko. Ikke er det særlig pent heller.

Støvla til Fritjof Nansen var tørre, men de var ikke noe å dra på sjekkern med.

Skrevet

Det greieste er vel å bruke gummistøvler når det regner... Man bør uansett ha flere par støvler, så de kan få seg en hviledag innimellom.

Gjest Tacomix
Skrevet

Det greieste er vel å bruke gummistøvler når det regner... Man bør uansett ha flere par støvler, så de kan få seg en hviledag innimellom.

Ja, greies å bruke gummistøvler. Men det er så kalt. Jeg har fler par sko. Men som meg har sikkert også du et favoritt par;)! Er vel ei som bruker mine favoritt ting ganske ofre utenom å bytte;)

Skrevet

Det anbefales i såfall å bruke Finansavisen, da den er meget tørr.

hidi, the scorpion
Skrevet

I gode gamle dager brukte vi avispapir. Stappet skoene/støvlettene fulle og satte dem nær en varmekilde...

Gjest Tacomix
Skrevet

I gode gamle dager brukte vi avispapir. Stappet skoene/støvlettene fulle og satte dem nær en varmekilde...

Tusen takk for svaret! Liker å gjøre som i gamledager;)! Litt miljøvennlig er jeg jo da. Når jeg bruker aviser jeg får på skolen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...