Gå til innhold

Æresdrapet og kulturrelativisten

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forsøket på å gjøre norsk moderne kultur og middelaldersk orientalsk og arabisk kultur mer like, så forsøker nå noen å sammenligne æresdrap og affektdrap. Altså blande det sammen. Skape et "flerkulturelt samfunn" bortenfor virkeligheten i håp om at vi skal bli lurt til å tro vi alle er like. At vi ikke skal se ned på primitive kvinnemishandlere, undetrykkere og kyniske mordere.

En sinnsfovirret som dreper sin nærmeste familie og så seg selv er et affektdrap begått av folk med dype psykiske problemer, psykoser og personlighetsforstyrrelser, de tenker ikke på ære.

Ære for en orientalsk, afrikansk eller arabisk kulturell mann er å holde kontrollene på kvinnene, stammekapitalen og sitt navn og rykte blant andre menn. Holde de vantro unna og unngå alle syndige forbindelser som kan ramme hans "ære". For han er det en katastrofe at naboene ler av han og snakker på alle tehusene i gata. At han ikke har kjontroll på sine kvinner og stamme/familie. Taper han kontrollen, så taper han "æren".

Æren gjenoppretter han ikke ved å drepe seg selv, men ved å drepe den som ha fratatt han æren, så han selv kan leve videre med ære. Egoisme. Familien deltar i planleggingen og ofte i drapet. Overlagt drap som skjules som selvmord eller ulykker. De som gjør det er ikke syke, bare (for dem ) normalt kyniske og egoistiske.

De får aksept for det i nærmiljøet og kulturen, kan leve videre uten straff og uten antipati.

Æresdrap er kriminelt. I Norge blir man dømt for det. Er det ingen å dømme, så er det ikke æresdrap. I Danmark er en utenalandsk familie dømt for æresdrap. Ingen dansker har begått noe slikt, ingen nordmenn heller. På de siste 2-300 år.

• Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

42

• hidi, the scorpion

38

• keinstein

16

• Deanna

10

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vet ikke om du sikter til drapet i Stavanger når du snakker om drap begått i affekt, men der har det vel kommet fram at selv om fyren nok var i dyp krise, så var det ikke akkurat begått i affekt....

Faktisk er det jo spekulert på om at fyren drepte familien for å spare dem for nederlag og egen vanære. Så selv om man ikke kan sammelikne det helt med tradisjonelle æresdrap, så blir det latterlig å forsøke og gjøre det ene til noe værre enn det andre. Her har en fyr drept kone og to barn, pluss seg selv, og det er for meg nøyaktig like jævlig som han som drepte tre søstre. Et drap er et drap og et liv er et liv. Det blir verken mindre grusomt eller mer meningsfult om morderen tok livet av seg selv også, eller om motivet hans var mer "forståelig" etter vestlig målestokk. Jeg klarer ikke å ha sympati for drapsmenn rett og slett. For meg er en morder en morder, så lenge ikke drapet skjer i selvforsvar, for å redde eget liv.

Skrevet

"En sinnsfovirret som dreper sin nærmeste familie og så seg selv er et affektdrap begått av folk med dype psykiske problemer, psykoser og personlighetsforstyrrelser, de tenker ikke på ære."

Er du så sikker på det? At de alltid er "sinnsforvirret"?

Du kan jo lese denne artikkelen:

http://www.nettavisen.no/innenriks/article808804.ece

Og jeg kan sitere litt:

"Det var særlig en skrekkelig drapssak som jeg studerte, hvor drapet var utført av en mann som brukte en armbrøst til å drepe barna sine, sier Aschcroft, som avviser at det dreier seg om tilfeller av akutt sinnsforvirring.

- Nøye planlagt

- Men den brutale sannheten er at disse ikke er spontane handlinger forårsaket av galskap. Disse drapene er nesten alltid planlagte - ofte i pinlig detalj. Han får støtte av et psykologisk ekspertvitne avisen har snakket med:

- Disse mennene vet forskjellen på rett og galt. Og dette dreier seg om godt planlagte henrettelser. Noen få kan være gale, men generelt er det ikke tilfelle."

Dette dreier seg også gjerne om ære - bare av en annen type.

Skrevet

Vet ikke om du sikter til drapet i Stavanger når du snakker om drap begått i affekt, men der har det vel kommet fram at selv om fyren nok var i dyp krise, så var det ikke akkurat begått i affekt....

Faktisk er det jo spekulert på om at fyren drepte familien for å spare dem for nederlag og egen vanære. Så selv om man ikke kan sammelikne det helt med tradisjonelle æresdrap, så blir det latterlig å forsøke og gjøre det ene til noe værre enn det andre. Her har en fyr drept kone og to barn, pluss seg selv, og det er for meg nøyaktig like jævlig som han som drepte tre søstre. Et drap er et drap og et liv er et liv. Det blir verken mindre grusomt eller mer meningsfult om morderen tok livet av seg selv også, eller om motivet hans var mer "forståelig" etter vestlig målestokk. Jeg klarer ikke å ha sympati for drapsmenn rett og slett. For meg er en morder en morder, så lenge ikke drapet skjer i selvforsvar, for å redde eget liv.

helt grusomt.Blir kvalm av denne tragedien.

I Japan er selvmord svært vanlig.Det er veldig ambisiøse mennesker som feks taper masse på aksjer. Eller mister jobben etc. Det har med ære å gjøre også.

Skrevet

Scenarie: Hennes bestefar har lovet henne bort da hun var 2 år til en rik slektning for å sikre hans og familiens (sønnenes) forretninger. For å sikre samarbeid og gode relasjoner mellom familiens menn. Den rike slektningen blir fornærmet og sint når hans lovede kone nekter å ta ham til ekte, krever sin rett. Faren, de tre brødrene, mora, tanta og tre onkler blir rasende og dreper henne som hevn og for å stilne latteren på tehusene i området.

Det er ingen psykiatri inne i bildet, ingen utilregnelighet og ingen impulsivitet, kun grådighet, egoisme og undertrykking.

Hvis det skulle vise seg å være en psykiatrisk utilregnelig person som utfører drapet uten andre hensyn enn sin egen galskap, er selvsagt saken en helt annen. Det er ikke æresdrap, men en tragedie.

Skrevet

"En sinnsfovirret som dreper sin nærmeste familie og så seg selv er et affektdrap begått av folk med dype psykiske problemer, psykoser og personlighetsforstyrrelser, de tenker ikke på ære."

Er du så sikker på det? At de alltid er "sinnsforvirret"?

Du kan jo lese denne artikkelen:

http://www.nettavisen.no/innenriks/article808804.ece

Og jeg kan sitere litt:

"Det var særlig en skrekkelig drapssak som jeg studerte, hvor drapet var utført av en mann som brukte en armbrøst til å drepe barna sine, sier Aschcroft, som avviser at det dreier seg om tilfeller av akutt sinnsforvirring.

- Nøye planlagt

- Men den brutale sannheten er at disse ikke er spontane handlinger forårsaket av galskap. Disse drapene er nesten alltid planlagte - ofte i pinlig detalj. Han får støtte av et psykologisk ekspertvitne avisen har snakket med:

- Disse mennene vet forskjellen på rett og galt. Og dette dreier seg om godt planlagte henrettelser. Noen få kan være gale, men generelt er det ikke tilfelle."

Dette dreier seg også gjerne om ære - bare av en annen type.

Vktige momenter er om gjerningspersonen begår selvmord etterpå, h*n høster lovord og aksept fra omgivelsene, de var flere om planleggingen, det er penger og makt inne i bildet osv. I Danmark ble de dømt for drap, de ble ikke kjent utilregnelige. Det var meget godt planalgt, og det var lagt feller for å legge til rette. Som i en mafiafilm. Hevn, raseri og tvang i organsierte former og skjønn forening. Ingen galskap.

Skrevet

Hva er vitsen med å fokusere på problemer og en fremtid man ikke kan gjøre noe med.Bedre å konsentrere seg om idol og om liverpool vinner premier leauge.

http://www.opinionjournal.com/extra/?id=110007760

Vi vet at æresdrap som vi kjenner det fra de primitive kulturene vil intensiveres der de samler seg, og antallet saker vil øke. Det er alltid kvinnene det går ut over.

Skrevet

Vi vet at æresdrap som vi kjenner det fra de primitive kulturene vil intensiveres der de samler seg, og antallet saker vil øke. Det er alltid kvinnene det går ut over.

Ikke skyv kvinner foran deg i din antisemittisme. Du bryr deg ikke om disse kvinnenes ve og vel, du vil bare ha en plattform for jøde/muslimhatet ditt.

Skrevet

På mange måter handler vel drapet i Stavanger om mann som følte han hadde tapt sin ære.

En vellykkethet som han følte var i ferd med å rakne og som han ikke greide å takle.

Skrevet

Vktige momenter er om gjerningspersonen begår selvmord etterpå, h*n høster lovord og aksept fra omgivelsene, de var flere om planleggingen, det er penger og makt inne i bildet osv. I Danmark ble de dømt for drap, de ble ikke kjent utilregnelige. Det var meget godt planalgt, og det var lagt feller for å legge til rette. Som i en mafiafilm. Hevn, raseri og tvang i organsierte former og skjønn forening. Ingen galskap.

Psykologer sier at familiedrap ofte er meget godt planlagt.

Skrevet

På mange måter handler vel drapet i Stavanger om mann som følte han hadde tapt sin ære.

En vellykkethet som han følte var i ferd med å rakne og som han ikke greide å takle.

Ja. Men kan vi si at det er normalt i vår kultur? At vi aksepterer det?

Problemet med ekte æresdrap er at det er alminnelig akseptert. Og denne aksepten vil nå kulturrelativistene innføre i Norge. De vil ha aksept for sine primitive yndlinger som de beundrer for sin rene og enkle kultur, enkle løsninger som de mener vi burde akseptere som naturlige og riktige, normale.

De vi sette menneskerettighter til side for å dempe antipatien mot disse nye tendensene vi får til landet, og som lever her i beste velgående. Det er begått minst et rent ærsdrap i Norge, som brukes til å skremme unge jenter den dag i dag. Dette drapet ble begått av en rasende bror som ikke tålte at søsteren giftet seg med en vantro kafir. Hun hadde ødelagt hans ære, dvs tatt kontrollen over sitt eget liv. Alle lo av broren som ikke kunne kontrollere kvinnene.

hidi, the scorpion
Skrevet

En som begår æresdrap tar ikke livet av seg etterpå! Vesentlig forskjell.

hidi, the scorpion
Skrevet

Psykologer sier at familiedrap ofte er meget godt planlagt.

Tror jeg så gjerne, men det er en familietragedie uansett. Her er ikke mannen i live, så der er en vesensforskjell...

Skrevet

En som begår æresdrap tar ikke livet av seg etterpå! Vesentlig forskjell.

En som går bort med gjenopprettet ære, slik at han kan gå med løftet hode på tehusene etterpå. "Der går han som måtte drepe sin datter, da hun bragte vanære over familien, det må jo en mann gjøre for å gjenopprette respekten og æren. Det er en advarsel til alle andre kvinner som vil bringe skam over familien sin"

Skrevet

Tror jeg så gjerne, men det er en familietragedie uansett. Her er ikke mannen i live, så der er en vesensforskjell...

Fellestrekket ved familietragediene er at det er ingen å dømme, enten er de psykisk utilregnelige eller døde.

Æresdrap er forretninger, undertrykking, slaveri og ukultur. Slaver som prøver å frigjøre seg og blir drept.

hidi, the scorpion
Skrevet

En som går bort med gjenopprettet ære, slik at han kan gå med løftet hode på tehusene etterpå. "Der går han som måtte drepe sin datter, da hun bragte vanære over familien, det må jo en mann gjøre for å gjenopprette respekten og æren. Det er en advarsel til alle andre kvinner som vil bringe skam over familien sin"

Jeg òg mener det er to helt forskjellige tragedier.

Men en skal ikke se bort for faren at familietrgedier også kan ha ringvirkninger. Andre har gjort det før meg, likssom....

Skrevet

Jeg òg mener det er to helt forskjellige tragedier.

Men en skal ikke se bort for faren at familietrgedier også kan ha ringvirkninger. Andre har gjort det før meg, likssom....

Faren for "copycat" er stor. Derfor meldes og beskrives heller ikke selvmord i aviser. Mange fler tar sitt eget liv enn vi vet om. T-banen i Oslo er beryktet, og en togfører har kjørt over 4 mennesker på 20 år.

Talløse galninger har hermet andre, men det er ikke hovedsaklig utløsende årsak tror jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...