Gå til innhold

Æresdrapet og kulturrelativisten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vktige momenter er om gjerningspersonen begår selvmord etterpå, h*n høster lovord og aksept fra omgivelsene, de var flere om planleggingen, det er penger og makt inne i bildet osv. I Danmark ble de dømt for drap, de ble ikke kjent utilregnelige. Det var meget godt planalgt, og det var lagt feller for å legge til rette. Som i en mafiafilm. Hevn, raseri og tvang i organsierte former og skjønn forening. Ingen galskap.

Jeg har ikke sagt at alt er likt.

Men hva er det egentlig du vil? Det er ingen som forsøker å ufarliggjøre æresdrap her, derimot settes det søkelys på ufarliggjøringen av såkalte "familietragedier".

For det første er det ikke alltid gjerningsmannen tar livet av seg i en "familietragedie". For det andre kan det uansett dreie seg om ære.

Ønsker du ikke dette søkelyset?

• Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

42

• hidi, the scorpion

38

• keinstein

16

• Deanna

10

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Psykologer sier at familiedrap ofte er meget godt planlagt.

Ref. artikkelen jeg linket til.

Skrevet

Jeg har ikke sagt at alt er likt.

Men hva er det egentlig du vil? Det er ingen som forsøker å ufarliggjøre æresdrap her, derimot settes det søkelys på ufarliggjøringen av såkalte "familietragedier".

For det første er det ikke alltid gjerningsmannen tar livet av seg i en "familietragedie". For det andre kan det uansett dreie seg om ære.

Ønsker du ikke dette søkelyset?

Noen prøver å bruke døde mennesker for å fremme sine kulturpreferanser og hemme kritikk av det samme.

Prøver å overbevise oss om at de overlagte og grusomme æresdrapene som begås i f eks Pakistan av kriminelle er akkuret det samme som begås i Norge av nordmenn. Det er en skam og en grenseløs frekkhet. Ingen nordmenn har drept sin datter for penger, bekvemmelighet og en form for "ære" som hører til i middelalderen.

hidi, the scorpion
Skrevet

Faren for "copycat" er stor. Derfor meldes og beskrives heller ikke selvmord i aviser. Mange fler tar sitt eget liv enn vi vet om. T-banen i Oslo er beryktet, og en togfører har kjørt over 4 mennesker på 20 år.

Talløse galninger har hermet andre, men det er ikke hovedsaklig utløsende årsak tror jeg.

Absolutt ikke det som utløser det, men alt andre har gjort før, kan virke betryggende om man først er havnet i en slik situasjon...

Skrevet

Noen prøver å bruke døde mennesker for å fremme sine kulturpreferanser og hemme kritikk av det samme.

Prøver å overbevise oss om at de overlagte og grusomme æresdrapene som begås i f eks Pakistan av kriminelle er akkuret det samme som begås i Norge av nordmenn. Det er en skam og en grenseløs frekkhet. Ingen nordmenn har drept sin datter for penger, bekvemmelighet og en form for "ære" som hører til i middelalderen.

Det er isåfall et forsøk på å gjøre "familietragedier" alvorligere, ikke på å ufarliggjøre æresdrap.

Jeg sitter igjen med inntrykk av at ditt mål ikke er å forsvare muslimske kvinner, men norske menn.

Skrevet

Absolutt ikke det som utløser det, men alt andre har gjort før, kan virke betryggende om man først er havnet i en slik situasjon...

Jeg tror også det er en fare for at de selv kan få en slags aksept for seg selv ved å vise til hva andre gjør. Men kanskje like mye bare en ide om hva de kan gjøre med et uoverkommelig psykisk problem.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg tror også det er en fare for at de selv kan få en slags aksept for seg selv ved å vise til hva andre gjør. Men kanskje like mye bare en ide om hva de kan gjøre med et uoverkommelig psykisk problem.

Nemlig.

Hvordan kan man unngå den effekten? Vanskelig å holde tett om en familietragedie, fordi det rammer så mange.

Skrevet

Det er isåfall et forsøk på å gjøre "familietragedier" alvorligere, ikke på å ufarliggjøre æresdrap.

Jeg sitter igjen med inntrykk av at ditt mål ikke er å forsvare muslimske kvinner, men norske menn.

Dama sa på TV at kulturelle æresdrap hadde mange likhetstrekk med saken hvor en psykisk syk mann drepte seg selv og sin familie.

Hvis din far sa til deg : "Jeg har funnet en ektemake til deg. Hvis du ikke gifter deg med han, vil jeg drepe deg!"

Dama vil altså antyde at din far er en zombie som ikke har noe valg, men må drepe deg om du ikke adlyder. Han kommer altså i et psykisk traume når naboene ler av han fordi du ikke adlyder - og har ingen som helst valg.

Han vil nok føle at han ikke har det, men hele Norge vil mene noe annet.

Halve Pakistan vil derimot være enige i at din far må drepe deg for å gjenopprette sin ære.

Jeg vil ikke ha pakistansk kultur.

Skrevet

Ikke skyv kvinner foran deg i din antisemittisme. Du bryr deg ikke om disse kvinnenes ve og vel, du vil bare ha en plattform for jøde/muslimhatet ditt.

kan du ikke slutte

legtim krikk av religon eller muslimske handlinger er greit

du skaper mer ekstremister når du plasserer rasist stemplet og sammnelingner folk med hitler hele tida

Skrevet

Nemlig.

Hvordan kan man unngå den effekten? Vanskelig å holde tett om en familietragedie, fordi det rammer så mange.

Derfor må vi bryte forbindelsen mellom kyniske æresdrap og syke menneskers handlinger.

En som myrder sin datter eller søster for ulydighet må aldri få aksept for sine årsaker her. Han må aldri bli forbundet med folk som ikke har noe valg.

Skrevet

kan du ikke slutte

legtim krikk av religon eller muslimske handlinger er greit

du skaper mer ekstremister når du plasserer rasist stemplet og sammnelingner folk med hitler hele tida

Hvor har jeg sammenlignet noen med Hitler eller kallt noen rasist?

hidi, the scorpion
Skrevet

Derfor må vi bryte forbindelsen mellom kyniske æresdrap og syke menneskers handlinger.

En som myrder sin datter eller søster for ulydighet må aldri få aksept for sine årsaker her. Han må aldri bli forbundet med folk som ikke har noe valg.

Jeg mener jo at mannen i Stavanger hadde et valg, men ikke var rasjonell nok til å tenke slik...

Jeg personlig godtar ikke æresdrap en plass, det er en avskyelig handling, og en grunn til at min datter ikke gifter seg med en muslim. Hun har muslimsk venninne og det er fullt akseptabelt!

Det som er så vanskelig med muslimer, er at de kan si en ting til deg, for deretter å si noe helt annet til sine muslimske frender.

Skrevet

Hvor har jeg sammenlignet noen med Hitler eller kallt noen rasist?

du sammenligner stadig keinsteins innlegg om muslimer om Hitles stempling av jødene

Skrevet

Scenarie: Hennes bestefar har lovet henne bort da hun var 2 år til en rik slektning for å sikre hans og familiens (sønnenes) forretninger. For å sikre samarbeid og gode relasjoner mellom familiens menn. Den rike slektningen blir fornærmet og sint når hans lovede kone nekter å ta ham til ekte, krever sin rett. Faren, de tre brødrene, mora, tanta og tre onkler blir rasende og dreper henne som hevn og for å stilne latteren på tehusene i området.

Det er ingen psykiatri inne i bildet, ingen utilregnelighet og ingen impulsivitet, kun grådighet, egoisme og undertrykking.

Hvis det skulle vise seg å være en psykiatrisk utilregnelig person som utfører drapet uten andre hensyn enn sin egen galskap, er selvsagt saken en helt annen. Det er ikke æresdrap, men en tragedie.

Jeg har ikke protestert på at det finnes religiøse æresdrap. Mitt poeng var at også "familietragedier" kan ha bakgrunn i ære. Og mitt poeng var at et drap er et drap, og at det ikke finnes noe som rettferdiggjør drap, bortsett fra selvforsvar.

Dessuten påpekte jeg at det nettopp i drapene i Stavanger også ble dratt fram at en av årsakene til å drepe familien kunne være relatert til skam og ære. Så hvorfor drar du fram et eksempel på et æresdrap i svaret ti meg?

Skrevet

En som begår æresdrap tar ikke livet av seg etterpå! Vesentlig forskjell.

Og hvem har definert at æresdrap kun er noe man begår om man lever videre etterpå?

Skrevet

Ærlig talt! Folk som dreper familien sin i "familietragedier" har da valgt de også! Forskning viser til og med at "famlietragedier" ofte er planlagte, overlagte handlinger! Og at de i mange tilfeller kan handle om ære! Her snakker vi om kulturforskjeller, ulike måter å takle tapt ære på!

Et drap er et drap, og ikke mindre grusomt fordi om drapsmannen tar livet sitt etterpå! Jeg er sterk motstander av den kulturen som fører til æresdrap, men jeg synes det er nøyaktig like nifst og tragisk med familietragedier. Men det virker som om du forsøker å ufarliggjøre "familietragedier" med å sykeliggjøre morderne. Kanskje på tide at du begynner å lese litt om den typen drap også, i stedet for å drukne deg i stoff om muslimer og æresdrap?

hidi, the scorpion
Skrevet

Og hvem har definert at æresdrap kun er noe man begår om man lever videre etterpå?

Det må jo være muslimene selv!

Når en bror tar livet av tre søstre, fordi den ene vil flytte for seg selv, Så er ikke en slik handling noe nordmenn er vant til.

De har selv beskrevet æresdrap, som noe som bør gjøres for familiens ære...

Når noen velger å ta livet av hele sin familie seg selv inkludert, er det ikke mye ære å finne i den handlingen.

Om jeg opplevde meg selv som en belastning for familien min, ville jeg sannsyneligvis begått selvmord, det er mer kvinners natur. Menn tenker annerledes, og vil "spare" sine kjære for ydmykelser, i forbindelse med hans dårlige handling av eventuelle økonomiske ansvar etc.

En muslim som dreper sin datter fordi hun ble voldtatt, har ikke samme agenda. Det blir bare fullstendig meningsløst...

Skrevet

Det er da ikke ære å ta livet av seg sjøl. Æresdrap blir da begått fordi man fremdeles skal ha hode høyt og æren i behold.

Skrevet

Det er da ikke ære å ta livet av seg sjøl. Æresdrap blir da begått fordi man fremdeles skal ha hode høyt og æren i behold.

Men det er jo en form for æresdrap å ta familien med seg, for å spare dem for skammen, er det ikke? Jeg synes "familietragedier" blir et for mildt begrep for drap av den typen man opplevde i Stavanger. I Japan er jo selvmord basert på ære "vanlig". Ikke det at jeg synes at man bør begynne å kalle "familetragedier" for æresdrap, men å kalle det "familietragedie" er å fjerne fokus fra det grusomme faktum at her har en mann og far frarøvet kone og to barn livet. Visst er det tragisk, men drap like fullt!

Skrevet

Jeg mener jo at mannen i Stavanger hadde et valg, men ikke var rasjonell nok til å tenke slik...

Jeg personlig godtar ikke æresdrap en plass, det er en avskyelig handling, og en grunn til at min datter ikke gifter seg med en muslim. Hun har muslimsk venninne og det er fullt akseptabelt!

Det som er så vanskelig med muslimer, er at de kan si en ting til deg, for deretter å si noe helt annet til sine muslimske frender.

Ja, huff. De er nok de eneste i verden som finner på å si en ting til noen, og noe annet til andre personer.

*rister på hodet*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...