Gå til innhold

Glatt ute og bikkja drar

Anbefalte innlegg

Gjest Hundeeieren
Skrevet

Huff, nå liker jeg ikke å gå tur med hunden min. Han drar så jeg er nesten redd jeg skal ramle og brekke både arm og beiner på denne holka.

Dere andre med hund? Går dere tuer hver dag selv om det er glatt? Jeg prøver men begynner å mislike dette sterkt. Nesten farlig jo.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, dere er ett syn, der dere med tunga som et slips, henger etter bikkja...

Kanskje et kurs i turgåing med hunder hadde vært noe..

*lol*

Skrevet

Ja, går minst én tur om dagen. Men så har vi en hund som ikke drar i båndet i det hele tatt.

Gjest Aimabel
Skrevet

Selvsagt må hunden ut selv om det er glatt. Min hund er som Bambi på isen, men han drar likevel. Du trenger jo ikke akkurat legge ut på langtur nå, snart er isen borte.

Gjest ferskentre
Skrevet

Ta på deg sko med brede, gode gummisåler, med godt spormønster i. Så står du støtt! Eller glir støtt. I verste fall tar du på deg brodder. Bikkja må ha mosjon,og det er ikke dens skyld at du ikke har dressert den skikkelig.

Skrevet

Klart vi går tur! Min kongepuddel lider av husky-syndromet (dvs den drar som en sledehund), men den får

3 turer om dagen uansett vær og føre. Så kjøp brodder, og kjør heller til steder hvor det er mindre glatt.

Det finnes faktisk en bok om hvordan du lærer hunden å gå pent i band, av Turid Rugaas tror jeg. Har ikke lest den selv, det skal jeg. :)

Skrevet

Klart vi går tur! Min kongepuddel lider av husky-syndromet (dvs den drar som en sledehund), men den får

3 turer om dagen uansett vær og føre. Så kjøp brodder, og kjør heller til steder hvor det er mindre glatt.

Det finnes faktisk en bok om hvordan du lærer hunden å gå pent i band, av Turid Rugaas tror jeg. Har ikke lest den selv, det skal jeg. :)

Du finner den på:

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=550

Skrevet

Skal si jeg føler med deg. En hund som drar slik i båndet er skaper slett ikke motivasjon for å gå tur.

Vi har selv en fuglehund som til tider drar i båndet når vi går tur. Eller det kan kanskje bedre betegnes som trekker i båndet, skulle tro han øver på å bli trekkhund.

Dette til tross for at vi har lagt ned mye dressur i nevnte problem, men gode råd vi har lest oss til og fått av hundevante folk, har enda ikke ført fram. Men vi gir ikke opp, noen triks hjelper sikkert på vår hund også.

Et tips jeg kan gi videre er å bruke brodder når det er vinterføre. En får da større mulighet til å bestemme farten, og får bedre kontroll på hunden. Noe som er viktig, slik at den ikke tror det er den som bestemmer hvor den skal gå.

Skrevet

Godt det er flere storpudler med husky-tendenser ;)

Har ei på 3 1/2 år selv i huset :)

Skrevet

Hunden min har også husky-tendenser. Kanskje ikke så rart, i og med at det er en slags mini-samojed. De er jo trekkhunder.

Hunden min elsker å trekke. Vi har prøvd ALT for å få ham til å slutte, men det nytter ikke. Det går noen dager, så er det samme gamle kjøret igjen.

Ja - vi har lest bøker.

Ja - vi har vært på kurs (noe som forøvrig ikke var noe særlig)

Ja - vi har vært konsekvente

Ja - vi har prøvd ulike ting.

Men det nytter ikke, han trekker. Funker best å jogge litt når man går tur. ;-P

Men når jeg har på ham selen, da går det litt bvedre ihvertfall. Ikke så ille da som når han bare har halsbåndet.

Det springer forøvrig forbi en fyr med to svære huskyer her, og de trekker som faen. De løper som de har fanden i hælene, og eieren løper fort på tur hver gang jeg ser dem. ;-P

Skrevet

min også, hun er 2 år og flink til å dra :-)

Skrevet

Brodder og strikkbelte rundt livet. Broddene gir feste, og strikkbeltet gir god fjæring så du slipper de verste nøkkene som vipper deg over ende :-)

eks http://www.baggen.se/start/softbelt_reflex.jpg

Deilig å ha armene fri også :-) Så hvis du har gå-staver kan du sette på pigger og trave i vei.....

Skrevet

Brodder og strikkbelte rundt livet. Broddene gir feste, og strikkbeltet gir god fjæring så du slipper de verste nøkkene som vipper deg over ende :-)

eks http://www.baggen.se/start/softbelt_reflex.jpg

Deilig å ha armene fri også :-) Så hvis du har gå-staver kan du sette på pigger og trave i vei.....

Baggen-beltet er supert!

Men altfor mange dyreutstyrsbutikker som ikke har oppdaget det.

Gjest Pontiac
Skrevet

Ja, det kan være farlig å gå tur med "trekkhund" på glatta.

En naboberte oppi her brakk benet i fjor pga. det.

Gå der det er barest, og ha på godt fottøy. Kanskje brodder som noen sier her.

Begynn dressur med hunden din.

Da mener jeg ikke bare når den skal ut i bånd, men ha det i tankene hele tiden.

Tren inne, sitte, ligge, kom på plass, osv. osv.

Mye trening er god hjernetrim for hunden og knytter lederbånd til deg som eier.

Det kan gjøre det lettere for deg når du skal prøve å trene på å gå i bånd.

Tren inne med bånd også om du har litt plass. Gå på plass, krev at den holder kontakten med deg. Be den sitte innimellom og gå igjen.

Prat med veldig rolig og positiv stemme, når den drar så rykk hardt til i båndet og si "nei" med en hard og høyere stemme, så detter du tilbake til den fine stemmen igjen.

Når den gjør det du ber om så ros på en fin måte, prat fint og klapp/stryk forsiktig. Ikke noe sånt som "klappe i hendene, jodle og skrike så flink ol", det stresser opp hunden og den kan miste konsentrasjonen.

Ved å ha stor forskjell på fin og "sint" stemme så skjønner den meget godt når den "får skjenn". Og den skjønner at den fine stemmen og de forsiktige klappene/strykene er en positiv gest.

Mer trening, dess bedre.En bør gjerne legge det til en/to halvtimer pr. dag eller noe. Husk at slik trening også er utmattende for hunden så det er bedre å trene riktig den tid en gjør det enn å miste piffen etterhvert og trene feil.

Ikke trene, iallefall til du har skikkelig dreisen på ting, der du blir forstyrret av andre. Så som barn som springer rundt og tar konsentrasjon fra hunden ol.

Greia er å få hunden din til å ha et øye/øre til deg til enhver tid.

Du kan også kjøpe en sånn godteball for at hunden skal trene tanker og konsentrasjon. Den ballen får du kjøpt i dyrebutikker og en putter i godter og så må hunden snu og vende på denne for å få ut godter.

Hundedressur er såpass omfattende emne at det er umulig å skrive mye om det her, men det er en svært viktig del av det å ha hund, synes iallefall jeg.

Alfa omega med hund er dressur og posisjonsplass. En dressert hund som er plassert riktig i familiestigen er en lykkelig og trygg hund.

Og familien rund den blir gjerne litt lykkeligere også :)

Skrevet

Ja, det kan være farlig å gå tur med "trekkhund" på glatta.

En naboberte oppi her brakk benet i fjor pga. det.

Gå der det er barest, og ha på godt fottøy. Kanskje brodder som noen sier her.

Begynn dressur med hunden din.

Da mener jeg ikke bare når den skal ut i bånd, men ha det i tankene hele tiden.

Tren inne, sitte, ligge, kom på plass, osv. osv.

Mye trening er god hjernetrim for hunden og knytter lederbånd til deg som eier.

Det kan gjøre det lettere for deg når du skal prøve å trene på å gå i bånd.

Tren inne med bånd også om du har litt plass. Gå på plass, krev at den holder kontakten med deg. Be den sitte innimellom og gå igjen.

Prat med veldig rolig og positiv stemme, når den drar så rykk hardt til i båndet og si "nei" med en hard og høyere stemme, så detter du tilbake til den fine stemmen igjen.

Når den gjør det du ber om så ros på en fin måte, prat fint og klapp/stryk forsiktig. Ikke noe sånt som "klappe i hendene, jodle og skrike så flink ol", det stresser opp hunden og den kan miste konsentrasjonen.

Ved å ha stor forskjell på fin og "sint" stemme så skjønner den meget godt når den "får skjenn". Og den skjønner at den fine stemmen og de forsiktige klappene/strykene er en positiv gest.

Mer trening, dess bedre.En bør gjerne legge det til en/to halvtimer pr. dag eller noe. Husk at slik trening også er utmattende for hunden så det er bedre å trene riktig den tid en gjør det enn å miste piffen etterhvert og trene feil.

Ikke trene, iallefall til du har skikkelig dreisen på ting, der du blir forstyrret av andre. Så som barn som springer rundt og tar konsentrasjon fra hunden ol.

Greia er å få hunden din til å ha et øye/øre til deg til enhver tid.

Du kan også kjøpe en sånn godteball for at hunden skal trene tanker og konsentrasjon. Den ballen får du kjøpt i dyrebutikker og en putter i godter og så må hunden snu og vende på denne for å få ut godter.

Hundedressur er såpass omfattende emne at det er umulig å skrive mye om det her, men det er en svært viktig del av det å ha hund, synes iallefall jeg.

Alfa omega med hund er dressur og posisjonsplass. En dressert hund som er plassert riktig i familiestigen er en lykkelig og trygg hund.

Og familien rund den blir gjerne litt lykkeligere også :)

Du skal ALDRI rykke hardt i halsbåndet på bikkja,den kan få skader på strupehodet eller nakkeskade.Dessuten er det dyremishandling!!!!!!!!!!

Beste måten er å stoppe når bikkja drar,og ikke bevege deg forover igjen før bikkja tar kontakt og slakker båndet selv.Dermed går det ikke lang tid før den skjønner at når den drar,kommer den ingen steder.

Hunder er ikke dumme,de lærer utrolig fort med godbiter og ros.De trenger ikke mishandles for å lære.

Gjest Pontiac
Skrevet

Du skal ALDRI rykke hardt i halsbåndet på bikkja,den kan få skader på strupehodet eller nakkeskade.Dessuten er det dyremishandling!!!!!!!!!!

Beste måten er å stoppe når bikkja drar,og ikke bevege deg forover igjen før bikkja tar kontakt og slakker båndet selv.Dermed går det ikke lang tid før den skjønner at når den drar,kommer den ingen steder.

Hunder er ikke dumme,de lærer utrolig fort med godbiter og ros.De trenger ikke mishandles for å lære.

Gidder ikke forsvare meg på det du.

Vet meget godt at folk mener forskjellig ang. hundedressur. Skikkelige hundefolk også.

Skader på strupehodet og nakkesleng kan du nok se langt etter ved rykk i båndet.

Det er ikke dyremishandling for meg det jeg beskriver. Og jeg har min lærdom etter hundedressør på sitt 35 år eller noe.

Tror du en hund hadde dratt gang på gang hvis et rykk i båndet hadde vært så ille som du beskriver?

Nok om det, jeg har selv dressert de umuligste hunder og vet hva jeg mener om dressur.

Så får du bruke godbiter hver gang og la hunden bestemme farten.

Skrevet

Skal si jeg føler med deg. En hund som drar slik i båndet er skaper slett ikke motivasjon for å gå tur.

Vi har selv en fuglehund som til tider drar i båndet når vi går tur. Eller det kan kanskje bedre betegnes som trekker i båndet, skulle tro han øver på å bli trekkhund.

Dette til tross for at vi har lagt ned mye dressur i nevnte problem, men gode råd vi har lest oss til og fått av hundevante folk, har enda ikke ført fram. Men vi gir ikke opp, noen triks hjelper sikkert på vår hund også.

Et tips jeg kan gi videre er å bruke brodder når det er vinterføre. En får da større mulighet til å bestemme farten, og får bedre kontroll på hunden. Noe som er viktig, slik at den ikke tror det er den som bestemmer hvor den skal gå.

Et triks er å snu når hunden trekker. Så snu igjen, og igjen, og igjen.....

Hunden blir forvirret og vet ikke hvor den skal gå og følger mye bedre med på deg som leder. Den roer seg ned og drar ikke så mye.

Men selvsagt virker ikke dette trikset uten mange repitisjoner over lengre tid. En liten godbit i hånden får også hunden til å la være å trekke.

Skrevet

Et triks er å snu når hunden trekker. Så snu igjen, og igjen, og igjen.....

Hunden blir forvirret og vet ikke hvor den skal gå og følger mye bedre med på deg som leder. Den roer seg ned og drar ikke så mye.

Men selvsagt virker ikke dette trikset uten mange repitisjoner over lengre tid. En liten godbit i hånden får også hunden til å la være å trekke.

Takk for tipset, det er et bra tips som vi også har praktisert. Det har for oss funket i mange tilfeller, men det må nok terpes og terpes på.

Ofte har det ikke blitt bedre før vi har gått i over en time, og det fører til at turer i band ikke blir like motiverende.

Grunnen til at det har vært så vanskelig å få til å dette hos oss, tror jeg kan være at vi istedet for, og ikke i tillegg til gåturer i band, har valgt å kjøre til steder hvor vi kan slippe hunden, slik at han får bedre mosjon. Dette kan nok ha bidratt til at hunden ikke er blitt bedre å gå tur med, selv om det har vært fin trening for fysikken og innkalling.

Men vi har da håp, den er enda ikke mer enn 10 mnd, og mye hvalp enda :). Det gjelder bare å orke å fortsette på terping og terping. :)

Skrevet

Gidder ikke forsvare meg på det du.

Vet meget godt at folk mener forskjellig ang. hundedressur. Skikkelige hundefolk også.

Skader på strupehodet og nakkesleng kan du nok se langt etter ved rykk i båndet.

Det er ikke dyremishandling for meg det jeg beskriver. Og jeg har min lærdom etter hundedressør på sitt 35 år eller noe.

Tror du en hund hadde dratt gang på gang hvis et rykk i båndet hadde vært så ille som du beskriver?

Nok om det, jeg har selv dressert de umuligste hunder og vet hva jeg mener om dressur.

Så får du bruke godbiter hver gang og la hunden bestemme farten.

Syns det er skremmende at du som "hundedressør" lærer folk å bruke smerte for å få hunden til å gjøre som du vil.

Jeg har hatt hund hele mitt liv,alle har vært veloppdragne og snille,og ingen av dem har blitt trent med positiv straff.Nå har jeg en shæfer som jeg trener som redningshund,og i det miljøet er det også lagt stor vekt på ros og belønning.

Og enten du vil tro det eller ikke,så kan du påføre bikkja skade av kraftige rykk i halsbåndet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...