Gå til innhold

Æresdrapet og kulturrelativisten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvfølgelig er det drap!

I motsetning til deg, så håper jeg ingen (med få unntak) havner i helvete!

Grunnen til at det kalles familietragedie, er jo fordi det har rammet en _hel_ familie, ikke bare en eller to, men alle.

Synes din fordømming er veldig hard, men det er din mening.

jeg fordømmer ikke.

jeg gråter.

• Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

42

• hidi, the scorpion

38

• keinstein

16

• Deanna

10

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Så mye du vet om kristne...

For meg er det kun Det Nye Testamentet, som gjelder. Det gamle er jødenes...

Jeg ser på GT som historien til det Israelske folk, ikke til oss kristne. Jesus tok alt det gamle på seg og ga oss nye leveregler. De to kjærlighetsbudene.

Igjen viser du bare din uvitenhet. Gamle Testamentet er en del av kristendommen, selv om du skulle ønske at det ikke var det.

I hvilket testament står De Ti Bud?

hidi, the scorpion
Skrevet

Har du lest Bibelen?

"Og dersom en prests datter vanhelliger sig ved å drive hor, så vanhelliger hun sin far; hun skal brennes med ild.

3. Mos. 21:9"

Med andre ord, prestedøtre som har sex før ekteskapet skal brennes.

Eller har du KUN lest Koranen, og ikke Bibelen?

Viser til mitt forrige svar..

Jeg studerte kristendom lenge før jeg selv ble en troende...Og da studerte jeg like godt de aller fleste store religioner òg....

hidi, the scorpion
Skrevet

jeg fordømmer ingen.

men for meg er dette vanskelig å takle

det er så grusomt og meningsløst og vondt at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre.

Det er det for oss alle! Og ingen ønsker at noe slikt skal skje igjen, men det hjelper ikke å dømme han til helvete!

Skrevet

Igjen viser du bare din uvitenhet. Gamle Testamentet er en del av kristendommen, selv om du skulle ønske at det ikke var det.

vi ser få muslimer som bomber abortklinikker etc

står masse rart i bibelen og koranen

det at å kritisere mummades handlinger er blasfemi.. eller koranen.. er vel feil.

hidi, the scorpion
Skrevet

jeg fordømmer ikke.

jeg gråter.

Kjære deg, det er bare så komplett umulig å forstå en slik handling. Har store problemer med det selv. Jeg tror bare ikke dette var gjort i ondskap, mer misforstått kjærlighet....

Skrevet

Viser til mitt forrige svar..

Jeg studerte kristendom lenge før jeg selv ble en troende...Og da studerte jeg like godt de aller fleste store religioner òg....

Ditt forrige svar er ikke korrekt - det Gamle Testamentet er en del av kristendommen. Bl. a. finner du De Ti Bud der.

Eller skal du nå påstå at de ikke er en del av kristendommen?

Her er hva Jesus sa om GT:

Før skal himmel og jord forgå, før en eneste tøddel i loven skal falle bort.

Jesus (Luk. 16:17)

Skrevet

Det er det for oss alle! Og ingen ønsker at noe slikt skal skje igjen, men det hjelper ikke å dømme han til helvete!

enig

men det er så ubeskrivelig vondt og vise sympati mot en som kveler sine to barn

Skrevet

Kjære deg, det er bare så komplett umulig å forstå en slik handling. Har store problemer med det selv. Jeg tror bare ikke dette var gjort i ondskap, mer misforstått kjærlighet....

Men hvis fyren hadde vært muslim, ville det vært i ondskap?

For kristne dreper i kjærlighet, men muslimer i ondskap?

Eller?

hidi, the scorpion
Skrevet

Matteus kap. 5 vers 27 etc.

GT har ingenting med kristne å gjøre, selv om noen sekter hevder det. Bl.a. adventister...

Skrevet

Dama sa på TV at kulturelle æresdrap hadde mange likhetstrekk med saken hvor en psykisk syk mann drepte seg selv og sin familie.

Hvis din far sa til deg : "Jeg har funnet en ektemake til deg. Hvis du ikke gifter deg med han, vil jeg drepe deg!"

Dama vil altså antyde at din far er en zombie som ikke har noe valg, men må drepe deg om du ikke adlyder. Han kommer altså i et psykisk traume når naboene ler av han fordi du ikke adlyder - og har ingen som helst valg.

Han vil nok føle at han ikke har det, men hele Norge vil mene noe annet.

Halve Pakistan vil derimot være enige i at din far må drepe deg for å gjenopprette sin ære.

Jeg vil ikke ha pakistansk kultur.

Nei, hun antyder ikke at "far er en zombie som ikke har noe valg".

Hun unnskylder ikke æresdrap. Hun prøver imidlertid å stoppe denne feiingen under teppet når norske menn dreper kone og barn. Denne bortforklaringen, og unnskyldingen, som du tydeligvis synes er helt ok, og til dels er med på i den andre tråden.

Da er jo du også en del av en kultur som finner godtagbare forklaringer på drap på kvinner og barn.

Skrevet

vi ser få muslimer som bomber abortklinikker etc

står masse rart i bibelen og koranen

det at å kritisere mummades handlinger er blasfemi.. eller koranen.. er vel feil.

Hei,

Det er 1,2 milliarder muslimer i verden, og ca 2,5 milliarder kristne. De fleste av dem er helt normale mennesker, som ikke ønsker annet enn jobb, hus, trygghet, sykehus, osv.

Det er feil å tillegge ekstremisters handlinger til en religion, når det er såpass få som gjør det. Nazistene var kristne (hele Nazi-toppen var faktisk dypt troende), men det betyr ikke at alle kristne er nazister, akkurat som ikke alle muslimer er terrorister. Ytterst få kristne er nazister, og ytterst få muslimer er terrorister.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Matteus kap. 5 vers 27 etc.

GT har ingenting med kristne å gjøre, selv om noen sekter hevder det. Bl.a. adventister...

Jesus hevder det.

Og du er uvitende, tydeligvis. GT er en fundamental del av kristendommen, og hvis du ikke har fått det med deg så er det samme gud i GT som i NT, og samme gud som muslimene også tilber.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ditt forrige svar er ikke korrekt - det Gamle Testamentet er en del av kristendommen. Bl. a. finner du De Ti Bud der.

Eller skal du nå påstå at de ikke er en del av kristendommen?

Her er hva Jesus sa om GT:

Før skal himmel og jord forgå, før en eneste tøddel i loven skal falle bort.

Jesus (Luk. 16:17)

Loven falt aldri bort og vil aldri falle bort, fordi det er skrevet med ord. Men Jesus ga oss kjærlighetsbudene, som dekker de ti bud, på en annen måte. Du kan hjelpe folk på Sabbaten, du trenger ikke lenger å ære dine foreldre, om de ikke oppfører seg i pakt med kjærlighetsbudene etc.

hidi, the scorpion
Skrevet

enig

men det er så ubeskrivelig vondt og vise sympati mot en som kveler sine to barn

Det er ikke sympati, mer en søken etter hvorfor slike ting kan skje i dag!

hidi, the scorpion
Skrevet

Men hvis fyren hadde vært muslim, ville det vært i ondskap?

For kristne dreper i kjærlighet, men muslimer i ondskap?

Eller?

Kristne har _ikke_ lov til å drepe...

Skrevet

Kristne har _ikke_ lov til å drepe...

"For Gud har sagt: (...) Den som bruker onde ord mot far eller mor, skal dø.

Matt. 15:4"

Jeg kan finne side opp og side ned med vers som motbeviser det du sier.

Skrevet

Loven falt aldri bort og vil aldri falle bort, fordi det er skrevet med ord. Men Jesus ga oss kjærlighetsbudene, som dekker de ti bud, på en annen måte. Du kan hjelpe folk på Sabbaten, du trenger ikke lenger å ære dine foreldre, om de ikke oppfører seg i pakt med kjærlighetsbudene etc.

Med andre ord, det du skrev om GT var feil.

Takk for innrømmelsen.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jesus hevder det.

Og du er uvitende, tydeligvis. GT er en fundamental del av kristendommen, og hvis du ikke har fått det med deg så er det samme gud i GT som i NT, og samme gud som muslimene også tilber.

Jeg vet mye mer enn du tror.

GT er ikke en kristen bok, men den henviser til Kristus fødsel, men den har ingen lover for hvordan kristne skal oppføre seg i dag. Les Paulus, og du skjønner kanskje hva jeg mener.

Kristne trenger ikke omskjæres og vi har heller ikke noe bud, som forteller hva vi skal spise. Ikke trenger vi å rense oss etter menstruasjon heller.

Du kan heller ikke drepe noen for utroskap eller lignende...

Så hvem vet minst.

Gjest NT is what counts
Skrevet

Har du lest Bibelen?

"Og dersom en prests datter vanhelliger sig ved å drive hor, så vanhelliger hun sin far; hun skal brennes med ild.

3. Mos. 21:9"

Med andre ord, prestedøtre som har sex før ekteskapet skal brennes.

Eller har du KUN lest Koranen, og ikke Bibelen?

I GT står det også "Øye for øye,tann for tann...". Jesus sa "vend andre kinnet til". Han innførte tilgivelsesbegrepet. Det er Jesu(NTs) leveregler de kristne streber etter å følge. Ikke GTs.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...